Film

Richard Jewell balladája

  • - kg -
  • 2020. február 29.

Mikrofilm

Atlantában áll még egy-két tárgyi emlék, ami bizonyítja, hogy nemrég olimpiát rendeztek itt, de arra, hogy Richard Jewellnek szobrot állítson valaki, Clint Eastwood eljöveteléig várni kellett. Előtte csak keveseknek rémlett, melyik versenyszámban indult a címszereplő, de most már tudjuk: Richard Jewell a meghurcolt kisember maratoni számát nyerte nagy fölénnyel. Az olimpiai parkban melózó biztonsági őr volt az egyetlen, aki egy gyanús hátizsákban meglátta a veszélyt, s bár kollégái legyintettek, a táska bombát rejtett, ám hála neki, nem esett akkora tragédia, amekkora eshetett volna. Ha ennyi a történet, a kilencvenhez közelítő Eastwood biztosan másnak szenteli idejét, csakhogy a hősként ünnepelt kisemberből hamarosan az FBI első számú gyanúsítottja lett. Eastwood úgy üli meg a lovat, ahogy szeretjük, hol cowboyosan szikár, hol férfiasan elérzékenyült, hol ujjmutogatósan felháborodott, és van is miért felháborodni, hiszen a gyors sikert hajszoló szövetségieknél csak az amerikai sajtó tett nagyobb kárt Richard Jewell életében: a bulvártól Tom Brokaw-ig mindenki sietett felismerni benne az ideális gyanúsítottat. East­wood sem szívbajos, ha gonoszra van szüksége: úgy állítja be a férfit hírbe hozó lap újságírónőjét, mint aki a fülesért szexszel fizetett, noha ez nem így volt. Megszólalásait ismerve az idős mester tán úgy volt vele, hogy a nüanszokkal bajlódjon csak a „puhapöcs generáció”, őt nem köti más, mint a vadnyugat sajtóetikája. Ahogy azt a Liberty Valance-ban mondták: „Ha a legendából tény lesz, hozd le a legendát.”

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.