A célközönség visszalő – Új front az emlékműharcban

  • narancs.hu
  • 2014. május 10.

Narancsblog

Borókai Gábornak sem lehet könnyű; azt eladni, hogy a lapja nem azért nyal be pártunknak és kormányunknak, mert azok tartják el, hanem mert értük haragszik, nos, valóban nem kis mutatvány.

Folyamatosan fenntartani a látszatot, hogy a Heti Válasz nem olyan sajtótermék, mint a többi jobboldali újság, amit a Fidesz székházában szerkesztenek. Fenntartani annak ellenére, hogy Borókai valaha Hoppálként osztotta az észt, és elévülhetetlen érdemei vannak HírTv létrejöttében is. Hogy ez mennyire lehetetlen küldetés, az leginkább szegény főszerkesztő jegyzeteiből derül ki, például ebből, hisz ez pont azt bizonyítja, hogy a Heti Válasz sem nem független, sem nem konzervatív, ugyanúgy Orbán Viktor játékszere, mint oly sok minden ebben az országban.

Kettecskén

Kettecskén

Fotó: MTI

De Borókai a Szabadság téri emlékművet is megpróbálta megmagyarázni, és hogyan! Ezt írja: „A kormány húz valamit, akármit, bármit. Nemritkán vitatható időben, helyen és mértékben, rossz stílusban, amivel borzolni képes a kedélyeket, de a rá érkező – aránytalan, többnyire hisztérikus – válasz visszabillenti a többséget a kezdeményező oldalára.”

Gratulálunk e bravúros okfejtéshez, nem így Jelenits István piarista szerzetes, aki a Heti Válasz e heti számában olvasói levélben szedi ízekre Borókai mondandóját, egyúttal a megszállási emlékművet. Nos, ezért sem lehet könnyű Borókai Gábornak. Nyilvánvaló, hogy egy olyan olvasója csinált most bohócot belőle (egyúttal Orbán Viktorból is), aki a Heti Válasz célközönségének nagy tekintélyű képviselője, vagyis nem lehet nem lehozni sorait. Például ezt: „Ön azt írja, hogy »a kritikusok szerint a szobortervből árad a ravaszság«. Én inkább attól tartok – így látatlanban –, hogy semmi sem »árad« belőle, s ez talán még nagyobb hiba.” Vagy ezt: „Ha a szoborállítóknak valóban az a mondanivalójuk, amit ön olyan szépen és körültekintően megfogalmazott, akkor ennek a bonyolult mondanivalónak kifejezésére aligha lehet szobrot állítani.” Végül ezt: „Egy tanár megjegyzése: egy nemzet történelmi tudatának formálására nem szobrok, hanem jól megírt tankönyvek valók.”

Más lapra tartozik, hogy Jelenits szavai mit sem változtatnak a helyzeten, mert azt egy pillanatra sem képzelhetjük, hogy pont ő lenne az, akire Orbán Viktor hallgat. Nekik a szentjeik sem szentek. Mindazonáltal kíváncsiak lennénk, hogy mi történne, ha a katolikus egyház hivatalosan is a nagy tekintélyű atyához hasonló gondolatokat fogalmazna meg? Nos, ez az, amit végképp nem tudunk elképzelni. Azt már sokkal inkább, hogy ha eljön az avatás ideje, a püspökök egymást taposva próbálnak az emlékmű közelébe férkőzni, hogy melyikük  szentelje fel. Oh, ilyen az élet, kinek stadion jut, kinek birodalmi sas.

Ami pedig a Heti Választ illeti... Nem kell félni, látjuk mi még Jelenits Istvánt a címlapján, majd amikor a riporter a kommunisták rémtetteiről kérdheti kizárólag.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.