Csúszik Nolan filmje és az Oscar is
Tenet_top_story_lead.jpg

Csúszik Nolan filmje és az Oscar is

  • narancs.hu
  • 2020. június 17.

Mikrofilm

Döcögve, de lassan visszaáll a rend a filmvilágban.

A vírushelyzet enyhülésével lassan világszerte nyitnak a filmszínházak, jobbára azonban egyelőre csak régebbi kasszasikereket játszanak; na meg ürességtől kongnak a mozik.

Épp ezért mindenki messiásként várja Christopher Nolan legújabb moziját, a Tenet-et, amin hatalmas a teher: be kellene indítania és ezáltal megmentenie a nyári szezont. A forgalmazó Warner Bros. eredetileg július 17-re tűzte ki a premiert, és a járvány közepette is makacsul ragaszkodott ehhez az időponthoz - ha minden igaz, elsősorban Nolan miatt.

Így vált a Tenet az újranyitás jelképévé

A legfrissebb hírek szerint azonban a stúdió mégsem merte bevállalni a rizikót, és július 31-re halasztotta a premiert. Hogy kiszolgálják a Nolan-fanokat, az eredeti, júius 17-i időpontban újra moziba küldik a rendező egyik legnagyobb sikerét, az idén 10 éves Eredet-et.

Szintén csúszik egy másik blockbuster, a Wonder Woman 1984 premierje - immár másodszor. Eredetileg június 5-én rajtolt volna, amit a vírus miatt augusztus 14-re módosítottak. Az új időponttal igyekszenek biztosra menni: két hónappal rakták arrébb Gal Gadot szuperhősnőjét, így az október 2-án veszi majd be a mozikat.

Kérdés, a Warner Bros. lépését követni fogja-e riválisa, a Disney is. Jelenleg úgy áll a helyzet, hogy az egyébként is botrányokkal teletűzdelt Mulan élőszereplős remake-je lesz a vírus utáni első igazi, nagyköltségvetésű film a mozikban, annak premierje ugyanis még mindig július 24-re van kitűzve.

A koronavírus hozhatja el a Disney első nagy bukását

A Disney letérdelt Kína előtt - de a fertőzés miatt lehet, hogy ott be sem tudják mutatni a mozit. Az elmúlt években a világ egyik leghatalmasabb szórakoztatóipari cégévé váló Disney rég nem a tündibünti mesékről ismert egeres stúdió: inkább egy óriási gépezet, ahol a színészválasztástól kezdve a szuperhősök köpenyének színén át az utolsó röhögcsélős sztárinterjúig minden tökéletesen ki van számítva.

A Mulan-t két kisebb költségvetésű film előzheti meg: az eszét vesztő Russel Crowe thrillere, az Unhinged, valamint a The Broken Hearts Gallery című romantikus film, mindkettő július 10-én debütálhat. A nyári moziszezon megmentésért pedig augusztusban olyan mozik szállnak harcba, mint a legújabb SpongyaBob; az Antebellum: A kiválasztott, valamint a Kampókéz remake-je.

Csúszásban az Akadémia is

A koronavírus azonban nemcsak a követező néhány hetek és hónapok mozis menetrendjét bolygatta fel, hanem az egész díjszezont.

Az eredetileg február 28-ra tervezett 2021-es Oscar-díjátadót két hónappal később, 2021. április 25-én rendezik majd meg. A hírnek elsősorban maguk a filmesek, valamint a stúdiók és forgalmazók örülhetnek: így ugyanis az eredetileg december 31-ig tartó nevezési pediódus is két hónappal kitolódik.

A vírus után éledező filmvilág tehát egy kis levegőhöz jutott - így lehetséges, hogy be tudják fejezni az utómunkálatokat az olyan, díjesélyes filmeken, mint Ridley Scott The Last Duel-je, vagy épp Bazz Luhrmann Elvis Presley-filmje. Az utóbbi forgatásán kapta el a vírust Tom Hanks.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.