Film

Tavalyi hó

Guy Ritchie: Úriemberek

Mikrofilm

Nyilván mindenkinek az életében eljön az az idő, amikor a saját szüleire kezd hasonlítani, és elhangzik a szájából a rettegett mondat, miszerint „régen minden jobb volt”.

Különösen igaz ez számos filmrendező karrierjére: ami régen frissnek és felforgatónak hatott a munkásságában, az egy idő után önismétléssé, manírrá és modorossá válik. Ez az elkerülhetetlen klasszicizálódás: megcsontosodnak, kényelmes reflexszé válnak azok a stílusjegyek, amelyek használata pár évtizede tudatos választás és tudatos kommentár volt a kor aktuális filmes főáramával szemben (vagy épp mellette). Egyesek a digitális technika térhódításán keseregnek („mi lesz a jó öreg celluloiddal?”), a pap-gengszter tengelyen mozgó számkivetettek krónikása, Martin Scorsese a Marvel-filmek hegemóniáját nem tudja elengedni, a forgatókönyvírás szabályait egykor felforgató Quentin Tarantinót is az zavarja a legjobban, hogy a furcsa kis hippik véget vetettek az aranykornak (bármit is jelentsen ez, lásd Volt egyszer egy Hollywood).

Guy Ritchie messze van az előbbiek filmtörténeti jelentőségétől, de volt egy-két üdítő dobása (A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső, Blöff); ezek ugyan nem akartak sokat, de kiválóan ragadtak meg egy bizonyos miliőt (vagy annak egy elképzelt, kissé felnagyított lenyomatát), és felvázoltak néhány nagyszerű figurát is. Ritchie azóta is ezek alkatrészeit hasznosítja újra meg újra – ebbéli buzgalma az Úriemberekre is kiterjedt.

A film a Volt egyszer egy Hollywoodnál kevésbé ambiciózus siránkozás egy letűnt korszak felett – itt nem a filmkészítés, hanem a gengszterkedés egy kihaló válfaját búcsúztatjuk. Mickey Pearson (Matthew McConaughey) a szegénységből kitartó munkával (és sok vérrel) felkapaszkodott becsületes drogbáró, aki marihuánával üzletel – nagy tételben. Raktárait és „termelőföldjeit” elszegényedett angol nemesek birtokai alatt alakította ki szerény bérleti díjért cserébe. Épp tisztességben megőszülve visszavonulna és eladná érdekeltségeit, amikor egyszerre támad rá a sok feltörekvő, etnikailag sokszínű és nemtelen bűnbanda (zsidók, kínaiak és feketék) és a gátlástalan bulvármédia is. Valami oknál fogva Ritchie-nek hirtelen gusztusa támadt, hogy csak úgy mellékesen kommentálja és keresztül-kasul bejárja a brit társadalmat – ez sajnos nem megy neki olyan hibátlanul, mint a nagyszájú és cifra gazemberek megrajzolása. A tőle megszokottan körmönfont és többszörösen összetett átveréstörténetbe csomagolja az angol baloldaltól, a Brexittől és adótörvényektől sújtott nemességet, a különböző hullámokban bevándorolt etnikai közösségeket, a munkásosztályt és a médiát – láthatóan mindent bele akar szuszakolni ebbe a tablóba, de az eredmény előtt ő maga is kissé értetlenül áll.

Ritchie azt is észrevette, hogy az utóbbi időben a filmesek rákaptak az ún. politikai korrektségre (azaz, hogy már nem lehet úgy szabadjára engedni a niggerezést és cigányozást, ahogy ő is tette annak idején). Ettől is kissé összezavarodik. Nem lehet cigányozni és niggerezni, de néha azért még megpróbálja. Már nem mesélhet egy belterjes fiúklubról, ezért elhelyez a történetben egy rámenős és talpraesett gengszterfeleséget, aki helyenként még narratív funkciót is vállal. És kell néhány központi szereplő, akik nem fehérek, de azért mégiscsak úgy alakul, hogy Mickey mindannyiuk felett áll morálisan (egy gengszterfilmben, ugye). Igen, Ritchie sajnos enged a morális szólamok csábításának is: irónia nélkül állítja, hogy Mickey jobb ember, mint ellenfelei, mert nem halálos droggal seftel és szereti a feleségét – mintegy mellékesen gyilkolja csak fel magát a csúcsra.

Pedig az Úriemberek távolról sem volna rossz film. A rendező még mindig remekül ért a komikusra nagyított, de élettel teli alakok megrajzolásához, feszesen és ravaszul szövi a cselekményszálakat, sőt a poénok nagy része is működik. Ritchie egy kicsit még magát is kiröhögi, amikor film a filmben keretbe foglalja az egyre hajmeresztőbb fordulatokat vevő történetet (Hugh Grant lubickol a tenyérbemászó újságíró szerepében, aki először megpróbálja a saját bűneiből írt „hihetetlen, de igaz” forgatókönyvvel zsarolni Mickey-t, majd eladni azt a Miramaxnak). Ez az önreflexív narratív fogás még hozzá is tesz a cselekmény rétegzettségéhez.

Szóval mindannyian jobban jártunk volna, ha Ritchie megmarad a könnyed és bohó gengszterkomédiánál, hiszen abban van igazán otthon. A társadalmi kommentár – ha mégoly felületes is – nem a természetes rendezői hangja. Az Úriemberek kissé olyan, mintha Ritchie zavarában visszafogta volna magát, hogy alkalmazkodjon a változó világhoz. De csak fél szívvel, mert azért mindannyian tudjuk, hogy régen minden jobb volt.

Forgalmazza a Freeman Film

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.