Werner Herzog a Narancsnak: "ott volt nekünk ez a báb, Baby Yoda"

Mikrofilm

A nagy rendező és Joaquin Phoenix megmentője Los Angeles-i karanténjából mesélt nekünk.

Két filmjének premierje is elmaradt a vírus miatt, de a karanténban sem pihen: készülő filmje utómunkálatait végzi otthonában. A Los Angelesben élő híres német filmművész telefonon mesélt a járvány alatti életéről – és az azt megelőző fél évszázadról. Köves Gábor interjúja a Magyar Narancs legfrissebb lapszámában olvasható. Egy kis ízelítő:

Magyar Narancs: (...) Egyszer Joaquin Phoenixet mentette meg LA-ben.

Werner Herzog: Egyszer csak azt látom, hogy az előttem haladó autó túl nagy sebességgel indul el lefelé a lejtőn, majd felborul. Más nem volt a helyszínen, csak én. A kocsiban Joaquin Phoenixet találtam, fejjel lefelé, felfújt légzsákok között. Épp egy cigarettát próbált meggyújtani. El kellett vennem az öngyújtóját. Nem akarta odaadni, de már csöpögött a benzin. Ha nem veszem el, még felgyújtja az autót. (,,,)

MN: ...nemrég együtt szerepelt Baby Yodával a The Mandalorian című Star Wars-sorozatban. Egy ekkora stúdióprojektben lehet improvizálni?

WH: Csak bizonyos korlátok közt van rá lehetőség. Saját szöveget nem toldhatsz hozzá, minden halálpontosan ki van jelölve. A szöveggel amúgy sem volt gondom, jól hangzott, elfogadtam. De a spontán játékot nem tiltja senki, én is éltem a lehetőséggel.

The Mandalorian

The Mandalorian

 

MN: És kiállt Baby Yoda, a bábfigura mellett.

WH: Az elmúlt évtizedekben a színész a green screen előtt tett-vett és legfeljebb elképzelte, hogy jön a sárkány, ha az volt megírva. Ám az új technológiának hála a színész és a kamera is látja a tájat, az idegen bolygót, az űrhajót. Ez óriási dolog, a mozi mintha visszatért volna oda, ahonnan elindult, a maga természetes közegébe. És ebben a teremtett világban ott volt nekünk ez a báb, Baby Yoda, vagy mi is a neve. Hangokat adott ki, kifejező vonásai voltak, távirányítóval irányították minden rezdülését. Fenomenálisan festett, le is forgattak vele mindent, amit kellett. De ott motozott bennük a kisördög, hogy nem kéne-e, csak a biztonság kedvéért, digitálisan is megcsinálni a figurát. Na, erre mondtam, hogy higgyetek már a szemeteknek! Ha már ti vagytok az új technika úttörői, viselkedjetek is úgy, mutassatok példát! Hogy venné ki magát, ha ezek után a digitális technikával, a biztonsági játékkal jönnétek.

A friss Magyar Narancsot keresse az újságárusoknál, nagyobb élelmiszerboltokban, benzinkutaknál vagy vásárolja meg online! De még jobb, ha előfizet!

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.