Senki nem költött még annyit a Sundance-en, mint az Amazon

  • Szabó Ádám
  • 2019. február 4.

Mikrofilm

Sorra dőltek a rekordok a legismertebb függetlenfilmes fesztiválon.

Tavaly egyáltalán nem vásárolt, idén viszont öt filmért 47 millió dollárt áldozott az Amazon – többet, mint bármelyik stúdió a fesztivál történetében, számolt be róla a The Hollywood Reporter.

Első vétele máris rekordot döntött: a Hulut túllicitálva 13 millió dollárért szerezték meg az Emma Thompson és Mindy Kaling fémjelezte Late Night című dramedyt, amely egy talk show műsorvezetőről szól, aki attól fél, hamarosan elveszti műsorát. Néhány nappal később aztán saját rekordjukat is megdöntve 14 milliót fizettek a The Report című drámáért, amely Jon Hamm és Adam Driver főszereplésével a Bush-éra kínvallatásait veszi górcső alá 9/11 után.

Órákkal később újabb rekordüzlet következett:

a New Line-t kiütve 15 millió dollárt fizetettek Gurinder Chada coming-of-age drámájáért, a Blinded by the Lightért. Január 30-án újabb 14 milliós bizniszt kötöttek: a Brittany Runs a Marathon című drámának Jillian Bell a főszereplője és egy New York-i nőről szól, aki igyekszik rendbe tenni életét.

Hilary Swank és Clara Rugaard szelfit készít az Anya nevű robottal az I Am Mother című filmjük bemutatója előtt a Sundance Filmfesztiválon

Hilary Swank és Clara Rugaard szelfit készít az Anya nevű robottal az I Am Mother című filmjük bemutatója előtt a Sundance Filmfesztiválon

Fotó: MTI/EPA/George Frey

 

Shia LeBeouf szerelemgyerekéért, a Honey Boyért márt csak 5 milliót adtak: az önéletrajzi ihletésű filmet LeBeouf írta és saját apját alakítja benne. Az Amazon utolsó vásárlása mindezekhez képest már aprópénz volt: iparági pletykák szerint hatszámjegyű összeget fizettek a fesztivál dokumentumfilmes díjazottjáért, a One Child Nation-ért, amely Kína gyermekpolitikáját mutatja be egy család történetén keresztül.

A rivális stúdióknak persze nem tetszik az Amazon esztelen költekezése;

mivel sok forgalmazó nem tud versenyezni, az egész indie filmforgalmazást veszélybe kerülhet. A rekordokat döntögető bevásárlásokat azért is kritizálták, mert a hatalmas árcédulák nem jelentenek automatikus sikert a pénztáraknál: a Patti Cake$ért 2017-ben a Fox Searchlight Pictures például 9,5 milliót fizetett, a bevétele mégse érte el a másfél millió dollárt – világszinten.

A tavalyi fesztivál egyik szenzációját, az Assassination Nationt sokan már bemutatójakor kikiáltották kultfilmnek, végül a mindössze egy éves Neon több mint 10 millió dollárt fizetett érte. A produkciós céget a Bosszúállók: Végtelen háborút jegyző Russo testvérek alapították, de elég rossz üzletet csináltak: a film alig két milliót fialt.

Azért jó példa is akad a közelmúltból, ráadásul pont az Amazontól: a szintén a Sundance-en megvásárolt Rögtönzött szerelem és A régi város nemcsak Oscar-jelölésekkel és díjakkal tarkított kritikai sikereket arattak, de a pénztáraknál is jól teljesítettek, így bőven behozták árukat. Az idei fesztiválon

nagyon nagy keletje volt a női alkotóknak

– az A24 7 milliót adott Lulu Wand The Farewell című kínai vígjátékáért, melynek főszereplője az idén a Crazy Rich Asiannel befutott Awkwafina.

A Netflix állítólag hajlandó lett volna 10 milliót is fizetni érte, de lemaradt a licitről. Övék lett viszont kettő is a legnagyobb hírverést keltő dokumentumfilmek közül: az American Factoryben a high-tech Kína és az amerikai munkásosztály csap össze, amikor egy kínai milliomos új gyárat nyit a General Motors romjain Ohióban.

A Knock Down the House pedig Alexandria Ocasio-Cortez kampányát örökíti meg, akinél fiatalabb nő még nem került be a Kongresszusba, és Amerika-szerte hatalmas közösségi média sztárnak számít.

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

Ítélt az utókor

Szerették őket, így az államosításkor maradt 200-200 hold földjük. Később mégis ku­láknak minősültek az utolsó óföldeáki földes­urak, Návay László és testvére, Aranka. Egy cselédjük házában haltak meg. Kúriájukat most uniós pénzből felújítják. Bérelhető lesz, mint a közeli batidai vadászkastély.