Film

Sötét vizeken

  • - kg -
  • 2020. március 20.

Mikrofilm

Apró hír volt 2017-ben, hogy a DuPont vegyipari óriáscég 670 millió dollár kártérítést fizet – szivárgásról, szennyezett vízről, több ezer megbetegedésről írtak, meg arról, hogy a cég fizet, de tagadja bűnösségét. Kis színes a napi hírfolyamban, a Nyugat-Virginiából származó hírek 40 like-nál többre nem számíthatnak, akkor sem, ha a mérgező anyag mindannyiunk közeli ismerősében, a teflonban található. Ha nem a céges sajtóközleményt nézzük, hanem Mark Ruffalót, ahogy tokás ügyvéd szerepében évtizedekig talpal karrierjét és egészséget sem kímélve, hogy igazságot szolgáltasson a nyugat-virginiai kisembernek, a „szivárgás” egészen más értelmet nyer: eszerint a DuPont, bár szlogenjük szerint sok jót tesznek a világban, Nyugat-Virginiában e sok jó mellett jutott kapacitás arra is, hogy tudatosan mérgezzék a vizeket. Az amcsi film szereti az igaz jogi eseteket, ott valahogy – számunkra szinte felfoghatatlanul – úgy működnek a dolgok, hogy filmek készülnek nagyon is mai esetekből és nagyon is aktív óriáscégek sötét ügyeiből. Ruffalónak sem ez az első találkozása a tényfeltárással, a producerként is eljáró sztár talán a Spotlight újságírójának szerepében kapott kedvet egy újabb, nagy műgonddal megrendezett vérlázító true storyhoz. A műfaj sikertörténeteként az Erin Bro­ckovichot szokás emlegetni, de minden Brockovichra jut egy Zavaros vizeken – arról a ’98-as, szennyezős-ügyvédes és travoltás műről beszélünk, amely sokban hasonlít mostani filmünkhöz. Abban is, hogy úgy tűnt el a mozik műsorából, mint a mínuszos hírek a napi hírfolyamból.

Forgalmazza a Vertigo Média

 

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.