Scorsese ide vagy oda, Adam Sandler mindenkit lenyomott

  • Szabó Ádám
  • 2020. január 3.

Mikrofilm

A színész nem tud elég bugyuta vígjátékot gyártani a Netflixnek.

A Netflix év közben általában csak akkor hozza nyilvánosságra nézőszámait, ha dicsekedni akar, év végén azonban rendszerint előállnak saját nézettségi toplistáikkal. Arról, hogy itthon mit szeretnek tőlük az emberek, továbbra sincsenek adatok, hiszen a cég egyedül az Egyesült Államokban elért eredményeit publikálta.

Ezek szerint minden műfajt és megjelenést tekintve Adam Sandler bűnügyi vígjátékát, a Gyagyás gyilkosságot nézték meg legtöbben az emberek. A film, amely pontosan olyan, mint amit a címe sugall, egy rendőrről és feleségéről szól, akik Európába utaznak vakációzni, ám bajba kerülnek, mert megvádolják őket egy milliomos meggyilkolásával.

A Netflix 2017-ben kötött négy filmes szerződést a színész Happy Madison nevű produkciós vállalkozásával. A biznisz keretében elkészülő mozik (Nevetséges hatos, Az újrakezdés, Sandy Wexler) az ezen a téren amúgy sem elkényeztetett Sandler legrosszabb kritikákat kapó filmjei közé tartoztak – a nézők viszont odáig voltak értük. Így 2017-ben meghosszabbították az együttműködést. Egy részről tehát várhatóan továbbra is futószalagon érkeznek majd a borzalmas vígjátékai, ezzel párhuzamosan azonban Sandler az utóbbi időben igyekszik komoly színészként pozicionálni magát: 2017-ben jelent meg Noah Baumbach The Meyerowitz Stories (New and Selected) című keserédes mozija (a forgalmazási jogokat szintén a Netflix vásárolta meg), amiért a színész is remek kritikákat kapott. 2019-ben pedig kijött az Uncut Gems, melyben egy simlis ékszerkereskedőt játszik; mindenki színészi pályája csúcsaként emlegeti a mozit, akár még egy Oscar-jelölés is kijárhat érte.

Ami a sorozatokat illeti, a Stranger Things harmadik évada vitte a prímet tavaly, megelőzve olyan kedvenceket, mint a The Witcher, a Sex Education vagy a többszörös Emmy-győztes When They See Us. Az egyéb műsorokat tekintve a legnépszerűbb a Tidying Up With Marie Kondo című takarítós reality lett.

A Netflix a nézettséget a premiert követő 28 nap alapján számolja; nézőnek számít mindenki, aki legalább két percet látott az adott műsorból. A listákon (itt lehet böngészni őket) egyeduralkodóak a Netflix saját produkciói – a filmek között például A hihetetlen család 2 az egyetlen, ami nem a cég terméke, csak bérlik a vetítési jogokat. Mindez hatalmas eredmény, főleg úgy, hogy 5 éve mindössze egyetlen saját mozifilmmel rendelkeztek, a Hontalan fenevadak című háborús drámával.

Martin Scorsese gengsztereposza, Az ír, melyet a Netflixen kívül egyetlen stúdió sem volt hajlandó finanszírozni, a negyedik legnépszerűbb mozifilm volt tavaly – két Sandler-vígjáték és a A hihetetlen család 2 előzte meg. Mindezt persze a többihez hasonlóan a már emlegetett két perces nézőidőkkel érte el, azt nem tudni, mennyien voltak, akik végig is nézték a három és fél órás mozit.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.