Tévétorrent

Újranyitott Star Trek univerzum: különösen sokat bíz a nosztalgia erejére

Mikrofilm

A sorozat készítői egyszerre próbálják kielégíteni a régi rajongókat és az új nézőket.

Jó ideig a Star Trek minden évada és alsorozata az optimizmust, a tudásszomjat és a felfedezési vágyat testesítette meg. Az univerzum ugyan rejtegetett veszélyeket és ellenségeket, de tele volt szépséggel és kulturális sokszínűséggel, s mindezek csak az erkölcsileg stabil, bajtársias és elfogadó szereplők felfedezésére vártak.

Ennek a világnak az alapját pedig a demokratikus értékeket és egyenlőséget képviselő Föderáció alkotta. Az új Star Trek: Discovery viszont már erősen elkalandozott a nyomasztóbb, pesszimistább hangnem felé – a Picard ezt folytatja.

Az új nemzedék nemes, elegáns kapitányát jóval virágkorán túl, szomorú, csalódásaitól és hibáitól meggyötört öregemberként látjuk. A Picard első néhány epizódjában meglehetősen sok időt tölt a Földön – meleg színekben fürdő szőlőbirtoka mintha a jelenünkben létezne. Persze a visszavonult felfedező nem maradhat sokáig nyugton, múltbeli hibái újra az irányítópulthoz szólítják.

Az újraindított ST-sorozatok paradoxona,

hogy egyszerre próbálják kielégíteni a régi rajongókat és az új nézőket, de a Picard különösen sokat bíz a nosztalgia erejére. Ha ezen túltesszük magunkat, akkor nyújt ezt-azt a sorozat: olyan kérdésekkel is számot vetnek az alkotók, amelyek felé a régebbi sorozatok kevésbé kalandoztak.

A multikulturális együttélés kihívásai, a népirtás, a vallási fundamentalizmussal összefüggő terrorizmus, a szintetikus életformák megalkotásának etikai dilemmái – ezek mind próbára teszik a Picard eredeti sorozatból átmentett moralitását és diplomáciai érzékét.

Magyar felirat: Bender & NocadLee

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.