Váratlan formában tér vissza az Amélie csodálatos élete

  • Szabó Ádám
  • 2019. május 7.

Mikrofilm

A sorozat ötletét elutasította a rendező, a Broadway-változat megbukott – akkor mégis mi jöhet?

A tüneményes francia film 2001-es bemutatásakor hatalmas sikert aratott: egy csapásra sztárt csinált a főszereplő Audrey Tautou-ból, 5 Oscarra, köztük a Legjobb idegennyelvű film és a Legjobb eredeti forgatókönyv díjára is jelölték (igaz, egyet sem nyert meg), az elmúlt 18 év alatt pedig igazi közönségkedvenc kultfilmmé nemesedett.

A rendező, Jean-Pierre Jeunet azóta se tudta megismételni a sikert; az Indiewire-nek viszont azt nyilatkozta, a mozi 20. évfordulóján ismét visszatérne Amélie-hez.Legutóbbi filmje a 2013-as T. S. Spivet különös utazása volt, ami nemcsak vegyes fogadtatásba részesült, de a rendező az amerikai terjesztésért felelős producerrel, Harvey Weinsteinnel is összekülönbözött, aki a filmen bosszulta meg, hogy Jeunet nem volt hajlandó a kívánalmai szerint újravágni a mozit.

Azóta Weinsteint elsodorták botrányok,

de Jeunet sem jutott újra lehetőséghez. Szerinte azért, mert filmjei pajzán hangulatúak, manapság pedig az ilyeneknek nem igazán áll a zászló.

Ma már valószínűleg bemutatkozó filmjéhez, a Delicatessenhez sem tudna elég pénzt felhajtani, mert a képregényfilmek és folytatások világában egy borús hangulatú szatíra túl kockázatosnak számítana.

false

 

Fotó: imdb

Következő projektjében épp ezért visszatérne legnagyobb sikeréhez: áldokumentumfilmet készítene, melyben az Amélie elkészültét dolgozná fel. Egy olyan komédiát képzelt el, mint Peter Jackson Forgotten Silver című 1995-ös tévéfilmje, mely a mozi születését idézi meg egy képzeletbeli úttörő filmes figuráján keresztül.

„Csak egy kis hülyéskedés lesz, valami vicces, és remélhetőleg olcsón elkészíthető dolog” – nyilatkozta. Korábban többször megkeresték, hogy készítsen tévésorozatot Amélie kalandjaiból, de ezt rossz ötletnek tartotta: nem tetszett neki, hogy nem Audrey Taotou alakítaná a főszerepet, se az, hogy egy több epizódos történet a mozifilmnél is többet kóstálna; ráadásul az állandó építkezések miatt a párizsi forgatás is problémás lenne.

Néhány éve azonban jó pénzért áldását adta,

hogy musical készüljön a moziból – a Broadway-változatot 2017 márciusában mutatták be, de mindössze két hónap után levették a műsorról. Jeunet nem látta az előadást, de mai napig bánja, hogy belement a dologba – egyedül az vigasztalja, hogy az érte kapott pénzből tudott jótékonykodni.

Jean-Pierre Jeunet

Jean-Pierre Jeunet

Fotó: Wikipédia

Az áldokumentumfilm mellett a rendező több projekten is dolgozik. Egy animációs filmet készítene például a Mr. Hublot című rövid animációval Oscart nyerő Laurent Witz partnereként, illetve van egy másik terve is, melynek az érzékiség áll a középpontjában – Harvey Weinstein óta azonban egy ilyen filmre szintén nehéz pénzt szerezni. Épp ezért lehet, hogy ezt az ötletét hajlandó lenne tévéformátummá átdolgozni.

Legutóbb Casanova történetével vágott bele a sorozatok világába, pilotja viszont nem kapott berendelést az Amazontól – e keserű emlék miatt tartózkodik attól, hogy streamingszolgáltatókkal dolgozzon.

Van viszont egy harmadik ötlete is, egy robotos komédia, mely a mesterséges intelligenciát venné górcső alá. Azt nyilatkozta, ha erre sem kap pénzt, mégis megpróbálkozna a Netflixszel.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.