„A kórházi a legrosszabb kollektív halál”

  • Kerényi György
  • 2019. december 22.

Narancs30

Múltidéző sorozatunkban következzék egy 1993-ban készült interjú Polcz Alaine-nel. Miért? Mert 30. Mi harminc? A Magyar Narancs.

A Magyar Narancs idén harminc éves, és a rendszerváltás óta eltelt viharos éveket számba véve ez nem kis dolog. A születésnapot ünnepelve számos cikket veszünk elő az archívumból. Alább egy 1993-ban készült interjút olvashatnak Polcz Alaine-nel.

A Magyar Hospice Alapítvány egykori elnöke pszichológusként több évtizeden ekeresztül foglalkozott halálos beteg emberekkel, haldoklókkal.

Magyar Narancs: Haldoklóinkat személytelen gyárakba zárjuk, a holttestet gyorsan eltüntetik a hozzátartozók elől, kínos, kiüresedett ceremóniákkal búcsúzunk halottainktól. A haaldoklásnak, halálnak szétfoszlottak azok a rítusai, amelyek megkönnyítik a halál feldolgozását haldoklónak, ittmaradónak egyaránt. Mit lehet visszahozni abból a pszichológiai tudásból, ami ezeket a rítusokat, szokásokat kísérte valamikor?

Polcz Alaine: A halálnak ez a modern társadalmakra jellemző hárítása, és az ezzel járó embertelen körülmények biztosan megváltoztathatók a rítusok egészének újraélesztése nélkül is. A halálközeli élményekről és ezek feldolgozásáról szinte ugyanazt mondja a Tibeti Halottaskönyv, a keresztény misztika és imádságok vagy a népi hagyományok. A klinikai halálból visszatértek élményeiből tudjuk, hogy a lélek nagy zavarban figyeli a teste körül sürgölődőket, mindent hall, de őt nem hallják. A halott mellett ülő guru is hozzá beszél, ahogy a siratóasszony is. Amikor Sienai Szent Katalin az ördög szörnyű látomásai ellen kér védelmet az Úrtól - „add, hogy ne veszítsem el a bizalmat kegyelmedben, mert ezek a képzeletem szüleményei” -, ugyanazt tudja, mint a halottaskönyv.

Polcz Alaine

Polcz Alaine

Fotó: Fortepan/Hunyady József

MN: Személyes életünkben folyamatosan hárítjuk a halált, a tömegkultúrában viszont állandóan találkozunk vele. Nem vett-e át valamit a rítustól a tömegfilm és a híradó?

PA: Ezekben a hírekben és filmekben a halál csak mint az emberi destrukció következménye, mint szörnyűség jelenik meg, ami rosszullétet, iszonyatot kelt bennem, irtózom, vagy éppen örömömet lelem benne: ezek nem a halál gondolatának megszokását hozzák nekem. Más, nem ilyen elidegenített tapasztalatom híján csak fokozzák a haláltól való félelmeimet.

MN: El lehet-e tüntetni a haláltól való félelmet egyáltalán, számít-e, hogy milyen körülmények között haldoklunk?

PA: A hospice mozgalom célja, hogy visszaadja a halál méltóságát. A kórházi a legrosszabb kollektív halál, ahol az ember teljesen izoláltan kénytelen szembenézni saját pusztulásával. A hospice mozgalom olyan kórházi osztályok felállítását tervezi, ahol beállítják a fájdalomcsillapítást, kezelik a tüneteket. Onnan a beteg hazakerül, ahol egy szakképzett házigondozói csoport foglalkozik vele, és segít a halál különféle, de mindig nehéz folyamatát elfogadni.

MN: Függetlenül attól, hogy elfekvőbe vagy hospice házba kerül az ember, mindkettő ugyanazt a befejezettséget jelenti annak, aki odakerül.

PA: A nagy különbség az, hogy a hospice ház, vagy a házigondozói hálózat segít abban, hogy megtanulj együtt élni életednek ezzel a különleges szakaszával, a végső, terminális stádiummal, míg az elfekvő csak a környezete ennek a végső szakasznak.

MN: Amikor a gyógyítóktól a segítők veszik át a beteget, nem teszik-e ezzel nyilvánvalóvá számára, hogy már a halálé, nem gyengítik-e ezzel saját lelki-testi erejét?

PA: A legtöbb orvos ezt gondolja. Ezért titkolják el sokan a diagnózist, ahelyett, hogy segítenék annak a ténynek a tudomásulvételét, amit a betegek 80 százaléka úgyis tud. Pszichológusként, thanatológusként azt gondolom, hogy a diagnózist, a halál közeledtét mint reálissá váló, s nem mint elkerülhetetlen tényt kell elmondani. A betegnek tudnia kell, hogy ha segít, ha élni akar, ha velünk dolgozik, akkor sokkal hosszabb időt tud megnyerni az életre, akár a gyógyulási esélyei is nőnek. Nemzetközi felmérések szerint a hátralévő idő prognosztizálása csak 46 százalékban pontos. Azt kell tudatosítani a beteggel, hogy bármennyi is a hátrelévő idő, annak kitöltése, megélése a fontos.

MN: Igen, de a haldoklásnak is vannak fázisai. tehát nem mindegy, hogy ez a segítség mikor érkezik.

PA: A haldoklásnak Elisabeth Kübler-Ross által leírt öt szakasza nem mindig ugyanabban a sorrendben következik be: a beteg visszaesik, átugorhat szakaszokat, vagy fixálódhat is valamelyikben. Föl kell ismerni, milyen fázisban van éppen. Ha még a hitetlenség szakaszában van, akkor nem szabad szembeállítani a halál közeli bizonyosságával, hiszen a pszichének éppn erre a mechanizmusra van szüksége ahhoz, hogy később majd el tudja fogadni. De az elfogadás stádiumában már kimondjuk mi is, mindig hagyva egy kiskaput a medicinának és a csodának, illetve összekapcsolódásuknak. A lényeg, hogy rugalmasan kövessük a beteg pszichés állapotát, hiszen a terminális szakaszra és az agóniára semmiféle klasszikus pszichoterápiás eljárás nem alkalmazható.

MN: Honnan indult el a hospice mozgalom?

PA: Cicely Saunders indította el egy európai kórházban, közben tőle függetlenül dolgozott haldoklókkal Teréz anya Indiában. Az európai medicinában a fájdalomcsillapítás és a tünetek kezelésének módja volt az újdonság. Teréz anya módszerében az anonim deizmus, a szereteten keresztül eljuttatott spiritualitás. Az egy Istent ötszázféle módon közelítik meg a vallások, de nekünk a beteg megközelítését kell elfogadnunk, nem azt, ahogy én képzelem el a hitet. A harmadik módszer Elisabeth Kübler-Ross vonala: ő létesített először nyitott házakat a haldoklóknak, ahol laikus, pap, orvos, nővér, beteg együtt élnek.

A kollektív tudattalan, az archaikus minden emberben közös, s erre minden kultúra kidolgozza a maga halotti rítusát, a haldokló ellátásának a módját. A zsidó-keresztény kultúra gyönyörű rítusának lényege, hogy a halál idejét elhúzni és siettetni egyaránt bűn. Az eredeti hippokratészi eskü szerint az orvos foglalkozzék a beteg fájdalmának teljes megszüntetésével, minden betegséget próbáljon meggyógyítani, de ne merészeljen azokhoz nyúlni, akiket a betegség már legyűrt. Ez aztán úgy torzult, hogy reménytelenül is próbáljunk meg mindent az élet meghosszabbításáért.

A hospice filozófia elfogadja az élet szentségét, de a keleti vagy a régi keresztény medicinához visszatérve sem húzni, sem sürgetni nem kell a halált. A halál az élet természetes része, el kell fogadni, ebben kell segíteni a beteget és a családot. A legrettenetesebb, amikor a beteg fél, és kérdez, mi pedig hazudunk neki, azt mondjuk, hogy meg fogsz gyógyulni, és egyedül marad a haldoklás rendkívüli tusájával. Régebben ez egy olyan szertartás volt, ami szerepet kényszerített a haldoklóra. Körülvették a barátok, rokonok, odavitték a csecsemőket, szomszédok jöttek – óriási történés volt. Egy jó haldoklás félig kárpótolt egy rossz életért. A beteg hagyatkozott, megbocsátott, bocsánatot kért, közösen részt vettek egy szent áldozáson: ez eltűnt. Egy kórházban nem tudjuk, hogy lehet meghalni. Csövek között csak hallgatni, vagy üvölteni lehet.

MN: Mégis mit csinálnak, ha a haldokló megkérdezi, meg fog-e halni?

PA: Joggal kérdezed ezt – felelem -, mert most életveszélyes helyzetben vagy. Igen, lehet, hogy meghalsz, de mindent el fogunk követni azért, hogy ha akarsz, akkor tudj élni. A felnőtteknél még visszakérdezek, miért tette fel a kérdést, a válaszából nagyon sok mindent megtudok. Elmondhatja a félelmét, a férgektől, az izolációtól, a hamvasztástól fél-e, a gyerekeit féli-e itt hagyni. Így nem kényszerítem rá az elfogadhatatlant, de az mégis benne van a válaszban. Pánikba és apátiába nem dönthetem. Abban kell segítenünk, hogy nyugodtan, csendesen halhasson meg.

false

MN: Szókratész szerint filozofálni nem más, mint halni tanulni, és halni tudni nem más, mint élni tudni. Gazdagodik-e az életünk a haláltudattal?

PA: Sienai Szent Katalinnak van egy gyönyörű párbeszéde a túlvilágról az Úrral. Azt mondja neki az Úr, hogy a pokol vagy a tisztítótűz nem valóságos égés, pusztán a saját érzéseink égetőek. Nem én ítéllek el, és nem én kárhoztatlak – mondja az Úr. Nem a fényben van a hiba, hanem a szemben, amely nem tudja látni.

MN: Sokat dolgozott halálos beteg gyermekekkel. Egy öreg ember könnyebben elengedi a testét, s a környezete is inkább fel tudja ezt dolgozni. Hogyan képesek a gyerekek kilépni az életükből?

PA: A gyerekek nagyon nyugodtan tudnak meghalni, sokszor ők nyugtatják meg a környezetüket. Ha egy gyermek pánikban és félelemben hal meg, azt mindig mi magunk okozzuk. Velük sokkal jobban együtt lehet dolgozni, mint a felnőttekkel. Talán mert fejlettebb a metakommunikatív érzékük, talán mert még nincsenek belecövekelve az életbe. Persze azért van haláltudatuk, halálfélelmük, de sokkal könnyebb megértetni velük a változást.

Ha ateista családban nő fel, akkor is könnyebb beszélni nekik a test felbomlásáról, hogy lesz belőle virág meg katicabogár, miután feloldódott a földben. 9-10 éves korban már halálközeli élményekről beszélek nekik, elvisszük őket az intenzív osztályra, újraélesztéseket mutatunk nekik, lássák, hogyan küzdünk az életükért. A kicsikkel szimbolikus szinten könnyebb megértetni az egészet. Lebegni fogsz, átkerülsz egy másik világba, ahol önállóan, test nélkül él a lélek, elmondom a halálközeli élményeket, gyönyörű színeket, gyönyörű hangokat, amiket átéltek azok, akik visszatértek.

A nemzetközi szaktekinténynek számító Polcz Alaine 2007. szeptember 20-án hunyt el.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."