Tarantino, a géppuskanyelvű zsánermágus

  • Lichter Péter
  • 2019. szeptember 8.

Mikrofilm

Ha már láttad a Volt egyszer egy Hollywoodot, akkor azért, ha nem, akkor azért: Tarantino gyorstalpaló, avagy tudj meg minden fontosant Tarantinóról 3 perc alatt.

Kevés filmrendezőből lesz igazi celeb – ehhez általában sok évtizedes sikerszéria kell –, Tarantinónak viszont nagyon gyorsan sikerült ez a bravúr: már a második játékfilmje, a Ponyvaregény 1994-es bemutatása után szupersztárként ünnepelte a filmőrült közösség. A géppuskanyelvű, lexikonműveltségű, videotékásból lett filmrendező a self-made man modern szimbólumává vált: az autodidakta Tarantino utalásokkal és referenciákkal teli filmjei a végtelen filmes műveltségéről szólnak, minden karaktere mögött a rendező markáns személyisége lapul.

Tarantino korai filmjeit a gengszterfilm műfajában forgatta, de a hosszú, szellemes párbeszédekkel, narratív csavarokkal és az időnként abszurditásig fokozott erőszakkal ki is forgatta sarkaiból a zsánert.

Első játékfilmjét Harvey Keitel segítségével tudta megvalósítani: a Kutyaszorítóban egy balul sikerült bankrablás történetét meséli el, komplex flash back-szerkezete és zártszituációs felállása tette eredetivé, és persze a parádésan kiválasztott szereplők. Tarantino tehetségét általában (joggal) a forgatókönyvírással szokták azonosítani, hiszen dialógusai még színházi közegben is jól működnének – de a rendező remekül tud castingolni is.

A legtöbb filmjében felfedez (vagy újra felfedez) egy-egy színészt, aki mintha az adott karakterre született volna: ilyen volt a Ponyvaregényben az akkoriban kissé elfeledett John Travolta, a Kill Billben David Carradine vagy a Becstelen Brigantykban az osztrák Christoph Waltz, aki szinte a teljes ismeretlenségből jutott el az Oscar-díjig.

Tarantino a Ponyvaregénnyel megalkotta a kilencvenes évek legmeghatározóbb kultfilmjét, amit a filmesztétáktól a moziközönségig szinte mindenki hisztérikusan imádott. A film összegabalyodó idősíkjai miatt volt a filmelmélet számára izgalmas, menő zeneválasztása és még ennél is menőbb karakterei pedig a szélesebb közönségnek adtak valami egészen újat.

Tarantino korábban ilyen töménységben nem látott lazaságot és szellemességet hozott a gengszterfilmbe, amit aztán sokan próbáltak leutánozni (lásd például Guy Ritchie korai munkáit vagy Doug Liman Nyomás! című bűnügyi vígjátékát.) Tarantino a kilencvenes éveket egy lassan kibomló, hangulatos bűnügyi filmmel, a Jackie Brownnal zárta, aminek a főszerepére a blaxploitation filmek egyik sztárját, Pam Griert kérte fel – ez a filmje nem aratott az előzőhöz hasonlítható sikert, de kimért, realista stílusa és remek forgatókönyve (a rendező egyetlen adaptációja) miatt az egyik legjobb darabja az életműnek.

Tarantino pályája az ezredforduló után némileg elkanyarodott a bűnügyi zsánertől, filmjei jóval több műfaj jegyeit keverték és bátrabban játszottak a filmnyelvvel – vagyis azt is mondhatjuk, hogy a rendező belépett a „barokkos” korszakába.

A Kill Bill kétrészes epikus bosszútörténete az ázsiai harcművészeti zsánerek (pl. vuhszia), illetve a western és a horror hatáselemeit is felhasználta úgy, hogy a film gyakran a paródia határát súrolta a túlzott erőszakorgiájával és látványos vérfürdőjével.

Tarantino zsánerjátékai egyszerre tisztelték a műfaji hagyományokat és forgatták fel azok szabályait: a Kill Bill után forgatott Halálbiztos a régi autós-csajos exploitation filmeket idézte brutális erőszakosságával és szándékosan kópiahibás képeivel, de gyakran feláldozta a fordulatosságot egy-egy hosszú beszélgetős jelenet kedvéért.

A rendező egyik legjobban sikerült munkája, a Becstelen Brigantyk a második világháborús zsánert keverte az általa annyira kedvelt bosszúnarratívával, de Tarantino nemcsak a műfajt fordította ki a rá jellemző túldumált és ultraerőszakos szerzőiséggel, hanem a történelmet is bátran átírta.

Tarantino az ezt követő filmjeivel is a múltban ragadt, de immár abban a műfajban merült el, amellyel szinte mindegyik korábbi munkájában kacérkodott. A gyönyörűen fényképezett Django elszabadul és a szintén festői Aljas nyolcas a western alapjaira épült: utóbbit szinte teljes egészében „tarantinósította” a rendező, a kamaradráma és a thriller elemeivel fűszerezte a jól ismert világot. Tarantino először kért fel filmzeneszerzőt: nem mást, mint a spagettiwestern élő legendáját, Ennio Morriconét, aki a Volt egyszer egy vadnyugat zenéjét is szerezte.

____

false

Hasonlóan velős filmtörténeti összefoglalókért Kránicz Bence és Lichter péter Kalandos filmtörténet című könyvét érdemes felütni. A könyv szeptember végétől kapható a nagyobb könyvesboltokban, további részletek a könyv Facebook oldalán.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.