Közel a 99 százalékhoz, mint egy rendes banánköztársaságban

  • narancs.hu
  • 2020. március 26.

Narancsblog

Vagy Magyarországon, Kádár alatt.

A Nézőpont Intézet közvélemény kutatásait annyira vesszük komolyan, mint Gajdics Ottó újságírói, Schmidt Mária történészi vagy Nógrádi György biztonságpolitikai munkásságát; a szakmainak mondott csomagolópapír alatt színtiszta propaganda lapul, amelynek minden betűje a kormánypárt céljait szolgálja. Persze, a közvélemény kutató cég esetében bonyolultabb a helyzet. Úgy sejtjük, és talán nem is tévedünk nagyot, még ha sokan jól is ismerik a Nézőpont Intézet „kormány közeli” működési elveit, a cég nevének hallatán honfitársaink többsége a Fidesz kampányhaknistái helyett inkább valamiféle hivatalra gondol. Komoly kutatókra, akik valódi szakmunkát végeznek olyan jól hangzó alapanyagokkal, mint a „reprezentatív minták”.

Ennek fényében egészen tavaly őszig gondolhattuk, hogy

a Nézőpont kutatási eredményei elsősorban lakosság bizonytalan (és/vagy tudatlan) felét próbálják meggyőzni,

hiszen minden alkalommal azt hozták ki támogatottnak, ami a Fidesz aktuális mondanivalóját alátámasztotta. Bár a tavalyi önkormányzati választásokig azt is gondolhattuk, hogy a publikált (kozmetikázott) adatok mellett biztosan léteznek belső felhasználásra szánt „hangulatjelentések” is, amelyek nemcsak a nemzeti konzultációhoz hasonlatos manipulált kérdések hurráoptimizmusát tükrözik. De miután kiderült, hogy Orbán Viktor is ugyanazokat a Tarlós István „fölényes győzelmét” prognosztizáló közvéleménykutatási-adatokat kapta meg, mint a Ripost vagy a 888, teljességgel érthetetlenné vált, hogy miért kell a Fidesznek súlyos pénzekkel támogatni az efféle téves előrejelzéseket és okkal gondolhattuk, hogy a másféle folytatása lesz Nézőpont Intézet közvélemény kutatási tevékenységének.

false

Nos, valóban másféle a folytatás, ez ugyanis már színtiszta manipuláció. A legújabb felmérés

közvetlenül azelőtt került nyilvánosságra,

hogy a parlament szavazott volna a veszélyhelyzet kiterjesztéséről. S azt állította, hogy „a magyarok 94 százaléka szerint továbbra is fent kellene tartani a veszélyhelyzetet Magyarországon, amely rendkívüli jogrendet vezetett be”, de a felmérésben olyan, egyéb megállapítások szerepelnek, hogy „78 százalék mondta azt, hogy elégedett a magyar kormány koronavírus terjedése ellen tett intézkedéseivel”, illetve hogy „Orbán Viktor teljesítményével a magyarok 72 százaléka elégedett”. A felmérés komolyságával kapcsolatban azonban mindennél többet mond, hogy ugyanekkor a járvány-egészségügyi ellátás, a vírus szűrése, a valós megbetegedések száma szóba sem került. Azok a kérdések maradtak el, amelyek leginkább foglalkoztatják az embereket.

Tíz év alatt megszokhattuk, hogy a pártlapok Orbán Viktor sikereit zengik, és elsősorban a „példátlan gazdasági növekedéssel” hallgattatják el a kritikus hangokat. Ezt a járvány miatt most abba kellett hagyni, ezért úgy tűnik, hogy – mivel továbbra is csak sikerekről lehet szó, miközben százezrek veszítik el a munkájukat – a Fidesz olyan „szellemi műhelyei”, mint a Nézőpont Intézet, megkezdték az átállást a kizárólag a diktatúrákban dívó szükségállapoti kommunikációra.

Vagyis amíg

a kormánysajtóban a nép ellenségeit,

hazaárulókat, sötétben bujkáló rémhírterjesztőket emlegetnek, a kommunikációs szakemberek majd „tudományos alapon” bizonyítják, hogy a nép felsorakozott a vezető párt mögé, miközben páncélosok járják az utcát. És innen már tényleg csak ugrás lesz az a minden bizonnyal demokratikusnak mondott választás, ahol a Fidesz 99 százalékot szerezve diadalmaskodik, mint egy rendes banánköztársaságban. Vagy éppen Magyarországon, Kádár alatt.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.