Senki nem költött még annyit a Sundance-en, mint az Amazon

  • Szabó Ádám
  • 2019. február 4.

Mikrofilm

Sorra dőltek a rekordok a legismertebb függetlenfilmes fesztiválon.

Tavaly egyáltalán nem vásárolt, idén viszont öt filmért 47 millió dollárt áldozott az Amazon – többet, mint bármelyik stúdió a fesztivál történetében, számolt be róla a The Hollywood Reporter.

Első vétele máris rekordot döntött: a Hulut túllicitálva 13 millió dollárért szerezték meg az Emma Thompson és Mindy Kaling fémjelezte Late Night című dramedyt, amely egy talk show műsorvezetőről szól, aki attól fél, hamarosan elveszti műsorát. Néhány nappal később aztán saját rekordjukat is megdöntve 14 milliót fizettek a The Report című drámáért, amely Jon Hamm és Adam Driver főszereplésével a Bush-éra kínvallatásait veszi górcső alá 9/11 után.

Órákkal később újabb rekordüzlet következett:

a New Line-t kiütve 15 millió dollárt fizetettek Gurinder Chada coming-of-age drámájáért, a Blinded by the Lightért. Január 30-án újabb 14 milliós bizniszt kötöttek: a Brittany Runs a Marathon című drámának Jillian Bell a főszereplője és egy New York-i nőről szól, aki igyekszik rendbe tenni életét.

Hilary Swank és Clara Rugaard szelfit készít az Anya nevű robottal az I Am Mother című filmjük bemutatója előtt a Sundance Filmfesztiválon

Hilary Swank és Clara Rugaard szelfit készít az Anya nevű robottal az I Am Mother című filmjük bemutatója előtt a Sundance Filmfesztiválon

Fotó: MTI/EPA/George Frey

 

Shia LeBeouf szerelemgyerekéért, a Honey Boyért márt csak 5 milliót adtak: az önéletrajzi ihletésű filmet LeBeouf írta és saját apját alakítja benne. Az Amazon utolsó vásárlása mindezekhez képest már aprópénz volt: iparági pletykák szerint hatszámjegyű összeget fizettek a fesztivál dokumentumfilmes díjazottjáért, a One Child Nation-ért, amely Kína gyermekpolitikáját mutatja be egy család történetén keresztül.

A rivális stúdióknak persze nem tetszik az Amazon esztelen költekezése;

mivel sok forgalmazó nem tud versenyezni, az egész indie filmforgalmazást veszélybe kerülhet. A rekordokat döntögető bevásárlásokat azért is kritizálták, mert a hatalmas árcédulák nem jelentenek automatikus sikert a pénztáraknál: a Patti Cake$ért 2017-ben a Fox Searchlight Pictures például 9,5 milliót fizetett, a bevétele mégse érte el a másfél millió dollárt – világszinten.

A tavalyi fesztivál egyik szenzációját, az Assassination Nationt sokan már bemutatójakor kikiáltották kultfilmnek, végül a mindössze egy éves Neon több mint 10 millió dollárt fizetett érte. A produkciós céget a Bosszúállók: Végtelen háborút jegyző Russo testvérek alapították, de elég rossz üzletet csináltak: a film alig két milliót fialt.

Azért jó példa is akad a közelmúltból, ráadásul pont az Amazontól: a szintén a Sundance-en megvásárolt Rögtönzött szerelem és A régi város nemcsak Oscar-jelölésekkel és díjakkal tarkított kritikai sikereket arattak, de a pénztáraknál is jól teljesítettek, így bőven behozták árukat. Az idei fesztiválon

nagyon nagy keletje volt a női alkotóknak

– az A24 7 milliót adott Lulu Wand The Farewell című kínai vígjátékáért, melynek főszereplője az idén a Crazy Rich Asiannel befutott Awkwafina.

A Netflix állítólag hajlandó lett volna 10 milliót is fizetni érte, de lemaradt a licitről. Övék lett viszont kettő is a legnagyobb hírverést keltő dokumentumfilmek közül: az American Factoryben a high-tech Kína és az amerikai munkásosztály csap össze, amikor egy kínai milliomos új gyárat nyit a General Motors romjain Ohióban.

A Knock Down the House pedig Alexandria Ocasio-Cortez kampányát örökíti meg, akinél fiatalabb nő még nem került be a Kongresszusba, és Amerika-szerte hatalmas közösségi média sztárnak számít.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.