Megjött hazai halszagú: így próbál betörni a Magyarságkutató Intézet a slágerlistára

  • narancs.hu
  • 2020. december 20.

Narancsblog

Azért persze ez is törni egy kicsit a magyart.

Úgy tűnik, hogy a 2020-as év a karácsonyi slágerek témakörét is jócskán átírta. Míg máskor egymásba érnek a mindenféle népszerű előadók zenés szeretetrohamai, most olyan dal került az érdeklődés középpontjába (egyúttal vált is menten közröhej tárgyává), ami csillagszórók helyett lángszórókat, csendes éj helyett a csatazajt idézi fel. Noha címe alapján – Egy az Isten  – karácsonyi ének is lehetne, szó sincs erről szó,

 

a dal nem a kisjézusnak, hanem 907-es pozsonyi csatának állít emléket.

 

Egészen pontosan a Magyarságkutató Intézet A pozsonyi csata című animációs filmjét előlegezi meg, amelyet december 21-én, hétfőn fog a köztévé sugározni.

Nos, ennek a produkciónak a beharangozója az említett „karácsonyi dal”, amelyet Tóth Gabi énekesnő és a kormányhű rapperként számon tartott FankaDeli (Kőházy Ferenc) vezet elő hatalmas elánnal, miközben a bemutatásra váró film részleteit tekinthetjük meg.

 

A hangzás körülbelül olyan, mintha az István, a királyt rázták volna össze a NOX együttessel,

 

ráadásul a film részletei egy 15-20 évvel ezelőtti számítógépes játék animációját idézik, annak az összes bumfordi esetlenségével, ám láthatóan halálos komolyan gondolva. Ha ehhez hozzátesszük azt, hogy a dalszövegben oly sokszor megénekelt „egy az isten” ugyancsak maga az anakronizmus, hisz a pozsonyi csata magyar seregének katonái pogányok voltak. S ezzel majdnem minden lényegeset elmondtuk a szerzeményről, ami egyébként ugyannak a Bársony Bálintnak a műve, akinek a nevéhez – ha még emlékszünk rá – a hét évvel ezelőtt nagyot égő „Nemzeti Összetartozás Dala”, a Barackfa is fűződik. De ne feledkezzünk meg a műalkotás magyar nyelv elleni vissza-visszatérő merényletkísérleteiről sem, kedvencünk a simo-Gattya (a különösen nehéz „simogatja” szó helyett dalolja Tóth művésznő).

Persze nem lehetne egy rossz szavunk erre az egészre, ha mindezt Tóth vagy FankDeli szólólemezén hallanánk, a saját vagy kiadójuk befektetéseként. Az ő pénzük, az ő kockázatuk.

Csakhogy szó sincs erről,

 

az egyelőre ismeretlen, ám vélhetően jelentős cechet – más szóval: közpénzt – ugyanis nem a lemezvásárlók állják,

 

hanem a sok-sok százmillió forinttal kitömött Magyarságkutató Intézet, amely Kásler Miklós kezdeményezésére azért kezdte meg tavaly a működését, „hogy olyan kutatásokat végezzen a magyarság múltjának, nyelvének, eredetének feltárására, amikre eddig a tudományos belterjesség ellenállása miatt nem volt lehetőség”.

A látottak, hallottak alapján nincsenek kétségeink afelől, hogy miért nem.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.