Közel a 99 százalékhoz, mint egy rendes banánköztársaságban

  • narancs.hu
  • 2020. március 26.

Narancsblog

Vagy Magyarországon, Kádár alatt.

A Nézőpont Intézet közvélemény kutatásait annyira vesszük komolyan, mint Gajdics Ottó újságírói, Schmidt Mária történészi vagy Nógrádi György biztonságpolitikai munkásságát; a szakmainak mondott csomagolópapír alatt színtiszta propaganda lapul, amelynek minden betűje a kormánypárt céljait szolgálja. Persze, a közvélemény kutató cég esetében bonyolultabb a helyzet. Úgy sejtjük, és talán nem is tévedünk nagyot, még ha sokan jól is ismerik a Nézőpont Intézet „kormány közeli” működési elveit, a cég nevének hallatán honfitársaink többsége a Fidesz kampányhaknistái helyett inkább valamiféle hivatalra gondol. Komoly kutatókra, akik valódi szakmunkát végeznek olyan jól hangzó alapanyagokkal, mint a „reprezentatív minták”.

Ennek fényében egészen tavaly őszig gondolhattuk, hogy

a Nézőpont kutatási eredményei elsősorban lakosság bizonytalan (és/vagy tudatlan) felét próbálják meggyőzni,

hiszen minden alkalommal azt hozták ki támogatottnak, ami a Fidesz aktuális mondanivalóját alátámasztotta. Bár a tavalyi önkormányzati választásokig azt is gondolhattuk, hogy a publikált (kozmetikázott) adatok mellett biztosan léteznek belső felhasználásra szánt „hangulatjelentések” is, amelyek nemcsak a nemzeti konzultációhoz hasonlatos manipulált kérdések hurráoptimizmusát tükrözik. De miután kiderült, hogy Orbán Viktor is ugyanazokat a Tarlós István „fölényes győzelmét” prognosztizáló közvéleménykutatási-adatokat kapta meg, mint a Ripost vagy a 888, teljességgel érthetetlenné vált, hogy miért kell a Fidesznek súlyos pénzekkel támogatni az efféle téves előrejelzéseket és okkal gondolhattuk, hogy a másféle folytatása lesz Nézőpont Intézet közvélemény kutatási tevékenységének.

false

Nos, valóban másféle a folytatás, ez ugyanis már színtiszta manipuláció. A legújabb felmérés

közvetlenül azelőtt került nyilvánosságra,

hogy a parlament szavazott volna a veszélyhelyzet kiterjesztéséről. S azt állította, hogy „a magyarok 94 százaléka szerint továbbra is fent kellene tartani a veszélyhelyzetet Magyarországon, amely rendkívüli jogrendet vezetett be”, de a felmérésben olyan, egyéb megállapítások szerepelnek, hogy „78 százalék mondta azt, hogy elégedett a magyar kormány koronavírus terjedése ellen tett intézkedéseivel”, illetve hogy „Orbán Viktor teljesítményével a magyarok 72 százaléka elégedett”. A felmérés komolyságával kapcsolatban azonban mindennél többet mond, hogy ugyanekkor a járvány-egészségügyi ellátás, a vírus szűrése, a valós megbetegedések száma szóba sem került. Azok a kérdések maradtak el, amelyek leginkább foglalkoztatják az embereket.

Tíz év alatt megszokhattuk, hogy a pártlapok Orbán Viktor sikereit zengik, és elsősorban a „példátlan gazdasági növekedéssel” hallgattatják el a kritikus hangokat. Ezt a járvány miatt most abba kellett hagyni, ezért úgy tűnik, hogy – mivel továbbra is csak sikerekről lehet szó, miközben százezrek veszítik el a munkájukat – a Fidesz olyan „szellemi műhelyei”, mint a Nézőpont Intézet, megkezdték az átállást a kizárólag a diktatúrákban dívó szükségállapoti kommunikációra.

Vagyis amíg

a kormánysajtóban a nép ellenségeit,

hazaárulókat, sötétben bujkáló rémhírterjesztőket emlegetnek, a kommunikációs szakemberek majd „tudományos alapon” bizonyítják, hogy a nép felsorakozott a vezető párt mögé, miközben páncélosok járják az utcát. És innen már tényleg csak ugrás lesz az a minden bizonnyal demokratikusnak mondott választás, ahol a Fidesz 99 százalékot szerezve diadalmaskodik, mint egy rendes banánköztársaságban. Vagy éppen Magyarországon, Kádár alatt.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."