Mert a NER-ben bármit megtehetnek – M. Eszter és a 300 milliós budai villa

  • narancs.hu
  • 2022. február 28.

Narancsblog

Shit always goes down...

A Schadl-Völner-ügy egyik érintettjének újabb esetét ismertette nemrég a 24.hu. Arról a bírósági végrehajtóról, M. Eszterről van szó, aki az ügyészek szerint a legtöbbet – majdnem 255 millió forintot – tejelt Shadlnak. M. szorgalma persze emberileg érthető, tehetjük hozzá, hiszen amikor kellett, Schadl is rendesen odatette magát, 83 millió forint vesztegetési pénzt fizetett a fideszes Völner Pál (immár volt) igazságügyi államtitkárnak azért, hogy az általa favorizált jelölteket, köztük M.-et kinevezzék végrehajtónak.

Az újabb történet tényleg aprópénzről, pimf 62 ezer forintos inkasszóról szól, egy korábbi sztori viszont egy 300 millióra értékelt budai villa indokolatlannak tűnő elárverezéséről; utóbbit

a szerencsés vevő valamivel több mint féláron vehette meg.

Noha a két eset nagyságrendileg nem összemérhető, mindkettő dermesztő gyakorlatot tesz láthatóvá: az állam képviselője a ráruházott különleges jogosítványokkal – a hatalommal – visszaélve mindenféle előzetes értesítés és jogerős határozat nélkül (az inkasszónál), vagy éppen a tartozáshoz (28 millió forint) képest aránytalanul nagy értékű vagyontárgy elvételével (300 milliós budai villa) teszi bosszantóvá, vagy akár lehetetlenné az ember életét.

A magántulajdonhoz (ingatlanunkhoz, bankszámlánkhoz stb.) való jog öntudata, amely egyúttal személyes biztonságérzetünk egyik fundamentuma, még csak nem is 1990 terméke, annak újbóli megjelenése jóval korábbra datálódik – épp ezért ma már ez oly’ természetes mindannyiunk számára, mint az, hogy a hétfőt a kedd követi.

A NER tagjai egyre kiterjedtebb harácsolásukkal azonban ezt a biztonságérzetet is kikezdték 2010 után, hiszen nemcsak a közvagyon ipari méretű megcsapolásáról, hanem olykor már a magántulajdon puszta elvételéről van szó. Mind a tettesek, mind az áldozatok köre egyre bővült az elmúlt években – a mindenkori, így

az orbánista parvenüre (is) jellemző mohó szerzési vágyat

átjátszott földbirtokok, kastélyok, értékes nagyvárosi ingatlanok sora, ellopott közpénz- és uniós támogatási milliárdok, gleischachtolt egyetemek, erőszakkal megszerzett (vagy ha ez nem ment, akkor a hatalmat felhasználva tönkretett) vállalkozások, és az egyre több embernek okozott szenvedés jelzi. Vagy ha például arra a cégalapítóra és jogtulajdonosra gondolunk, akinek az érdekeltsége részese volt a brüsszeli pénzek pályáztatásában, akkor kijelenthető, hogy ez az agresszív nyomulás emberéletet is követelt már. (Komáromi András nem akarta eladni az államnak a Brüsszelben már akkreditált szoftver tulajdonjogát, társa a pedig a közösen fölépített társaságot, ezért minden létező módon nyomás alá helyezték őket, még fegyveres adóellenőrök is kiszálltak hozzájuk. Nem volt mit tennie, aláírták az ügyletet; másnap, 2014. március 2-án Komáromi meghalt.)

M. Eszter a NER-tápláléklánc alsó középtáján helyezkedik el, de e két ügye épp úgy a

„bármit megtehetek”

hatalomittas gátlástalanságára utalnak, mint a tápláléklánc csúcsán levőkéi; és az okozott kárérték nagyságától eltekintve más különbség nincs is ténykedésükben.

A NER majdani összeomlása után tudós értekezések sora fogja vizsgálni az orbánizmus mibenlétét, nyilván. Előre is ajánljuk a figyelmükbe M. Eszter történetét.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.