Már nem számít – Orbán Viktor évértékelő beszédet tartott

  • narancsblog
  • 2013. február 23.

Narancsblog

Már nem számít, hogy mit mond. Már nem számít, hogy mit ígér, s az sem, hogy kire keni a tehetetlenségét, szerinte ki miatt tart ott az ország. A béka segge alatt, ahol egyébként nem tart szerinte, hiszen jobban teljesít az ország, mint Európa majd’ összes állama. Már nem számít, hogy még mindig elmúltnyolcévezik, s az sem, hogy ki az aktuális főellenség. Amúgy sem talált ki semmi újat e tárgyban: még mindig Brüsszel a mumus – na ja, manapság Moszkvába koldulni jár. Nem számít, hogy azt mondja, húsz év múlva jó lesz, de egy kis osztogatás tán még a következő választásokig is összejöhet. Nem számít, hogy a történelem magyar vonatkozású dolgait veszi elő, s totál nem érdekes, hogy melyikhez hasonlítja saját teljesítményét, most a honfoglaláshoz, holnap valamelyik forradalomhoz, tavaly ő volt Deák, három hét múlva a múzeum lépcsőjén ő lesz nyilván Petőfi. De az sem számítana, ha gatyában táncolna, s úgy menne a moziba. Nem számít, hogy szerinte olyan eredményeket értünk el az elmúlt három évben, amilyen eredmények nem is léteznek, nem mond semmi újat, ha előrelépésnek nevezi a visszalépést, s nagy ugrásnak az egy helyben toporgást. Nem számít, hogy úgy idéz valakit, hogy mondandója neki nem tetsző részét egyszerűen kifelejti a szövegéből, mint tette ezt Ronald Reagannel, nem számít, hogy miközben két pofára irodalmiaskodik, Kőműves Kelemenezik, addig simán összekeveri Márait Ottlikkal, mint tette ezt kedvenc vérebe a minap Illyés és Babits nevével. Nem számít, ha a vörös gatyájukat narancssárgára cserélők leleplezéséről beszél, mint tették egykori elődei a munkásosztály soraiba beférkőzött osztályárulókról, imperialista kémekről szólván. Nem számít, ha felszólalásának vezérmotívumát egyenesen a hatvanas-hetvenes évek szovjet sztárjától csórta, „jól teljesítettünk, de nem elég jól”, ad notam „válámi ván, de nem áz igázi…” (Arkagyíj Rajkin). Zágson.

Már nem számít, hogyan mondja. Már nem számít, hogy vicceskedik, nem számítanak a régi közmondásai, nem kapja fel a fejét az ember, ha az erőlködéstől elcsuklik a hangja, ha elzavarosodik a tekintete. Nem számít, ha hiányzik előadásából a hit, s valami lidérces energiát olvas ki helyette a tiszteletére felsorakozott klienseinek uniformizáltan áhítatos tekintetéből. Nem számít, hogy hol vesz rosszul levegőt vagy hol rándul a szája a védjegyévé lett kényszeredett mosolygásra. Nem számít, hogy elköszönő fordulatát még akkor is szajkózza, amikor már a nagy példakép – Európa egyik legmegvetettebb politikusa, a világ Torgyán Józsefe –, Silvio Berlusconi is szégyenkezve elhagyta azt. Már nem számít, hogy mennyire szűk rá a zakója s mennyire gyűrődik rajta, amikor fellép az emelvényre, s nem számít, hogy mennyire áll el az ingétől a gallérnál. Már nem számít, hogy mennyire menthetetlenül kelet-európai jelenség, már nem számít, hogy mennyire kispályás focista, már nem számít a Videoton, nem érdekes a Felcsút, nem számít, hogy focistákkal fényképezkedik s hogy néz ki mellettük. Nem számít, hogy milyen arcot vág a szónoki emelvényen vagy az étteremavatásra érkező Robert de Niro oldalán a Parlamentben. Seckojedno.

Már nem számít, hogy kinek mondja. Piszkosul semmi jelentősége, hogy a Professzorok Batthyány tere vagy az Összpolgári Összcivil Összetartás Össznemzeti Tagozata kérte fel beszédjére. Nem gravíroz egy öltést sem, hogy ki milyen pofát vág, amikor szavai alatt a köztelevízió kamerája mutatja hálás udvaroncait, ahogy isszák vagy értelmezik szavait. Az egységes áhítat csak annyira szól neki, mint a félelem, illetve a további megszerezhető javak forrásának. A táncoskomikus félti a tőle kapott színigazgatói székét, az alig leérettségizett pártfunkci a funkcióját satöbbi, satöbbi. Még azt hiszi, hogy nekünk mondja meg a világnak. De már rég nem számít, hogy kit sikerül még megvezetnie, átvernie. Nem számít, hogy elhiszi-e bárki is azt a szimpla szélhámoskodásnál is átlátszóbb blöfföt, hogy húsz vagy már csak tizennyolc év múlva majd csak úgy ránk köszönt valami Kánaán. Ja, biztos tizennyolc év múlva, csak addig hadd maradjon ő.

Ha Orbán Viktor beszél, már nem számít semmi sem. Láttuk előző négy évét, láttuk utóbbi három évét. Aligha tud ő már újat mondani, láthatóan nem is nagyon próbálkozik ilyesmivel. Ne keressünk valamit ott, ahol nincs semmi.

Hiszen már csak az számít, hogy meddig lesz ez még így. Mikor ér el ez az ország az öntudatnak, de inkább az önbecsülésnek arra a minimális fokára, hogy megszabadul tőle. Hogy megkíméli magát az ilyenfajta megaláztatásoktól, mint ez a pénteki is volt. Amikor a vezetője kiállt elé, és közölte vele, hogy: nem számítasz, nem érdekelsz, nem tudok és nem is akarok az életeddel mit kezdeni, csak fújom a magamét. Ne fújja.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.