Neveket akarunk! – Hofi Géza csaliszerepben

  • narancsblog
  • 2014. szeptember 1.

Narancsblog

Dúl a kampány! A DK ezúttal Hofi nevét kapta elő Kőbányán. Ócska trükkről vagy méltó tervről van-e szó?

Ellenzéki győzelem esetén Hofi Géza Színház lesz Kőbányán – ígéri szombati közleményében Élő Norbert, a Demokratikus Koalíció kőbányai polgármesterjelöltje. „Azt szeretnénk, ha ott minden hónapban lenne egy-két előadás, amely kifejezetten közéleti témákkal foglalkozna, folyamatosan frissülő tartalommal, a könnyűnek nevezett műfaj ismert színészeivel” – írja a politikus, sőt még az is kiderül a kiáltványból, hogy „a tervek szerint az első előadást már novemberben repertoárjára tűzné a Hofi Géza Színház, erről meg is kezdődtek az egyeztetések szerzőkkel és művészekkel is”.

Arról viszont egy árva kukk sincs sajnos, hogy mégis kik lennének azok a „kifejezetten közéleti témákkal foglalkozó szerzők és művészek”, akikkel már meg is kezdődtek a tárgyalások? Vajon miért nem? Talán óvni akarják őket a jobbról jövő támadásoktól? Mert ha erről van szó, akkor mire egyáltalán ez a közlés? Netán maguk Élőék is szégyellik azokat az ún. szerzőket és művészeket, akikkel tárgyalni kezdtek? Vagy a terv kiókumlálói tényleg azt hiszik, hogy választást lehet nyerni azzal, hogy bedobják Hofi nevét?

Valószínűleg tényleg azt hiszik. Csak hát nem ilyen szép a pite. Hofi Géza, bár a rendszerváltás vagy éppenséggel a halála után mondtak sok mindent róla, nagy művész volt: pódiumképessé tett egy olyan hangot, amiről a fellépéséig – tévesen – úgy gondoltuk, hogy csak szűk körben képes értő fülekre találni. Persze, lehet azt mondani a munkásságára, hogy valamiféle szelepként szolgált, ahol a felgyűlt feszültségek egy pár harsány röhögés kíséretében távoztak, de ez csak az igazság fele. A másik fele viszont az, hogy a szabadság híre akkor is a szabadság híre, ha viccekbe csomagolják. Ám mindez mindegy is, ahogy Hofi teljesítménye és teljesítményének emlékezete levet magáról mindenféle utólagos ráfogást, úgy kampánycélokra is alkalmatlan. Aki kampányidőszakban vele hozakodik elő, aligha moshatja le könnyen azt a gyanút magáról, hogy azért csinálja, amit csinál, hogy Hofi máig tartó népszerűségéből reá is hulljon valamicske. Elő tehát a nevekkel, hogy lássuk, méltó-e a terv, vagy tényleg csak valami kispályás kampánytrükk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.