Váratlan formában tér vissza az Amélie csodálatos élete

  • Szabó Ádám
  • 2019. május 7.

Mikrofilm

A sorozat ötletét elutasította a rendező, a Broadway-változat megbukott – akkor mégis mi jöhet?

A tüneményes francia film 2001-es bemutatásakor hatalmas sikert aratott: egy csapásra sztárt csinált a főszereplő Audrey Tautou-ból, 5 Oscarra, köztük a Legjobb idegennyelvű film és a Legjobb eredeti forgatókönyv díjára is jelölték (igaz, egyet sem nyert meg), az elmúlt 18 év alatt pedig igazi közönségkedvenc kultfilmmé nemesedett.

A rendező, Jean-Pierre Jeunet azóta se tudta megismételni a sikert; az Indiewire-nek viszont azt nyilatkozta, a mozi 20. évfordulóján ismét visszatérne Amélie-hez.Legutóbbi filmje a 2013-as T. S. Spivet különös utazása volt, ami nemcsak vegyes fogadtatásba részesült, de a rendező az amerikai terjesztésért felelős producerrel, Harvey Weinsteinnel is összekülönbözött, aki a filmen bosszulta meg, hogy Jeunet nem volt hajlandó a kívánalmai szerint újravágni a mozit.

Azóta Weinsteint elsodorták botrányok,

de Jeunet sem jutott újra lehetőséghez. Szerinte azért, mert filmjei pajzán hangulatúak, manapság pedig az ilyeneknek nem igazán áll a zászló.

Ma már valószínűleg bemutatkozó filmjéhez, a Delicatessenhez sem tudna elég pénzt felhajtani, mert a képregényfilmek és folytatások világában egy borús hangulatú szatíra túl kockázatosnak számítana.

false

 

Fotó: imdb

Következő projektjében épp ezért visszatérne legnagyobb sikeréhez: áldokumentumfilmet készítene, melyben az Amélie elkészültét dolgozná fel. Egy olyan komédiát képzelt el, mint Peter Jackson Forgotten Silver című 1995-ös tévéfilmje, mely a mozi születését idézi meg egy képzeletbeli úttörő filmes figuráján keresztül.

„Csak egy kis hülyéskedés lesz, valami vicces, és remélhetőleg olcsón elkészíthető dolog” – nyilatkozta. Korábban többször megkeresték, hogy készítsen tévésorozatot Amélie kalandjaiból, de ezt rossz ötletnek tartotta: nem tetszett neki, hogy nem Audrey Taotou alakítaná a főszerepet, se az, hogy egy több epizódos történet a mozifilmnél is többet kóstálna; ráadásul az állandó építkezések miatt a párizsi forgatás is problémás lenne.

Néhány éve azonban jó pénzért áldását adta,

hogy musical készüljön a moziból – a Broadway-változatot 2017 márciusában mutatták be, de mindössze két hónap után levették a műsorról. Jeunet nem látta az előadást, de mai napig bánja, hogy belement a dologba – egyedül az vigasztalja, hogy az érte kapott pénzből tudott jótékonykodni.

Jean-Pierre Jeunet

Jean-Pierre Jeunet

Fotó: Wikipédia

Az áldokumentumfilm mellett a rendező több projekten is dolgozik. Egy animációs filmet készítene például a Mr. Hublot című rövid animációval Oscart nyerő Laurent Witz partnereként, illetve van egy másik terve is, melynek az érzékiség áll a középpontjában – Harvey Weinstein óta azonban egy ilyen filmre szintén nehéz pénzt szerezni. Épp ezért lehet, hogy ezt az ötletét hajlandó lenne tévéformátummá átdolgozni.

Legutóbb Casanova történetével vágott bele a sorozatok világába, pilotja viszont nem kapott berendelést az Amazontól – e keserű emlék miatt tartózkodik attól, hogy streamingszolgáltatókkal dolgozzon.

Van viszont egy harmadik ötlete is, egy robotos komédia, mely a mesterséges intelligenciát venné górcső alá. Azt nyilatkozta, ha erre sem kap pénzt, mégis megpróbálkozna a Netflixszel.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.