Film

Swiper, ne lopkodj!

James Bobin: Dóra és az elveszett Aranyváros

Mikrofilm

Valószínűleg nem sokan gondolkodtak azon, hogyan lehetne a rettenthetetlen, örök hétéves animált hős, Dóra kalandjait élő szereplős filmbe ültetni.

A nevelő célzatú Dóra, a felfedező című rajzfilmsorozat a Nickelodeonon futott 2000-től 2015-ig, és repetitív, egyszerű szerkezetével sikeresen tanította kisiskolások millióit az esőerdő és a spanyol nyelv rejtelmeire, de egyúttal szüleiket is az őrületbe kergette. Így a kiskamaszokat célzó Dóra és az elveszett Aranyváros sem feltétlenül hangzik csábítóan számukra, de valószínű, hogy a végén meg fognak lepődni.

Ugyanis a rendező James Bobin nem hagyja szó nélkül az eredeti animáció szájbarágós oktatási szándékát és abszurd fordulatait (egy beszélő hátizsákot és egy maszkos rókát egy hatéves nyilván szemrebbenés nélkül fogad).

Isabela Merced a Dóra és az elveszett Aranyváros című filmben

Isabela Merced a Dóra és az elveszett Aranyváros című filmben

Fotó: HBO GO

 

Megtartja a kissé szürreális hangnemet (erről a furán animált antropomorf állatok és a butuska musicalbetétek gondoskodnak), de

rá is szabadítja Dórára a valóságot.

Az immár tizenhat éves felfedező (aki lélekben még mindig hétéves) tudós szüleivel él a perui őserdőben, így mindent tud a nyílméregbékákról és a neurotoxicitásról, de a korabeli gyerekekkel kevésbé boldogul. Ezért amíg a szülők az elveszett inka aranyváros, Parapata után kutatnak, egy Los Angeles-i gimnáziumba küldik csemetéjüket, aki jó antropológus módjára igyekszik felfedezni az új közeget.

Bobin a hagyományos gimis vígjáték és a kalandfilm fogásaiban is otthon van, és Dóra pezsgő, talpraesett karaktere mindkét műfajjal kompatibilisnek bizonyul. Ez nem működne Isabela Moner ellenállhatatlan játéka nélkül, aki élettel tölti meg a kortalan, kétdimenziós rajzfilmfigurát. Ráadásul

Bobin olyan virtuozitással váltogat a kolonializmust kritizáló, feminista kikacsintások, a kaki- és vérhasviccek, illetve a stréber humor között, hogy nem győzünk csodálkozni, hogy nem hullik darabjaira a film. Bár a humor és a ritmus egyenetlensége néha feltűnik (a film kissé bumfordin vált gimivígjátékról kalandfilmre), de az önirónia és a jókedélyű idiotizmus egészséges aránya ezt is feledteti.

Elérhető az HBO GO-n

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.