Újabb sztárok csatlakoztak: jön a Száll a kakukk fészkére folytatása!

  • Szabó Ádám
  • 2019. január 21.

Mikrofilm

A Ratched nővérről szóló előzménysorozat a Netflixre érkezik.

2017 egyik legnagyobb televíziós biznisze volt, amikor a Netflix megszerezte a Ratched című drámasorozatot, mely a Száll a kakukk fészkére legendás nővérének előéletéről szól majd. A streaming-óriás a Hulu és az Apple előtt nyerte meg a licitet, és azonnal be is rendelt két évadra bontott 18 részt belőle.

A sorozat egyik producere Michael Douglas,

a másik a mai tévés piac egyik vezéralakja, Ryan Murphy – olyan műsorok köthetők a nevéhez, mint a Kés/Alatt, az American Horror Story, az American Crime Story, a Glee, vagy épp a Viszály.

Michael Douglas a Golden Globe-díjak 76. átadóünnepségén

Michael Douglas a Golden Globe-díjak 76. átadóünnepségén

Fotó: MTI/AP/NBC/Paul Drinkwater

 

Rajta kívül más talán nem is kockáztatná meg, hogy egy újonc, még ismeretlen forgatókönyvíróval szövetkezzen egy ilyen presztízs-jellegű sorozatra. Pedig így történt: Evan Romansky frissen végzett íróként juttatta el ötletét Murphynek, aki egyből lecsapott rá, és azonnal szerződtette is múzsáját, a projektjeiben rendszeresen felbukkanó Sarah Paulsont.

A sorozat története 1947-ben kezdődik, és azt mutatja majd be, hogyan változott a címbeli Ratched kedves nővérből azzá a kérlelhetetlen elnyomóvá, akit a Száll a kakukk fészkére című könyvben és filmben annyira szerettünk utálni.

Ken Kesey 1962-es regényéből Milos Forman készített nagysikerű drámát 1975-ben. Nem csak maga a film, de a rendező, a főszereplő Jack Nicholson és a Ratchedet alakító Louise Fletcher is Oscar kapott.

Az Indiewire számolt be róla, hogy a címszereplőt alakító Paulsonon túl most újabb színészek csatlakoztak a projekthez:

Cynthia Nixon, Sharon Stone és Corey Stoll is aláírt.

A Szex és New Yorkban ismertté vált Nixonnak ez az első szerepe, mióta tavaly A Demokrata Párt színeiben elindult a kormányzói posztért New Yorkban, de vereséget szenvedett. Stone-nak és Stollnak sem ez lesz az első tévés szerepe, előbbi a Steven Soderbergh-féle Mosaic-ban játszott és idén feltűnik még Az új pápában is, utóbbit a Kártyavár első szezonjában láthattuk.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.