Anyává teszlek! – A Fidesz abortuszpolitikájáról

  • narancsblog
  • 2013. február 20.

Narancsblog

Balog Zoltán és minisztériuma úgy látta, túlságosan önállóak a magyar nők, ideje hát tenni valamit.

Azokról az ízléstelen, abortuszellenes plakátokról, amelyekkel múlt héten az Emberi Erőforrások Minisztériuma részéről 25 millió forinttal megsegített Ágota Alapítvány kiplakátozta a fővárost, még csak gondolkodnia sem kellett senkinek, a jól fejlett magzattal és nagy, vörös betűs felirattal („…de inkább adj örökbe, HADD ÉLJEK!”) ékesített posztert csak elő kellett rángatni a kormány ilyen célra fenntartott, dohos szagú raktárából. Ha emlékszünk, 2011 tavaszán már megjárták a várost ugyanezek a plakátok a KDNP-s szociális államtitkár, Soltész Miklós jóvoltából, aki akkoriban sajnálkozását fejezte ki amiatt, hogy a magyar társadalom még nem tart ott az evolúciós fejlődésben, hogy betiltsa az abortuszt. A dolog szépséghibája az volt, hogy a 110 milliós programot legnagyobbrészt olyan uniós pénzből finanszírozták, amit egyáltalán nem ilyesmire, hanem esélyegyenlőségi célokra kapott az ország – amint erre Viviane Reding, a jelenlegi magyar kormány által olyannyira gyűlölt igazságügyi EU-biztos szíveskedett is gyorsan rámutatni. A plakátok akkor végül lekerültek az utcáról, de ha az uralkodó párt egy tagja valamit a fejébe vesz, nem fog csak úgy lemondani róla.

A nevelőszülői programot vezető Ágota Alapítványt távolról sem csupán társadalmi felelősségtudatból szereti annyira az Emmi. Kothencz János alapító a neten elérhető, részletes önéletrajzából kiderül, hogy 2001–2002 között Harrach Péter (KDNP) javaslatára ő kapta meg Szeged város ifjúságreferensi posztját, 2010-ben pedig a Fidesz jelöltjeként indult az önkormányzati választásokon. Az persze nem kérdés, hogy az állami gondozásban lévő gyerekekért is dolgozó alapítvány hasznos munkát is végez – vezetője azonban nem az a férfi, aki nemet mondhatna egy határozott kormánykérésre, legyen az bármily vállalhatatlan is; és hát 25 millió, az 25 millió.

Ezek a plakátok persze nem az első jelei annak, hogy a Fidesz–KDNP soraiban sokan képtelenek elfogadni azt, amit minden felmérés szerint a magyar társadalom nagyobbik része már rég megértett. Lehet persze, hogy nem mindenki gondolja azt, amit mi: hogy az abortusz (nem a művelet maga; a lehetőség) határozottan jó dolog, amire büszkének kell lenni, hiszen a döntésképesség, az autonómia és nem utolsósorban a női egyenjogúság szimbóluma. Azt azonban csak egy szűk kisebbség vitatja, hogy a legális abortusz minden civilizált közösségben szükséges jelenség. Ennek a minoritásnak felettébb kártékony KDNP-s tagjai tavaly elérték, hogy a fertőzésveszélyt szinte nullára csökkentő abortusztablettát végül mégse vezessék be nálunk, amivel (az Index tudósítása szerint) nagyban hozzájárultak az osztrák abortuszturizmus fellendítéséhez. Persze azt az 500 eurót, amibe a beavatkozás Ausztriában kerül, kevesen tudják kifizetni, így a bevált gyakorlat szerint megint elsősorban a leginkább elesettek életét sikerült a döntéshozóknak megkeseríteni.

A kormányerő nőképe, amely ezekből az esetekből összeáll, egészen elkeserítő. Hol felelőtlen csitriknek nézik az ilyen vagy olyan okból terhességmegszakítást kérő nőket, akik, ha baj van, legföljebb két Facebook-bejegyzés és a Cosmopolitan átlapozása után bedobnak egy pirulát (miközben minden orvosi beszámoló szerint az abortusztabletta használata korántsem valami fájdalommentes, félvállról vehető beavatkozás, így nem meglepő, hogy a WHO statisztikái szerint azokban az országokban, ahol a tabletta elérhető, nem nőtt az abortuszok száma), hol pedig aljas, amorális lényeknek, gyerekgyilkosoknak. Ha ez utóbbi publicisztikai túlzásnak tűnik, vegyük figyelembe, hogy Magyarországon 12 hetes korig lehet a terhességmegszakítást elvégezni, a visszatért plakátokon viszont ennél jóval idősebb magzat látható. Azok pedig, akik a bűntudatkeltés helyett a felvilágosítást és a fogamzásgátló szerek árának csökkentését tartanák (ésszerűen) helyesnek, beszélhetnének akár a falnak is.

Mindennek tudatában kellene becsszóra elhinnünk, hogy a magzati élet fogantatástól számított védelmének belefoglalása az Orbán-alkotmányba semmi más, csupán szép, derűs, szimbolikus gesztus.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.