Film

Üveg

  • - kg -
  • 2019. február 24.

Mikrofilm

Talán mert örök hűséget fogadott a slusszpoénnak (Hatodik érzék); talán mert nem fogadta elég szerényen, hogy ő a következő Spielberg; talán mert felfalatott egy filmkritikust a szörnnyel (Lány a vízben); talán mert gyilkos növényekről kezdett hadoválni (Az esemény); vagy talán mindezekért együtt, vagy csak azért, mert valakit mindig utálni kell; így vagy úgy, M. Night Shyamalan püfölni való bokszzsákká vált, akin mindenki leverhette, amit épp visszataszítónak gondolt Hollywoodban. Ha volt sapka, azért kapott, ha nem, akkor meg azért, és az sem segített, hogy a végén egyre pocsékabb filmeket csinált. Amikor aztán a nagy lóvé is odalett, kicsiben folytatta, és láss csodát, a szerénykedés és a sufnituning bejött: ahhoz, hogy James McAvoy többtucatnyi személyiségét felvillantsa a Széttörve szörnyeként, nem kellett nagy pénz, csak színészi akrobatika (McAvoyt nem énenként fizették). Történetünk a Széttörve után indul, az Üveg éppúgy folytatása ennek, mint a Shyamalan legjobbjának tartott, de rosszul öregedő A sebezhetetlennek. 2000-ben még volt valami tétje, hogy Bruce Willis és Samuel L. Jackson komoran kerülgeti egymást és Shyamalan elmélkedését a képregények hőseiről, de 2019-ben ez már lerágott csont, még McAvoy 24 személyisége se tudja feldobni, pedig van köztük film­esztéta is. Shyamalan legszórakoztatóbb filmjei a furfangos végükről voltak híresek, de a legjobb a tartós feszkó volt; örök kedvencünk, a farkát boldogan csóváló suspense. Az Üvegben fáradt csóválás folyik csupán, a szörny pedig már az elején lelepleződik. Úgy hívják: Mr. Unalom.

 

A Fórum Hungary filmje

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.