Film

Szabad szavak

  • 2020. december 16.

Mikrofilm

Irodalom? A könyvkiadás is csak egy iparág, kereskedés folyik, az olvasótábor igényeinek kiszolgálása (meg, persze: megteremtése, ápolása stb.). Ihlet?

Írónak lenni szakma, fogások vannak, brand van, imázs. „Neve, ha van, csak áruvédjegy.” Mármint az új Soderbergh-film szerint. Amelyben a Nagy Amerikai Írónő luxushajón kel át az óceánon, hogy valami piszlicsáré díjat átvegyen. Az utat a kiadója fizeti, annak reményében, hogy mire Londonba ér a literátor-díva, befejezze végre a piacon már beharangozott Új Művét.

Társasága is van, régi barátnők (közülük a narcisztikus lúzer azt képzeli, hogy róla szólt a pályaindító sikerkönyv és némi anyagi kárpótlást nem utasítana el ezért a sérelemért), szolgálatára álló, kedves, de utána kémkedni hajlandó unokaöcs. Sem a cselekményt, sem a jellemek megfogalmazását, sem a közlések gondolati mélységét tekintve nem emelkedik el a produktum a hajófenéktől:

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.