SZEMREVALÓ

Wolkenbruch különös útja egy siksze karjaiba

  • - kg -
  • 2020. november 1.

Mikrofilm

Olyan különlegesnek azért nem mondanánk ezt az utat, amit a zürichi ortodoxok feleséghez adandó sarja, a világban szégyenlősen és biciklin közlekedő Mordeháj (Motti) megtesz, míg elér a címbéli „siksze karjaiba”. Gondoljunk csak Deborah Feldman útjára és a belőle készült sorozatra, a Brooklyn–Berlin tengelyen játszódó Unortodoxra. Motti ezzel szemben a Zürich–Zürich tengelyen mozog kis, de szexben gazdag izraeli kitérővel. Az egyetemista srác nagyon szabadulna a karikatúrák jiddise máméjánál is jiddisebb mamájától, akit a legjobban talán azzal a szóval írhatnánk le: anya. És anyából csak egy van. Meg Mottiból is. Nem úgy a két Lottiból!

Szóval, anya rendes zsidó lányt szeretne látni az ő Mottija mellett a sábáti asztalnál, de a fiú hallatlan dologra készül: a vágyait követné. És e vágyak, melyek szívszélhűdésközeli állapotba taszítják a felmenőket, Laura karjaiba lökik a fiút. Ajvé! Vagy, ahogy a svájci ortodoxok mondják: ajvé! Ne kerteljünk: Laura egy siksze. Egy nem zsidó nő! Motti el is képzeli, mi történne, ha Laurával állítana haza: elég, ha csak annyit mondunk, el a konyhakésekkel! Min­denesetre e fiúi képzelgések és Motti hozzánk intézett kiszólásai a könnyed és biztonságos vígjáték talajára terelik a történetet, amiből lehetett volna kőkemény dráma is. De egy drámából sosem tudjuk meg, mi a fenék jiddisül. Ettől még a fiatal Wolkenbruch fanyarul vidám útja és az Unortodox komor világa egymás párhuzamosai, és a párhuzamosak állítólag egyszer találkoznak. Hogy mikor? Nyugi: a világegyetem tágul, de Brooklyn és Zürich nem.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."