Tévétorrent

Újranyitott Star Trek univerzum: különösen sokat bíz a nosztalgia erejére

Mikrofilm

A sorozat készítői egyszerre próbálják kielégíteni a régi rajongókat és az új nézőket.

Jó ideig a Star Trek minden évada és alsorozata az optimizmust, a tudásszomjat és a felfedezési vágyat testesítette meg. Az univerzum ugyan rejtegetett veszélyeket és ellenségeket, de tele volt szépséggel és kulturális sokszínűséggel, s mindezek csak az erkölcsileg stabil, bajtársias és elfogadó szereplők felfedezésére vártak.

Ennek a világnak az alapját pedig a demokratikus értékeket és egyenlőséget képviselő Föderáció alkotta. Az új Star Trek: Discovery viszont már erősen elkalandozott a nyomasztóbb, pesszimistább hangnem felé – a Picard ezt folytatja.

Az új nemzedék nemes, elegáns kapitányát jóval virágkorán túl, szomorú, csalódásaitól és hibáitól meggyötört öregemberként látjuk. A Picard első néhány epizódjában meglehetősen sok időt tölt a Földön – meleg színekben fürdő szőlőbirtoka mintha a jelenünkben létezne. Persze a visszavonult felfedező nem maradhat sokáig nyugton, múltbeli hibái újra az irányítópulthoz szólítják.

Az újraindított ST-sorozatok paradoxona,

hogy egyszerre próbálják kielégíteni a régi rajongókat és az új nézőket, de a Picard különösen sokat bíz a nosztalgia erejére. Ha ezen túltesszük magunkat, akkor nyújt ezt-azt a sorozat: olyan kérdésekkel is számot vetnek az alkotók, amelyek felé a régebbi sorozatok kevésbé kalandoztak.

A multikulturális együttélés kihívásai, a népirtás, a vallási fundamentalizmussal összefüggő terrorizmus, a szintetikus életformák megalkotásának etikai dilemmái – ezek mind próbára teszik a Picard eredeti sorozatból átmentett moralitását és diplomáciai érzékét.

Magyar felirat: Bender & NocadLee

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.