Így dolgoznak a Mészáros-sajtóbirodalom kihallgatótisztjei

  • narancsblog
  • 2016. december 30.

Narancsblog

Mindenkit kirúgunk! Saját magunkat is.

Újabb embert küldtek el a Fejér Megyei Hírlapban megjelent Orbán-interjú miatt, Kinde Kálmánt, a Pannon Lapok Társaságának (PLT) gazdasági ügyvezető igazgatóját – azonnali hatállyal. Azt nem közölték, hogy Kindének mi köze a hekkhez, és természetesen arról sem tudhatunk semmit, hogy miféle fegyelmi eljárás keretében rúgták ki a gazdasági igazgatót, ellenben megszólalt a két korábban elbocsátott szerkesztő.

Hajnal Csilla, a Fejér Megyei Hírlap felelős szerkesztője és Klecska Ernő lapszerkesztő a Mandinernek adott interjújában idézte fel a rendőrségi kihallgatásra emlékeztető „cégeljárást”, ami leginkább az 1950-es éveket idézheti.

„December 24-én, a karácsonyi asztal terítésekor csörgött a telefon,

és az első kérdés az volt, hogy én követtem-e el a szabotázst... Nem az, hogy figyelmetlen voltam-e vagy ilyesmi: szabotázs. December 27-én a PLT-s megyei lapok összes szerkesztőségébe be kellett mindenkinek mennie reggel 8-ra a gépeikkel, amiket hálózatra csatlakoztatva távolról ellenőriztek az informatikusok. Aznapra Csillát és engem is behívtak Veszprémbe” – mondta Klecska, kolléganője pedig így emlékezett: „Ott déltől este fél tízig tartott a kihallgatás. Betereltek minket egy szobába: a Pannon Lapok Társaságának teljes menedzsmentje, egy háromfős ügyvédi csapat és néhány, számomra ismeretlen ember kérdezgetett minket. Egyszerre

egy ember volt bent a tíz kihallgatóval

szemben. A délután során, amíg a többiek meghallgatása tartott, egy szobában ültünk, két üveg ásványvíz és egy csomag ropi mellett.”

Noha az a kihallgatók előtt is bizonyos lehetett (legalábbis annak kellett volna lennie), hogy a Fejér Megyei Hírlap munkatársai vétlenek, úgy tűnik, ez számított a legkevésbé. Nyilvánvalóan semmi

másról nem volt, nem lehetett szó, mint az alkalmazottak megalázásáról

és a még ott dolgozók megfélemlítéséről.

Úgy látszik, a Mészáros (Habony-, Vajna-, Matolcsy-, Schmidt-)médiabirodalomban ennél fontosabb dolog jelenleg nem akad. Az sem számít, ha a bíróság vélhetően (most még) a kirúgottaknak ad igazat, kifizetik a büntetést, oszt’ jónapot.

De arról mintha megfeledkeznének, hogy az efféle hisztéria és megtorlás fordítva is elsülhet. Kiszolgáltatottan, megalázottan és reménytelenségben az embereknek gyakran megjön a bátorságuk. Mi lesz akkor, ha valaki újra meghekkel egy olyan interjút, amit a lap felelős szerkesztője köteles változtatás nélkül közölni? Talán megverik? Elvitetik? Miért is ne. De még valószínűbb, hogy akkor majd éppen azokat állítják egy hasonló „statárium” elé, akik most még kihallgatóként bizonyították hűségüket.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.