Lázár János esete a Közlekedési Múzeummal: csak a szája járt

  • narancs.hu
  • 2025. május 16.

Narancsblog

Kudarcba fulladt a Debrecenbe szánt intézmény terve, de a miniszter ezért sem vállalja a felelősséget.

„Képzeljék el: a Hortobágy végtelen síkságán, az autópálya és a BMW-gyár mellett egy különleges épület tűnik fel a távolban. Egy olyan épület, ami távolról délibábnak tűnhet, de ahogy közeledünk, egyre inkább valósággá válik. Ez lesz a Közlekedési Múzeum…” E jelenés Moldova György 50 évvel ezelőtti Magyar atom című írását juttatja az eszünkbe, amelyben a magyar atomtelepet a Rumbach Sebestyén utca 44/c. számú ház alagsorában rendezik be, de nagyobbat nem is tévedhetnénk. A erős képek Lánszki Regő építészeti államtitkártól erednek, tavaly októberben mondta, annak a pályázatnak az eredményhirdetésekor, amelynek az előzménye az volt, hogy a 125 éve Budapesten működő Közlekedési Múzeumot el kell tüntetni a fővárosból, és Debrecenben, pontosabban, Debrecentől tizenvalahány kilométerre, az autópálya mentén, egy szántóföldön kell megépíteni.

 
Lánszki Regő, az Építési és Közlekedési Minisztérium építészeti államtitkára, országos főépítész beszél a Magyar Természettudományi Múzeum Debrecenbe tervezett új épületére kiírt építészeti tervpályázat eredményhirdetésén a debreceni Kölcsey Központban 2025. március 28-án
Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt
 

Az ötlet gazdáját Lázár Jánost 2022-es miniszteri kinevezéséig nem nagyon foglalkoztatták a muzeális járművek, inkább az új kocsik és technológiák (lézerblokkló) iránti érdeklődése volt közismert. Talán azt sem tudta, hogy az 1899-2015 között a Városligetben (megszakításokkal) működő Közlekedési Múzeumot 2017-ben lebontották, és helyette Kőbányán, a MÁV Északi Járműjavítónak nevezett egykori dízelszereldéjében és annak környékére képzelték az újat, sőt 2019-re tervek is készültek a világhírű amerikai iroda nyertes pályázata nyomán. Mindez azonban Lázárt nem hatotta meg. A 2022-es választás után, visszatérve a száműzetésből, új pozíciójában, építési és beruházási miniszterként az első dolga volt, hogy leállíttatta szinte az összes új beruházást. Másfél évvel később, 2024 májusában már azt jelentette be, hogy Debrecenben építenek új Közlekedési Múzeumot, de azt is, hogy 150 milliárdot költhetnek rá. Hamarosan kiderült, hogy a kiszemelt helyszín a BMW gyár mellett van, 10 kilométerre Debrecen belvárosától, és nemhogy vasúti, de semmiféle tömegközlekedési kapcsolata nincs, vagyis kizárólag autóval megközelíthető.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

Ítélt az utókor

Szerették őket, így az államosításkor maradt 200-200 hold földjük. Később mégis ku­láknak minősültek az utolsó óföldeáki földes­urak, Návay László és testvére, Aranka. Egy cselédjük házában haltak meg. Kúriájukat most uniós pénzből felújítják. Bérelhető lesz, mint a közeli batidai vadászkastély.