Vége szakad Batmanék szuperhős-univerzumának!

  • Szabó Ádám
  • 2019. március 3.

Mikrofilm

Nem ment túl jól a közös világ építése, gyorsan be is fejezik a próbálkozásokat.

Az elmúlt évtizedben a Marvel szuperhősös filmjei szabályosan letarolták a mozikasszákat – Hollywoodban pedig a jó példák mindig ragadósak. Alig volt tehát olyan stúdió, amelyik nem próbálkozott meg a Bosszúállókhoz hasonló univerzumépítéssel. Ilyet szeretnének az olyan játékfigura-adaptációkkal, mint a Lego vagy a Transformers ; ez a cél az olyan, befejezettnek hitt, de még mindig sikerrel kecsegtető sorozatokkal, mint a Harry Potter; de ilyenbe tört bele a bicskája a Universal-stúdiónak is A múmiával.

A Marvel legnagyobb vetélytársa,

mint mindig, ezúttal is a DC nevű rivális képregény-kiadó. Míg azonban előbbi tudatos építkezést folytat, utóbbinál csak ad hoc történnek a dolgok: mikor a bevételek azt mutatják, hogy sötétebb tónusú filmekre van igény, mindent felforgatva belevágnak egy ilyenbe; mikor a könnyedebb, humorosabb sztoriknak áll a zászló, képesek emiatt újravágatni egy filmet.

Épp ezért a DC filmjei az egyenletes színvonalú, ám eléggé kiszámítható Marvel-mozikhoz képest inkább egy hullámvasúthoz hasonlítanak – olyanhoz, ami igazán soha nem nyűgözi le az embert, de azért vannak jobb (Wonder Woman), közepes (Az acélember) és borzalmas (Suicide Squad – Az öngyilkos osztag) etapjai is. A mindezeket összehozó, óriási dobásnak szánt Igazság ligája azonban még csak nem is köszönhet a Marvel hőseit összetoborzó Bosszúállóknak:

a rajongóktól kezdve a kritikusokig és a pénztárakig mindenhol leégett.

Ezzel szemben az önálló szuperhős-történeteik a kezdeti, gyengébb próbálkozások után mintha kezdenének szárnya kapni: az Aquaman a Wonder Woman sikerét is megdöntve világszerte már meghaladta az 1 milliárd dolláros bevételt, és ott lohol a Vasember és a Fekete párduc nyomában. Már be is rendelték a második részt, és a Csodanő folytatására sem kell már sokat várnunk.

Mindezeknek köszönhetően a DC filmeket birtokló Warner Bros stúdió is belátta, hogy nincs értelme a Marvelt majmolni. Kevin Tsujihara, a WB vezetője elmondta, a jövőben nem igyekszenek görcsösen univerzumot építeni szuperhőseikből; az Igazság Ligája-szerű, karaktereket összesítő mozik helyett inkább különálló filmekre koncentrálnak majd. A már úton lévő mozik – a Shazam, a Joker, a Wonder Woman 1984 és a Birds of Prey – is ezen filozófia mentén készültek. Persze ez nem jelenti azt, hogy Harley Quinn nem fog feltűnni az immár biztosan Ben Affleck-telen Batmanben ; a készülő Suicide Squad-folytatásról pedig még mindig csak annyit tudunk, hogy Will Smith nem szerepel majd benne.

Az mindenesetre jelzésértékű, hogy a jelek szerint nemcsak az eddig ismert DC-univerzum érkezett a végéhez, de a mozifilmekhez hasonlóan építgetett tévés Marvel-világnak is befellegzett.

Eljött a szuperhős-őrület alkonya? Kivégezték a Netflix Marvel-univerzumát

Siratni azért nem kell a szuperhősöket, maradtak elegen. Azzal, hogy a Netflix a héten elkaszálta a The Punisher és a Jessica Jones című sorozatait, a streamszolgáltató bevitte a végső döfést a Marvel tévéuniverzumának. Utóbbi műsor harmadik szezonja lesz az utolsó Marvel-évad, amit a platformon láthatunk.A döntés igazából senkit nem érhetett meglepetésként.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.