tévéSmaci

Vidéki tehenek

  • tévésmaci
  • 2019. szeptember 8.

Mikrofilm

Amikor Sztupa és Troché útja – rövid időre – kettévált, annak prózai oka volt, baleset történt. Az egymásra nem figyelő szerveknek hála, egyszerre érkezett Budapestre Hans-Jürgen Bäumler és a Protapopov házaspár. Amikor – tényleg halálra vált pofával – előadta Óvári et. mindezt, Sztupa csak annyit tudott hirtelen kinyögni, hogy micsoda szerencse, hogy Marika Kilius legalább otthon maradt. Trochénak viszont ez volt a legnagyobb baja. Oh, legalább ő eljött volna, sóhajtotta, amikor – elsőként a jelenlevők közül – átlátta, hogy mi következik. Bäumler egy jégrövűvel jött, Protapopovék meg csak úgy, a szokvány kémügyeket intézni. Sztupa veszi gondjaiba őket, ő legalább udvarolhat kicsit Ljudmilla Bjelouszovának, de Viggo Doria nem a szokott partnernővel jön. Sztupa azonban nem állt le Óvári froclizásával: és ugyan mi a fene történne, ha találkoznának? Találkozna a Bundesnachrichtendienst, azaz a BND a KGB-vel? Ezek együtt versenyeztek, egymás lábszagát is ismerik, inkább el kéne vinni őket együtt a Mátyás Pincébe, jó kis cigányzene, fatányéros, poloskák mindenütt… De Óvári csak ingatta a fejét, mint valami orrnehéz ló. Troché pedig akárhogy igyekezett (nem is igyekezett), nem tudott szabadulni a rossz érzéseitől, Protapopovék idejönnek max. két napra, Bäumlernak meg lesz tizenkét előadása, Kisstadion, vidék, anyám kínja, bele fogok rokkanni, Sztupa meg seperc alatt letudja a ruszkikat, ha meg nem, akkor elcsábítja a művésznőt, én meg nézhetem a Kék álarcos Juliskát. Bäumler jégrövűje magyar tárgyú előadással készül, 1971-et írunk, Juliska, Piroska, Plattensee, ezek nagyon mennek. Meg is nézem, hogy ki játssza, vagyis csúszkálja a Juliskát. Mary Ann Helmers, hát majd meglátjuk, vonyított vállat Troché. De azért kicsit jobb lett mégis a kedve.

Szombaton (10-én) megkezdődik – a tulajdonképpen már hetek óta tartó – televíziós nagyhetünk, a felkészülés Quentin Tarantino legújabb filmmunkájának a méltó befogadására. E sűrű edzésprogram megalkotásában – érthető okokból – a Sony Movie Channel jár az élen. Ők ugyanis azon 1969-es filmkészítmények leadásával követelik figyelmünket, melyek a nagy művészt, nevezett Quentint saját bevallása szerint inspirálták jelen, dettó ’69-ben játszódó szerzeménye megalkotásakor. Tippeljenek, lesz-e Szelíd motorosok? Persze, éjjel kettőkor. Szerencsére előtte még megcsodálhatjuk a Bob és Carol és Ted és Alice c. remeklést Paul Mazursky tollából Natalie Wooddal és Elliot Goulddal.

Vasárnap ugyanitt ugyanígy ugyanekkor folytatjuk, amikor is A kaktusz virága következik Ingrid Bergman csodálatos türkizkék ruhájával és a pályakezdő Goldie Hawn minden üdeségével és bájával. Hogy utána a Divatszalonnal folytassuk.

A jövő hétre meg a következők maradnak a nagy művész nagy múzsái közül: a Bontóbrigád, a Fejjel a falnak, a Portugál kémkaland, A pisztoly igazsága, illetve az Arizona fosztogatói… Tegye fel a kezét, aki látta bármelyiket is. Kár, mert a Bontóbrigádban például fellép (Elke Sommer és Dean Martin oldalán) Sharon Tate is, aki a mostani Tarantino-film egyik központi figurája, mint Mansonék leghíresebb áldozata. De a többiről is el lehet mondani pár érdekességet, tehát jó éjszakázást mindenkinek a jövő hétre. Ám aki igazán szeret éjszakázni, az biztos nem a tévét kapcsolja be.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.