Vége szakad Batmanék szuperhős-univerzumának!

  • Szabó Ádám
  • 2019. március 3.

Mikrofilm

Nem ment túl jól a közös világ építése, gyorsan be is fejezik a próbálkozásokat.

Az elmúlt évtizedben a Marvel szuperhősös filmjei szabályosan letarolták a mozikasszákat – Hollywoodban pedig a jó példák mindig ragadósak. Alig volt tehát olyan stúdió, amelyik nem próbálkozott meg a Bosszúállókhoz hasonló univerzumépítéssel. Ilyet szeretnének az olyan játékfigura-adaptációkkal, mint a Lego vagy a Transformers ; ez a cél az olyan, befejezettnek hitt, de még mindig sikerrel kecsegtető sorozatokkal, mint a Harry Potter; de ilyenbe tört bele a bicskája a Universal-stúdiónak is A múmiával.

A Marvel legnagyobb vetélytársa,

mint mindig, ezúttal is a DC nevű rivális képregény-kiadó. Míg azonban előbbi tudatos építkezést folytat, utóbbinál csak ad hoc történnek a dolgok: mikor a bevételek azt mutatják, hogy sötétebb tónusú filmekre van igény, mindent felforgatva belevágnak egy ilyenbe; mikor a könnyedebb, humorosabb sztoriknak áll a zászló, képesek emiatt újravágatni egy filmet.

Épp ezért a DC filmjei az egyenletes színvonalú, ám eléggé kiszámítható Marvel-mozikhoz képest inkább egy hullámvasúthoz hasonlítanak – olyanhoz, ami igazán soha nem nyűgözi le az embert, de azért vannak jobb (Wonder Woman), közepes (Az acélember) és borzalmas (Suicide Squad – Az öngyilkos osztag) etapjai is. A mindezeket összehozó, óriási dobásnak szánt Igazság ligája azonban még csak nem is köszönhet a Marvel hőseit összetoborzó Bosszúállóknak:

a rajongóktól kezdve a kritikusokig és a pénztárakig mindenhol leégett.

Ezzel szemben az önálló szuperhős-történeteik a kezdeti, gyengébb próbálkozások után mintha kezdenének szárnya kapni: az Aquaman a Wonder Woman sikerét is megdöntve világszerte már meghaladta az 1 milliárd dolláros bevételt, és ott lohol a Vasember és a Fekete párduc nyomában. Már be is rendelték a második részt, és a Csodanő folytatására sem kell már sokat várnunk.

Mindezeknek köszönhetően a DC filmeket birtokló Warner Bros stúdió is belátta, hogy nincs értelme a Marvelt majmolni. Kevin Tsujihara, a WB vezetője elmondta, a jövőben nem igyekszenek görcsösen univerzumot építeni szuperhőseikből; az Igazság Ligája-szerű, karaktereket összesítő mozik helyett inkább különálló filmekre koncentrálnak majd. A már úton lévő mozik – a Shazam, a Joker, a Wonder Woman 1984 és a Birds of Prey – is ezen filozófia mentén készültek. Persze ez nem jelenti azt, hogy Harley Quinn nem fog feltűnni az immár biztosan Ben Affleck-telen Batmanben ; a készülő Suicide Squad-folytatásról pedig még mindig csak annyit tudunk, hogy Will Smith nem szerepel majd benne.

Az mindenesetre jelzésértékű, hogy a jelek szerint nemcsak az eddig ismert DC-univerzum érkezett a végéhez, de a mozifilmekhez hasonlóan építgetett tévés Marvel-világnak is befellegzett.

Eljött a szuperhős-őrület alkonya? Kivégezték a Netflix Marvel-univerzumát

Siratni azért nem kell a szuperhősöket, maradtak elegen. Azzal, hogy a Netflix a héten elkaszálta a The Punisher és a Jessica Jones című sorozatait, a streamszolgáltató bevitte a végső döfést a Marvel tévéuniverzumának. Utóbbi műsor harmadik szezonja lesz az utolsó Marvel-évad, amit a platformon láthatunk.A döntés igazából senkit nem érhetett meglepetésként.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."