Senki nem költött még annyit a Sundance-en, mint az Amazon

  • Szabó Ádám
  • 2019. február 4.

Mikrofilm

Sorra dőltek a rekordok a legismertebb függetlenfilmes fesztiválon.

Tavaly egyáltalán nem vásárolt, idén viszont öt filmért 47 millió dollárt áldozott az Amazon – többet, mint bármelyik stúdió a fesztivál történetében, számolt be róla a The Hollywood Reporter.

Első vétele máris rekordot döntött: a Hulut túllicitálva 13 millió dollárért szerezték meg az Emma Thompson és Mindy Kaling fémjelezte Late Night című dramedyt, amely egy talk show műsorvezetőről szól, aki attól fél, hamarosan elveszti műsorát. Néhány nappal később aztán saját rekordjukat is megdöntve 14 milliót fizettek a The Report című drámáért, amely Jon Hamm és Adam Driver főszereplésével a Bush-éra kínvallatásait veszi górcső alá 9/11 után.

Órákkal később újabb rekordüzlet következett:

a New Line-t kiütve 15 millió dollárt fizetettek Gurinder Chada coming-of-age drámájáért, a Blinded by the Lightért. Január 30-án újabb 14 milliós bizniszt kötöttek: a Brittany Runs a Marathon című drámának Jillian Bell a főszereplője és egy New York-i nőről szól, aki igyekszik rendbe tenni életét.

Hilary Swank és Clara Rugaard szelfit készít az Anya nevű robottal az I Am Mother című filmjük bemutatója előtt a Sundance Filmfesztiválon

Hilary Swank és Clara Rugaard szelfit készít az Anya nevű robottal az I Am Mother című filmjük bemutatója előtt a Sundance Filmfesztiválon

Fotó: MTI/EPA/George Frey

 

Shia LeBeouf szerelemgyerekéért, a Honey Boyért márt csak 5 milliót adtak: az önéletrajzi ihletésű filmet LeBeouf írta és saját apját alakítja benne. Az Amazon utolsó vásárlása mindezekhez képest már aprópénz volt: iparági pletykák szerint hatszámjegyű összeget fizettek a fesztivál dokumentumfilmes díjazottjáért, a One Child Nation-ért, amely Kína gyermekpolitikáját mutatja be egy család történetén keresztül.

A rivális stúdióknak persze nem tetszik az Amazon esztelen költekezése;

mivel sok forgalmazó nem tud versenyezni, az egész indie filmforgalmazást veszélybe kerülhet. A rekordokat döntögető bevásárlásokat azért is kritizálták, mert a hatalmas árcédulák nem jelentenek automatikus sikert a pénztáraknál: a Patti Cake$ért 2017-ben a Fox Searchlight Pictures például 9,5 milliót fizetett, a bevétele mégse érte el a másfél millió dollárt – világszinten.

A tavalyi fesztivál egyik szenzációját, az Assassination Nationt sokan már bemutatójakor kikiáltották kultfilmnek, végül a mindössze egy éves Neon több mint 10 millió dollárt fizetett érte. A produkciós céget a Bosszúállók: Végtelen háborút jegyző Russo testvérek alapították, de elég rossz üzletet csináltak: a film alig két milliót fialt.

Azért jó példa is akad a közelmúltból, ráadásul pont az Amazontól: a szintén a Sundance-en megvásárolt Rögtönzött szerelem és A régi város nemcsak Oscar-jelölésekkel és díjakkal tarkított kritikai sikereket arattak, de a pénztáraknál is jól teljesítettek, így bőven behozták árukat. Az idei fesztiválon

nagyon nagy keletje volt a női alkotóknak

– az A24 7 milliót adott Lulu Wand The Farewell című kínai vígjátékáért, melynek főszereplője az idén a Crazy Rich Asiannel befutott Awkwafina.

A Netflix állítólag hajlandó lett volna 10 milliót is fizetni érte, de lemaradt a licitről. Övék lett viszont kettő is a legnagyobb hírverést keltő dokumentumfilmek közül: az American Factoryben a high-tech Kína és az amerikai munkásosztály csap össze, amikor egy kínai milliomos új gyárat nyit a General Motors romjain Ohióban.

A Knock Down the House pedig Alexandria Ocasio-Cortez kampányát örökíti meg, akinél fiatalabb nő még nem került be a Kongresszusba, és Amerika-szerte hatalmas közösségi média sztárnak számít.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.