Anyává teszlek! – A Fidesz abortuszpolitikájáról

  • narancsblog
  • 2013. február 20.

Narancsblog

Balog Zoltán és minisztériuma úgy látta, túlságosan önállóak a magyar nők, ideje hát tenni valamit.

Azokról az ízléstelen, abortuszellenes plakátokról, amelyekkel múlt héten az Emberi Erőforrások Minisztériuma részéről 25 millió forinttal megsegített Ágota Alapítvány kiplakátozta a fővárost, még csak gondolkodnia sem kellett senkinek, a jól fejlett magzattal és nagy, vörös betűs felirattal („…de inkább adj örökbe, HADD ÉLJEK!”) ékesített posztert csak elő kellett rángatni a kormány ilyen célra fenntartott, dohos szagú raktárából. Ha emlékszünk, 2011 tavaszán már megjárták a várost ugyanezek a plakátok a KDNP-s szociális államtitkár, Soltész Miklós jóvoltából, aki akkoriban sajnálkozását fejezte ki amiatt, hogy a magyar társadalom még nem tart ott az evolúciós fejlődésben, hogy betiltsa az abortuszt. A dolog szépséghibája az volt, hogy a 110 milliós programot legnagyobbrészt olyan uniós pénzből finanszírozták, amit egyáltalán nem ilyesmire, hanem esélyegyenlőségi célokra kapott az ország – amint erre Viviane Reding, a jelenlegi magyar kormány által olyannyira gyűlölt igazságügyi EU-biztos szíveskedett is gyorsan rámutatni. A plakátok akkor végül lekerültek az utcáról, de ha az uralkodó párt egy tagja valamit a fejébe vesz, nem fog csak úgy lemondani róla.

A nevelőszülői programot vezető Ágota Alapítványt távolról sem csupán társadalmi felelősségtudatból szereti annyira az Emmi. Kothencz János alapító a neten elérhető, részletes önéletrajzából kiderül, hogy 2001–2002 között Harrach Péter (KDNP) javaslatára ő kapta meg Szeged város ifjúságreferensi posztját, 2010-ben pedig a Fidesz jelöltjeként indult az önkormányzati választásokon. Az persze nem kérdés, hogy az állami gondozásban lévő gyerekekért is dolgozó alapítvány hasznos munkát is végez – vezetője azonban nem az a férfi, aki nemet mondhatna egy határozott kormánykérésre, legyen az bármily vállalhatatlan is; és hát 25 millió, az 25 millió.

Ezek a plakátok persze nem az első jelei annak, hogy a Fidesz–KDNP soraiban sokan képtelenek elfogadni azt, amit minden felmérés szerint a magyar társadalom nagyobbik része már rég megértett. Lehet persze, hogy nem mindenki gondolja azt, amit mi: hogy az abortusz (nem a művelet maga; a lehetőség) határozottan jó dolog, amire büszkének kell lenni, hiszen a döntésképesség, az autonómia és nem utolsósorban a női egyenjogúság szimbóluma. Azt azonban csak egy szűk kisebbség vitatja, hogy a legális abortusz minden civilizált közösségben szükséges jelenség. Ennek a minoritásnak felettébb kártékony KDNP-s tagjai tavaly elérték, hogy a fertőzésveszélyt szinte nullára csökkentő abortusztablettát végül mégse vezessék be nálunk, amivel (az Index tudósítása szerint) nagyban hozzájárultak az osztrák abortuszturizmus fellendítéséhez. Persze azt az 500 eurót, amibe a beavatkozás Ausztriában kerül, kevesen tudják kifizetni, így a bevált gyakorlat szerint megint elsősorban a leginkább elesettek életét sikerült a döntéshozóknak megkeseríteni.

A kormányerő nőképe, amely ezekből az esetekből összeáll, egészen elkeserítő. Hol felelőtlen csitriknek nézik az ilyen vagy olyan okból terhességmegszakítást kérő nőket, akik, ha baj van, legföljebb két Facebook-bejegyzés és a Cosmopolitan átlapozása után bedobnak egy pirulát (miközben minden orvosi beszámoló szerint az abortusztabletta használata korántsem valami fájdalommentes, félvállról vehető beavatkozás, így nem meglepő, hogy a WHO statisztikái szerint azokban az országokban, ahol a tabletta elérhető, nem nőtt az abortuszok száma), hol pedig aljas, amorális lényeknek, gyerekgyilkosoknak. Ha ez utóbbi publicisztikai túlzásnak tűnik, vegyük figyelembe, hogy Magyarországon 12 hetes korig lehet a terhességmegszakítást elvégezni, a visszatért plakátokon viszont ennél jóval idősebb magzat látható. Azok pedig, akik a bűntudatkeltés helyett a felvilágosítást és a fogamzásgátló szerek árának csökkentését tartanák (ésszerűen) helyesnek, beszélhetnének akár a falnak is.

Mindennek tudatában kellene becsszóra elhinnünk, hogy a magzati élet fogantatástól számított védelmének belefoglalása az Orbán-alkotmányba semmi más, csupán szép, derűs, szimbolikus gesztus.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.