Vége szakad Batmanék szuperhős-univerzumának!

  • Szabó Ádám
  • 2019. március 3.

Mikrofilm

Nem ment túl jól a közös világ építése, gyorsan be is fejezik a próbálkozásokat.

Az elmúlt évtizedben a Marvel szuperhősös filmjei szabályosan letarolták a mozikasszákat – Hollywoodban pedig a jó példák mindig ragadósak. Alig volt tehát olyan stúdió, amelyik nem próbálkozott meg a Bosszúállókhoz hasonló univerzumépítéssel. Ilyet szeretnének az olyan játékfigura-adaptációkkal, mint a Lego vagy a Transformers ; ez a cél az olyan, befejezettnek hitt, de még mindig sikerrel kecsegtető sorozatokkal, mint a Harry Potter; de ilyenbe tört bele a bicskája a Universal-stúdiónak is A múmiával.

A Marvel legnagyobb vetélytársa,

mint mindig, ezúttal is a DC nevű rivális képregény-kiadó. Míg azonban előbbi tudatos építkezést folytat, utóbbinál csak ad hoc történnek a dolgok: mikor a bevételek azt mutatják, hogy sötétebb tónusú filmekre van igény, mindent felforgatva belevágnak egy ilyenbe; mikor a könnyedebb, humorosabb sztoriknak áll a zászló, képesek emiatt újravágatni egy filmet.

Épp ezért a DC filmjei az egyenletes színvonalú, ám eléggé kiszámítható Marvel-mozikhoz képest inkább egy hullámvasúthoz hasonlítanak – olyanhoz, ami igazán soha nem nyűgözi le az embert, de azért vannak jobb (Wonder Woman), közepes (Az acélember) és borzalmas (Suicide Squad – Az öngyilkos osztag) etapjai is. A mindezeket összehozó, óriási dobásnak szánt Igazság ligája azonban még csak nem is köszönhet a Marvel hőseit összetoborzó Bosszúállóknak:

a rajongóktól kezdve a kritikusokig és a pénztárakig mindenhol leégett.

Ezzel szemben az önálló szuperhős-történeteik a kezdeti, gyengébb próbálkozások után mintha kezdenének szárnya kapni: az Aquaman a Wonder Woman sikerét is megdöntve világszerte már meghaladta az 1 milliárd dolláros bevételt, és ott lohol a Vasember és a Fekete párduc nyomában. Már be is rendelték a második részt, és a Csodanő folytatására sem kell már sokat várnunk.

Mindezeknek köszönhetően a DC filmeket birtokló Warner Bros stúdió is belátta, hogy nincs értelme a Marvelt majmolni. Kevin Tsujihara, a WB vezetője elmondta, a jövőben nem igyekszenek görcsösen univerzumot építeni szuperhőseikből; az Igazság Ligája-szerű, karaktereket összesítő mozik helyett inkább különálló filmekre koncentrálnak majd. A már úton lévő mozik – a Shazam, a Joker, a Wonder Woman 1984 és a Birds of Prey – is ezen filozófia mentén készültek. Persze ez nem jelenti azt, hogy Harley Quinn nem fog feltűnni az immár biztosan Ben Affleck-telen Batmanben ; a készülő Suicide Squad-folytatásról pedig még mindig csak annyit tudunk, hogy Will Smith nem szerepel majd benne.

Az mindenesetre jelzésértékű, hogy a jelek szerint nemcsak az eddig ismert DC-univerzum érkezett a végéhez, de a mozifilmekhez hasonlóan építgetett tévés Marvel-világnak is befellegzett.

Eljött a szuperhős-őrület alkonya? Kivégezték a Netflix Marvel-univerzumát

Siratni azért nem kell a szuperhősöket, maradtak elegen. Azzal, hogy a Netflix a héten elkaszálta a The Punisher és a Jessica Jones című sorozatait, a streamszolgáltató bevitte a végső döfést a Marvel tévéuniverzumának. Utóbbi műsor harmadik szezonja lesz az utolsó Marvel-évad, amit a platformon láthatunk.A döntés igazából senkit nem érhetett meglepetésként.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.