Zombiapokalipszis, olimpiai bajnok bokszoló és minden idők legrosszabb esküvője – jön a Lengyel Filmtavasz

  • narancs.hu
  • 2025. április 17.

Mikrofilm

Április 23-29. között a Művész és az Uránia moziban lehet majd megnézni az elmúlt évek legjobb, legérdekesebb és legnépszerűbb lengyel filmjeit.

A 31. alkalommal megrendezett Lengyel Filmtavasz egyből egy megkapó kosztümös sportdrámával indul. Jerzy Kulej minden idők egyik legeredményesebb lengyel ökölvívója volt, az egyetlen az országból, aki kétszer egymás után nyert olimpiai aranyérmet; emellett nyolcszoros lengyel és kétszeres Európa-bajnoknak számít. A róla szóló Kulej – Az érem két oldala mégsem egy szokásos, megindító sportfilm. Xawery Żuławski mozija ugyanis egyből az 1964-es tokiói diadalával indít.

Bár Kulej a győzelemmel a világ tetejére kerül, története azt bizonyítja, onnan lehet a legnagyobbat esni. A jókedélyű, táncolni és bulizni is szerető sportoló életében számos problémával küzdött, melyek elfedéséhez nem elég egy olimpiai bajnoki cím sem: túl sokszor ivott és rúgott ki a hámból, képtelen volt megzabolázni viselkedését és hűséges lenni a feleségéhez. A filmben Helena magabiztos nőként nem akar férje árnyékában élni, magánéletüket pedig teljesen felkavarja, amikor a nőre szemet vet a minisztérium egy prominens tagja. Az egyre lejjebb és lejjebb csúszó Kulejnek össze kell kapnia magát, ha ott akar lenni az Olimpián Mexikóvárosban is – végül sikerült neki a dolog, és többek között hazánk büszkeségét, a későbbi olimpiai ezüstérmes Kajdi Lászlót legyőzve jutott döntőbe, ahol élete egyik legnagyobb küzdelme várt rá. A filmben egy rövid ideig egy másik magyar legenda, Papp László is feltűnik.

A Kulej-t rendező Xawery Żuławskit a kortárs lengyel film egyik legnagyobb tehetségének tartják – ezt bizonyítja, hogy egy, a drámai sportfilmtől merőben különböző másik alkotását is elhozza Budapestre a Lengyel Filmtavasz: az Apokawixát, amely az első lengyel zombifilmnek számít. Ennek főszereplői hormontól túlfűtött, ám gátlásokkal küzdő kamaszok, akiknek a COVID idején már elegük van a karanténból. Egyikük úgy dönt, hatalmas bulit rendez szülei távoli birtokán. A vendégek folyamatosan érkeznek, a zene egyre hangosabb, az érzelmek a tetőfokra hágnak – majd elszabadulnak a zombik. Mint kiderül, minderről nem a koronavírus, hanem a Balti-tenger szokatlanul magas algakoncentrációja, no meg az azt szennyező cégek tehetnek. A film a horrorfilmek kliséit keveri az abszurd vígjátékkal, miközben a környezetvédelmi üzenetre is nagy hangsúlyt fektet. A rendező az Apokawixa és a Kulej vetítése után is jelen lesz a közönségtalálkozón, ahol Veiszer Alinda riporter is beszélget majd vele.

Az Ürömszülők Jakub Michalczuk rendezői debütálása, amely 2021-ben, a COVID-járvány után került a mozikba, ám hatalmas sikert aratott: több mint 400 ezren látták. Három évvel később már a folytatás is megszületett hozzá, most azonban a Lengyel Filmtavaszon először nézhetjük meg az első részt, mely a borús lengyel komédiák legjobb hagyományait idézi fel. Egy esküvőn járunk, ahol a vendégek már elfoglalták helyüket, a banda elkezdett zenélni, és a leves tálalása is folyamatban van – ám az ifjú pár nincs sehol. Az örömszülőket követve tudhatjuk meg, hogy a fiatalok szétmentek, így a lagzinak sincs semmi értelme – van, aki épp ezért lemondaná az egészet, más arra szavaz, ha már kifizették, legalább érezzék jól magukat. A sógorok és sógornők között egyre nő a feszültség, melyet a folyamatosan adagolt felesek sem enyhítenek – sőt! Egy ponton egyenesen kiátkozzák egymást, majd ököllel rontanak a másikra, a feszültségek mellett azonban a poénokból sincs hiány.

A lengyel képregény ikonikus alakjának, Tadeusz Baranowskinak a munkái ihlették a Diplo, a kis dinó című animációs filmet, melyet a világ legrangosabb animációs filmfesztiválján, a franciaországi Annecyban is vetítettek. Wojciech Wawszczyk filmje Diplóról, a kis dinoszauruszról szól, aki bármennyire kalandvágyó, szülei túlságosan féltik őt. Amikor azonban a felnőtt dinóknak egy nap nyoma veszik, Dipló mégis útra kell, hogy kiderítse, mi történt velük.

Az animáció mellett egy kalandfilm is szól majd a családoknak: ez a Lampo – Vonatkaland négy lábon. A film főszereplője egy szívbeteg kislány, Zuzia, aki ideje nagy részét a vasútnál dolgozó édesapja közelében tölti, ahol barátságot köt egy fehér juhászkutyával, Lampóval. Amikor a hívatlan négylábút a vasút igyekszik eltávolítani, Zuzia állapota is rohamosan romlásnak indul. A film egy népszerű gyerekkönyv feldolgozása, amelynek már a folytatása is készül – Lampót, a címszereplő kutyát pedig egy magyarországi négylábú alakítja! Az ő tulajdonosa, Zoltai Erika kutyakiképző ugyanúgy ott lesz a vetítés után, mint Andrzej Wojciechowski operatőr.

A korábbi Lengyel Filmtavaszokon Jan P. Matuszyński több filmjét (Az utolsó család; Nem hagytak nyomokat) is vetítették már. Új mozija, a Minghun különböző kultúrák találkozását mutatja be, na meg a remény és a szeretet erejét. Főszereplője, Jurek úgy dönt, hogy lánya elvesztése után hongkongi származású apósával megtartja elhunyt szerette tiszteletére a halál utáni házasságkötés kínai rituáléját, a minghunt – Kínában ugyanis úgy tartják, örök magányosság és boldogtalanság vár arra a lélekre, amely házasság nélkül száll a sírba. A vetítés utáni izgalmas beszélgetésen sinológus avatja be a nézőket a filmben is érintett tradíciókba.

Az Alig páran című feszült dráma arról szól, hogyan feszül egymásnak a hatalom elnyomó gépezete és az alatt nyögő kisember. Utóbbit Jarek, egy vidéki gazda személyesíti meg, aki a hatóságokkal való összetűzéstől sem riad vissza – főleg, miután egy olyan összeesküvés nyomaira bukkan, amely egész családját és azok jövőjét is veszélybe sodorja.

A Simona Kossak, a vadon őrzője címszereplője híres festődinasztiából származott, ám a családi hagyományok ellen fellázadva tudósnak állt Európa utolsó őserdejében, a Białowieżai-erdőben. Itt találkozott Lech Wilczek természetfotóssal, akivel végül nemcsak a munkáját, de életét is összekötötte. Egy különleges emberről szóló, egyedi film, melynek főszereplőjét, Sandra Drzymalskát a lengyel mozi új csillagaként emlegetik.

Mit sem bizonyít ez jobban, mint hogy ő a főszereplője az esemény zárófilmjének, a Fehér bátorságnak is. A nagyszabású romantikus háborús dráma a gurálokat, azaz a lengyel-szlovák határon élő nyugati szláv népcsoportot mutatja be. Ilyen származású ugyanis Jędrek, aki megkéri kedvese, Bronka kezét – a családja azonban úgy dönt, a lánynak Jędrek bátyjához, Maciekhez kell hozzámennie. Jędrek a szülőföldjét maga mögött hagyva Krakkóban utazik – a családi válságot pedig csak tovább mélyíti, hogy kitör a II. világháború, a guráloknak pedig választaniuk kell, melyik oldalra állnak; a két testvér pedig az ellentétes oldalra kerül. A film Lengyelországban nagy vitákat váltott ki, ugyanis az eddigiektől eltérő, kendőzetlen módon ábrázolja az ország háborúban betöltött szerepét. A Lengyel Filmakadémia azonban a főszereplő testvérpárt alakító mindkét színészt elismerte, és a film nagy közönségsikert is aratott. A vetítés után Mitrovits Miklós történész, polonista, a HUN-REN Történettudományi Intézet kutatója és Ungváry Krisztián, az MTA doktora, a Miskolci Egyetem kutatóprofesszora beszélgetnek a film által megidézett korszakról.

További információk és jegyek a Lengyel Intézet, valamint az Uránia és a Művész mozi oldalán érhetőek el.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.