Orbán-piramis épül Budapest közepén

  • narancs.hu
  • 2015. május 21.

Narancsblog

Fürjes Balázs, budapesti fejlesztésekért felelős kormánybiztos, a Népstadion, pardon, a Puskás Stadion helyén épülő sportközpont megvalósításának felügyelője máris bemondta az unalmast.

Míg Orbán Viktor nagyralátó hívei – elsősorban a főnök sportszeretetében bízva – egy esetleges budapesti olimpia megpályázásáért, megrendezéséért verik kisebb-nagyobb rendszerességgel a tamtamot, a valóság kezd egészen más irányt venni. Persze, az is hülye, aki Orbán sportszeretetére alapoz projekteket, hiszen a miniszterelnököt valójában a focin kívül még a hagyományosan magyar sikersportágak is csak némi fotózkodás erejéig érdeklik. De ez mindegy is, legyen az olimpiáért lobbizók baja.

A mi bajunk most épp az, amit a Népstadionnal készülnek csinálni. Na, mit is? Könnyű kitalálni, azzal kezdődött, hogy átkeresztelték Puskás Ferenc Stadionra. Igen, így van, és ma már ott tartunk, hogy a kormánybiztos bejelenti: focistadionná alakítják át.

false

 

Fotó: fortepan.hu

„A korábbi tervekben még 20 sportágat kiszolgáló multifunkcionális létesítményről javarészt lehámozzák a focin kívüli elemeket. Bár a 68 ezer férőhelyes létesítmény alkalmas marad különféle kulturális rendezvények, akár 80 ezres koncert befogadására is” – írja a Népszabadság Fürjesre hivatkozva.

Világos beszéd, foci lesz meg Omega-koncert.

A lap is emlékeztet, Fürjes márciusban vette át a sportcentrum felújítását célzó projektet, aligha világos utasítások híján… S mára már ki is derítette, hogy nincs pénz futópályára, egyebekre, csak a focinak, igen, a legendás magyar focinak (Fiola, Guzmics, Vanczák…) lesz hely a főváros mégiscsak legfontosabb sportlétesítményében, meg persze a megnyitón fellépő, kétszáz éves fennállását csökkentett létszámban ünneplő Omega együttesnek.

Az ok persze nemcsak a költségmegtakarítás, és még csak nem is Orbán monomániája, hanem az, hogy bekuncsorogtuk magunkat a közeles össz-európai rendezésű foci Eb lebonyolítói közé egy vagy két meccs erejéig, ezért fel kell húznunk időre (még) egy focistadiont, lehetőleg marha nagyot. (Tehát mégis Orbán monomániájáról van szó.)

S így akkor meglesz ez a marha nagy fővárosi focistadionja a miniszterelnöknek, alig tizenkétszer akkora, mint a felcsúti. A többi sport ejtve. Az ország meg nézheti, hogy szotyizza tele a gazdája Budapest egyik emblematikus helyszínét. S így lesz az egész országból, a fővárosból a szemünk láttára Felcsút.

A megnyirbált büdzséből tán még futja azért (igaz, nem a futópályán) egy csinos kisvasútra, ami mondjuk a lezárt Cinege utcát köti össze a Parlamenttel, egy csónakázótóval és a város ezen új büszkeségével.

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.