Vége szakad Batmanék szuperhős-univerzumának!

  • Szabó Ádám
  • 2019. március 3.

Mikrofilm

Nem ment túl jól a közös világ építése, gyorsan be is fejezik a próbálkozásokat.

Az elmúlt évtizedben a Marvel szuperhősös filmjei szabályosan letarolták a mozikasszákat – Hollywoodban pedig a jó példák mindig ragadósak. Alig volt tehát olyan stúdió, amelyik nem próbálkozott meg a Bosszúállókhoz hasonló univerzumépítéssel. Ilyet szeretnének az olyan játékfigura-adaptációkkal, mint a Lego vagy a Transformers ; ez a cél az olyan, befejezettnek hitt, de még mindig sikerrel kecsegtető sorozatokkal, mint a Harry Potter; de ilyenbe tört bele a bicskája a Universal-stúdiónak is A múmiával.

A Marvel legnagyobb vetélytársa,

mint mindig, ezúttal is a DC nevű rivális képregény-kiadó. Míg azonban előbbi tudatos építkezést folytat, utóbbinál csak ad hoc történnek a dolgok: mikor a bevételek azt mutatják, hogy sötétebb tónusú filmekre van igény, mindent felforgatva belevágnak egy ilyenbe; mikor a könnyedebb, humorosabb sztoriknak áll a zászló, képesek emiatt újravágatni egy filmet.

Épp ezért a DC filmjei az egyenletes színvonalú, ám eléggé kiszámítható Marvel-mozikhoz képest inkább egy hullámvasúthoz hasonlítanak – olyanhoz, ami igazán soha nem nyűgözi le az embert, de azért vannak jobb (Wonder Woman), közepes (Az acélember) és borzalmas (Suicide Squad – Az öngyilkos osztag) etapjai is. A mindezeket összehozó, óriási dobásnak szánt Igazság ligája azonban még csak nem is köszönhet a Marvel hőseit összetoborzó Bosszúállóknak:

a rajongóktól kezdve a kritikusokig és a pénztárakig mindenhol leégett.

Ezzel szemben az önálló szuperhős-történeteik a kezdeti, gyengébb próbálkozások után mintha kezdenének szárnya kapni: az Aquaman a Wonder Woman sikerét is megdöntve világszerte már meghaladta az 1 milliárd dolláros bevételt, és ott lohol a Vasember és a Fekete párduc nyomában. Már be is rendelték a második részt, és a Csodanő folytatására sem kell már sokat várnunk.

Mindezeknek köszönhetően a DC filmeket birtokló Warner Bros stúdió is belátta, hogy nincs értelme a Marvelt majmolni. Kevin Tsujihara, a WB vezetője elmondta, a jövőben nem igyekszenek görcsösen univerzumot építeni szuperhőseikből; az Igazság Ligája-szerű, karaktereket összesítő mozik helyett inkább különálló filmekre koncentrálnak majd. A már úton lévő mozik – a Shazam, a Joker, a Wonder Woman 1984 és a Birds of Prey – is ezen filozófia mentén készültek. Persze ez nem jelenti azt, hogy Harley Quinn nem fog feltűnni az immár biztosan Ben Affleck-telen Batmanben ; a készülő Suicide Squad-folytatásról pedig még mindig csak annyit tudunk, hogy Will Smith nem szerepel majd benne.

Az mindenesetre jelzésértékű, hogy a jelek szerint nemcsak az eddig ismert DC-univerzum érkezett a végéhez, de a mozifilmekhez hasonlóan építgetett tévés Marvel-világnak is befellegzett.

Eljött a szuperhős-őrület alkonya? Kivégezték a Netflix Marvel-univerzumát

Siratni azért nem kell a szuperhősöket, maradtak elegen. Azzal, hogy a Netflix a héten elkaszálta a The Punisher és a Jessica Jones című sorozatait, a streamszolgáltató bevitte a végső döfést a Marvel tévéuniverzumának. Utóbbi műsor harmadik szezonja lesz az utolsó Marvel-évad, amit a platformon láthatunk.A döntés igazából senkit nem érhetett meglepetésként.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.