Senki nem költött még annyit a Sundance-en, mint az Amazon

  • Szabó Ádám
  • 2019. február 4.

Mikrofilm

Sorra dőltek a rekordok a legismertebb függetlenfilmes fesztiválon.

Tavaly egyáltalán nem vásárolt, idén viszont öt filmért 47 millió dollárt áldozott az Amazon – többet, mint bármelyik stúdió a fesztivál történetében, számolt be róla a The Hollywood Reporter.

Első vétele máris rekordot döntött: a Hulut túllicitálva 13 millió dollárért szerezték meg az Emma Thompson és Mindy Kaling fémjelezte Late Night című dramedyt, amely egy talk show műsorvezetőről szól, aki attól fél, hamarosan elveszti műsorát. Néhány nappal később aztán saját rekordjukat is megdöntve 14 milliót fizettek a The Report című drámáért, amely Jon Hamm és Adam Driver főszereplésével a Bush-éra kínvallatásait veszi górcső alá 9/11 után.

Órákkal később újabb rekordüzlet következett:

a New Line-t kiütve 15 millió dollárt fizetettek Gurinder Chada coming-of-age drámájáért, a Blinded by the Lightért. Január 30-án újabb 14 milliós bizniszt kötöttek: a Brittany Runs a Marathon című drámának Jillian Bell a főszereplője és egy New York-i nőről szól, aki igyekszik rendbe tenni életét.

Hilary Swank és Clara Rugaard szelfit készít az Anya nevű robottal az I Am Mother című filmjük bemutatója előtt a Sundance Filmfesztiválon

Hilary Swank és Clara Rugaard szelfit készít az Anya nevű robottal az I Am Mother című filmjük bemutatója előtt a Sundance Filmfesztiválon

Fotó: MTI/EPA/George Frey

 

Shia LeBeouf szerelemgyerekéért, a Honey Boyért márt csak 5 milliót adtak: az önéletrajzi ihletésű filmet LeBeouf írta és saját apját alakítja benne. Az Amazon utolsó vásárlása mindezekhez képest már aprópénz volt: iparági pletykák szerint hatszámjegyű összeget fizettek a fesztivál dokumentumfilmes díjazottjáért, a One Child Nation-ért, amely Kína gyermekpolitikáját mutatja be egy család történetén keresztül.

A rivális stúdióknak persze nem tetszik az Amazon esztelen költekezése;

mivel sok forgalmazó nem tud versenyezni, az egész indie filmforgalmazást veszélybe kerülhet. A rekordokat döntögető bevásárlásokat azért is kritizálták, mert a hatalmas árcédulák nem jelentenek automatikus sikert a pénztáraknál: a Patti Cake$ért 2017-ben a Fox Searchlight Pictures például 9,5 milliót fizetett, a bevétele mégse érte el a másfél millió dollárt – világszinten.

A tavalyi fesztivál egyik szenzációját, az Assassination Nationt sokan már bemutatójakor kikiáltották kultfilmnek, végül a mindössze egy éves Neon több mint 10 millió dollárt fizetett érte. A produkciós céget a Bosszúállók: Végtelen háborút jegyző Russo testvérek alapították, de elég rossz üzletet csináltak: a film alig két milliót fialt.

Azért jó példa is akad a közelmúltból, ráadásul pont az Amazontól: a szintén a Sundance-en megvásárolt Rögtönzött szerelem és A régi város nemcsak Oscar-jelölésekkel és díjakkal tarkított kritikai sikereket arattak, de a pénztáraknál is jól teljesítettek, így bőven behozták árukat. Az idei fesztiválon

nagyon nagy keletje volt a női alkotóknak

– az A24 7 milliót adott Lulu Wand The Farewell című kínai vígjátékáért, melynek főszereplője az idén a Crazy Rich Asiannel befutott Awkwafina.

A Netflix állítólag hajlandó lett volna 10 milliót is fizetni érte, de lemaradt a licitről. Övék lett viszont kettő is a legnagyobb hírverést keltő dokumentumfilmek közül: az American Factoryben a high-tech Kína és az amerikai munkásosztály csap össze, amikor egy kínai milliomos új gyárat nyit a General Motors romjain Ohióban.

A Knock Down the House pedig Alexandria Ocasio-Cortez kampányát örökíti meg, akinél fiatalabb nő még nem került be a Kongresszusba, és Amerika-szerte hatalmas közösségi média sztárnak számít.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.

Amerika kapitány menni

Lapzártánk után három nappal, pénteken találkozik Orbán Trumppal, így a találkozó érdemi részét és eredményeit jelen pillanatban tárgyalni nem, legfeljebb találgatni tudjuk. A magyar fél közlése szerint Amerika kapitány, Pókember és Vasember azért járulnak Trump elibe („Washington, jövünk!”), hogy meggyőzzék arról: engedje továbbra is, hogy hazánk háborítatlanul vásárolhasson nyersolajat és gázt Oroszországtól, különben… Hát ez az.