Közel a 99 százalékhoz, mint egy rendes banánköztársaságban

  • narancs.hu
  • 2020. március 26.

Narancsblog

Vagy Magyarországon, Kádár alatt.

A Nézőpont Intézet közvélemény kutatásait annyira vesszük komolyan, mint Gajdics Ottó újságírói, Schmidt Mária történészi vagy Nógrádi György biztonságpolitikai munkásságát; a szakmainak mondott csomagolópapír alatt színtiszta propaganda lapul, amelynek minden betűje a kormánypárt céljait szolgálja. Persze, a közvélemény kutató cég esetében bonyolultabb a helyzet. Úgy sejtjük, és talán nem is tévedünk nagyot, még ha sokan jól is ismerik a Nézőpont Intézet „kormány közeli” működési elveit, a cég nevének hallatán honfitársaink többsége a Fidesz kampányhaknistái helyett inkább valamiféle hivatalra gondol. Komoly kutatókra, akik valódi szakmunkát végeznek olyan jól hangzó alapanyagokkal, mint a „reprezentatív minták”.

Ennek fényében egészen tavaly őszig gondolhattuk, hogy

a Nézőpont kutatási eredményei elsősorban lakosság bizonytalan (és/vagy tudatlan) felét próbálják meggyőzni,

hiszen minden alkalommal azt hozták ki támogatottnak, ami a Fidesz aktuális mondanivalóját alátámasztotta. Bár a tavalyi önkormányzati választásokig azt is gondolhattuk, hogy a publikált (kozmetikázott) adatok mellett biztosan léteznek belső felhasználásra szánt „hangulatjelentések” is, amelyek nemcsak a nemzeti konzultációhoz hasonlatos manipulált kérdések hurráoptimizmusát tükrözik. De miután kiderült, hogy Orbán Viktor is ugyanazokat a Tarlós István „fölényes győzelmét” prognosztizáló közvéleménykutatási-adatokat kapta meg, mint a Ripost vagy a 888, teljességgel érthetetlenné vált, hogy miért kell a Fidesznek súlyos pénzekkel támogatni az efféle téves előrejelzéseket és okkal gondolhattuk, hogy a másféle folytatása lesz Nézőpont Intézet közvélemény kutatási tevékenységének.

false

Nos, valóban másféle a folytatás, ez ugyanis már színtiszta manipuláció. A legújabb felmérés

közvetlenül azelőtt került nyilvánosságra,

hogy a parlament szavazott volna a veszélyhelyzet kiterjesztéséről. S azt állította, hogy „a magyarok 94 százaléka szerint továbbra is fent kellene tartani a veszélyhelyzetet Magyarországon, amely rendkívüli jogrendet vezetett be”, de a felmérésben olyan, egyéb megállapítások szerepelnek, hogy „78 százalék mondta azt, hogy elégedett a magyar kormány koronavírus terjedése ellen tett intézkedéseivel”, illetve hogy „Orbán Viktor teljesítményével a magyarok 72 százaléka elégedett”. A felmérés komolyságával kapcsolatban azonban mindennél többet mond, hogy ugyanekkor a járvány-egészségügyi ellátás, a vírus szűrése, a valós megbetegedések száma szóba sem került. Azok a kérdések maradtak el, amelyek leginkább foglalkoztatják az embereket.

Tíz év alatt megszokhattuk, hogy a pártlapok Orbán Viktor sikereit zengik, és elsősorban a „példátlan gazdasági növekedéssel” hallgattatják el a kritikus hangokat. Ezt a járvány miatt most abba kellett hagyni, ezért úgy tűnik, hogy – mivel továbbra is csak sikerekről lehet szó, miközben százezrek veszítik el a munkájukat – a Fidesz olyan „szellemi műhelyei”, mint a Nézőpont Intézet, megkezdték az átállást a kizárólag a diktatúrákban dívó szükségállapoti kommunikációra.

Vagyis amíg

a kormánysajtóban a nép ellenségeit,

hazaárulókat, sötétben bujkáló rémhírterjesztőket emlegetnek, a kommunikációs szakemberek majd „tudományos alapon” bizonyítják, hogy a nép felsorakozott a vezető párt mögé, miközben páncélosok járják az utcát. És innen már tényleg csak ugrás lesz az a minden bizonnyal demokratikusnak mondott választás, ahol a Fidesz 99 százalékot szerezve diadalmaskodik, mint egy rendes banánköztársaságban. Vagy éppen Magyarországon, Kádár alatt.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.