Tévésorozat

Luna Nera

Mikrofilm

Sorozatunk a misztikus-történelmi sorozatok aktuális trendjeit követi: erős és valóban szép képekben, meztelenségben, vérben és rejtélyekben dúskáló természetfölötti meskete, anakronisztikusan modern háttérzenével. Valahol a 17. században járunk: a szereplőkből és tájakból csak úgy sugárzik a középkori itáliai hangulat, aki ezt szereti, annak már megéri nézni. Serra falucskájában boszorkányoktól rettegnek, természetesen a bábát és az unokáját kezdik vádolni és üldözni. Megalakul egy még a boszorkányokénál is ijesztőbb, busójáró-kinézetű tagokat tömörítő szekta, a benandanték, akik céljukként a boszorkányok elpusztítását tűzik ki, ehhez pedig ők maguk sem restellnek némi boszorkánysághoz fordulni. A szekta vezérének orvostanhallgató fia azonban nem hisz a mesékben, mint a tudomány képviselője kiáll a megvádolt lány mellett, sőt bele is szeret, aztán persze szembesül azzal, hogy mégiscsak van itt valami turpisság. Az erdőben ugyanis egy nőegyletszerű boszorkánykör működik, valamiféle mágikus dac- és védegylet, nyakon öntve gendertematikával: középkori nők, akiket kivet a társadalom, mert túl okosak, s a férfiak nem akarják, hogy nőknél legyen a hatalom.

A sorozat megpróbál nem pozitív és negatív szerepekben gondolkodni, hanem felvillantani egy-egy fordulópontot, amikor a hősök épp oldalt váltanak, de hiába, mert úgy tűnik, ezek az oldalak még mindig csak a fekete-fehér skálát mutatják. Pedig ez azért is lehetne érdekes, mert az észak-olaszországi benandantéknek vannak történelmi nyomai, nem egyet közülük épp boszorkányságért fogtak le.

Elérhető a Netflixen

 

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.