Na, vajon kik lesznek a koronavírus első áldozatai Hollywoodban?
Background-Actors-in-Film-Production-2-1280x720_top_story_lead.jpg
Statiszták

Na, vajon kik lesznek a koronavírus első áldozatai Hollywoodban?

  • Hamza Gábor
  • 2020. május 8.

Mikrofilm

Csökkenteni kell a forgatásokon dolgozók számát.

A statiszták a filmkészítés azon tipikus segédmunkásai, akiknek jelenlétét észre sem vesszük. Ha azonban nem lennének, az azonnal feltűnne mindenkinek. Ők felelősek azért, hogy a nyüzsgő utca valóban nyüzsögjön, vagy az étterem valóban étteremnek és ne egy díszletnek látszódjon. A koronavírus azonban a statisztákat is teljesen eltüntetheti a vászonról.

A háttérszereplőket sok esetben már így is kiszorították a speciális effektusok. Az alábbi videó jól szemlélteti, hogy a számítógépes trükkökkel nemcsak dínókat, robbanásokat vagy háborgó tengert animálnak, hanem akár utcákat és tereket is, mert így sokkal egyszerűbb és költséghatékonyabb.

A koronavírus-járvány közepette több ország, stúdió, vagy akár alkotógárda is megfogalmazta a forgatásokat érintő javaslatait. Norvégia, Dánia, Tyler Perry vagy a Warner Bros. is előállt ilyennel.

Egy a közös bennük: azt javasolják, amennyire csak lehet, csökkentsék a tömegjeleneteket, és az abban szereplők számát. Sőt, ha lehetséges, ne is alkalmazzanak statisztákat, inkább töltsék fel a tömeget a forgatáson egyébként is jelen lévő stábtagokkal és háttéremberekkel. "Ezzel a statiszták válnak a forgatás legsebezhetőbb csoportjává" – nyilatkozta a Deadline-nak Rick Markman, egy közel 20 éves tapasztalattal rendelkező statiszta, aki egyben a színészcéh statisztákat képviselő csoportjának egykori elnöke is. "A háttérszínészek töltik meg a stadionokat sportesemények vagy koncertek alkalmával, mi eszünk és iszunk az éttermekben és kávézókban, mi vásárolunk a boltokban, jelenünk meg a temetéseken vagy sétálunk az utcán. Vagyis a tömegjelenetek alkalmával mi közvetítjük az élet valóságát a tévékben és filmekben" – magyarázta.

Az ajánlások között szerepel az is, hogy a forgatások során a távolságtartási irányelvek a statisztákra is vonatkoznak. Ők azonban Markman szerint a felvétel előtt egy várakozásra kijelölt területen tartózkodnak, jellemzően úgy szorongva, mint a heringek, vagyis lehetetlen megfelelő távolságtartást elvárni tőlük. Markman és társai számos ajánlást megfogalmaztak már, de a döntés a szakszervezetek és a stúdiók kezében van.

A statiszták egyébként csatlakozhatnak a Színészek Céhéhez, azon keresztül pedig egészségbiztosításra is jogosultak, ám ha nincs munkájuk, ettől is elesnek. Mint sok más területen, úgy a színészeknél is erős a szakszervezeti képviselet: a nyugati parton a produkcióknak első körben azokat a statisztákat kell alkalmazni, akik tagjai a Színészek Céhének. Az ezzel kapcsolatos, a szakszervezet és a stúdiók közötti megegyezés azonban pont idén nyáron jár le.

A statiszták félnek, hogy a koronavírus miatt az újratárgyalás olyan megegyezéssel fog zárulni, melyben eddigi jogaikat is elvesztik. Ezért  most azon dolgoznak, hogy felhívják a stúdiók és a döntéshozók figyelmét a háttérszínészek jelentőségére: a jelenlegi szabályozások szerint stábtagokat ugyanis nem lehet statisztaként alkalmazni, és a számítógép generálta tömeg is csak bizonyos, kevésbé fontos jelenetek esetében lehetséges.

"A professzionális háttérszínészek ugyanúgy színészek, csak épp nincs szöveges szerepük" –magyarázza Markman. Sokan közülük rendelkeznek is színészi képzettséggel. Kérdés, mennyire lesznek erre tekintettel a stúdiók, akik már így is elképesztő veszteséget szenvedtek el a mozik bezárása és a leálló forgatások miatt.

Itt a friss Narancs!

Nyissa ki bátran! Próba, szerencse: Mire számíthatunk a járványügyi lazítások után? Matematikus, fizikus, hálózatkutató szakértők segítenek megérteni a várható kimeneteleket. Jótékonykodás vagy biznisz? Kína is csak egy kis szeretetre vágyik! A maszkdiplomáciáról és a propagandáról Luke Patey first class külpolitikai elemzőt B. Simon Krisztián kérdezte. (Spoiler: hiába.)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.