Film

Sötét vizeken

  • - kg -
  • 2020. március 20.

Mikrofilm

Apró hír volt 2017-ben, hogy a DuPont vegyipari óriáscég 670 millió dollár kártérítést fizet – szivárgásról, szennyezett vízről, több ezer megbetegedésről írtak, meg arról, hogy a cég fizet, de tagadja bűnösségét. Kis színes a napi hírfolyamban, a Nyugat-Virginiából származó hírek 40 like-nál többre nem számíthatnak, akkor sem, ha a mérgező anyag mindannyiunk közeli ismerősében, a teflonban található. Ha nem a céges sajtóközleményt nézzük, hanem Mark Ruffalót, ahogy tokás ügyvéd szerepében évtizedekig talpal karrierjét és egészséget sem kímélve, hogy igazságot szolgáltasson a nyugat-virginiai kisembernek, a „szivárgás” egészen más értelmet nyer: eszerint a DuPont, bár szlogenjük szerint sok jót tesznek a világban, Nyugat-Virginiában e sok jó mellett jutott kapacitás arra is, hogy tudatosan mérgezzék a vizeket. Az amcsi film szereti az igaz jogi eseteket, ott valahogy – számunkra szinte felfoghatatlanul – úgy működnek a dolgok, hogy filmek készülnek nagyon is mai esetekből és nagyon is aktív óriáscégek sötét ügyeiből. Ruffalónak sem ez az első találkozása a tényfeltárással, a producerként is eljáró sztár talán a Spotlight újságírójának szerepében kapott kedvet egy újabb, nagy műgonddal megrendezett vérlázító true storyhoz. A műfaj sikertörténeteként az Erin Bro­ckovichot szokás emlegetni, de minden Brockovichra jut egy Zavaros vizeken – arról a ’98-as, szennyezős-ügyvédes és travoltás műről beszélünk, amely sokban hasonlít mostani filmünkhöz. Abban is, hogy úgy tűnt el a mozik műsorából, mint a mínuszos hírek a napi hírfolyamból.

Forgalmazza a Vertigo Média

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.