Tévésorozat

Luna Nera

Mikrofilm

Sorozatunk a misztikus-történelmi sorozatok aktuális trendjeit követi: erős és valóban szép képekben, meztelenségben, vérben és rejtélyekben dúskáló természetfölötti meskete, anakronisztikusan modern háttérzenével. Valahol a 17. században járunk: a szereplőkből és tájakból csak úgy sugárzik a középkori itáliai hangulat, aki ezt szereti, annak már megéri nézni. Serra falucskájában boszorkányoktól rettegnek, természetesen a bábát és az unokáját kezdik vádolni és üldözni. Megalakul egy még a boszorkányokénál is ijesztőbb, busójáró-kinézetű tagokat tömörítő szekta, a benandanték, akik céljukként a boszorkányok elpusztítását tűzik ki, ehhez pedig ők maguk sem restellnek némi boszorkánysághoz fordulni. A szekta vezérének orvostanhallgató fia azonban nem hisz a mesékben, mint a tudomány képviselője kiáll a megvádolt lány mellett, sőt bele is szeret, aztán persze szembesül azzal, hogy mégiscsak van itt valami turpisság. Az erdőben ugyanis egy nőegyletszerű boszorkánykör működik, valamiféle mágikus dac- és védegylet, nyakon öntve gendertematikával: középkori nők, akiket kivet a társadalom, mert túl okosak, s a férfiak nem akarják, hogy nőknél legyen a hatalom.

A sorozat megpróbál nem pozitív és negatív szerepekben gondolkodni, hanem felvillantani egy-egy fordulópontot, amikor a hősök épp oldalt váltanak, de hiába, mert úgy tűnik, ezek az oldalak még mindig csak a fekete-fehér skálát mutatják. Pedig ez azért is lehetne érdekes, mert az észak-olaszországi benandantéknek vannak történelmi nyomai, nem egyet közülük épp boszorkányságért fogtak le.

Elérhető a Netflixen

 

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.