Orbánnak a kordon nem elég, óriási fekete lepellel is kizárja a külvilágot

  • narancs.hu
  • 2019. február 10.

Narancsblog

A fekete mától nem csak a gyász szimbóluma.

Orbán Viktor ma tartja évértékelő beszédét a Várkert Bazárban. A helyszínt nemcsak kordonnal kerítették körbe, hanem a kordonra vastag fekete leplet is feszítettek, hogy kívülről semmi ne látsszék.

A fekete mától nem csak a gyász szimbóluma. Jelképe annak az egyszerre akarnok, erőszakos és rettegő politikának is, amely a saját maga által teremtett, ám mind jobban zsugorodó alternatív világát védi az őt körülvevő valóságtól. A lepel a vezető és hívei akolmelegét óvja, mert biztonságban immár csakis egymás között érzik magukat; a vezetőbe vetett hitüket és mindenekelőtt a vezér önmagába vetett hitét óvja, mert ez a hit nemcsak a forrása, de egyetlen magyarázata is a hatalmuknak. Egyáltalán, a létezésüknek. Márpedig minden egyes “odaátról”, a létező magyar valóságból érkező kérdés csak megkérdőjelezi e bizonyosságot. A legrosszabb esetben kételyt támaszthat a hívekben, márpedig aki kétkedni kezd, az előbb-utóbb maga is kérdez. Ez a rendszer addig tart, amíg valaki belülről is föl nem teszi a kérdést, hogy hát “nem meztelen-e a királyunk? Tényleg ennyire hülyék vagyunk-e mi, hogy ennyi éven érzéketlenek voltunk a szemfényvesztésre?”

Jelképe továbbá a szégyennek is.

A NER hívei akkor nyugodtak, ha paraván mögött intézhetik a dolgaikat. És ezek szerint nemcsak tolvajlásaikat, hanem “ünnepeiket” is. De beszéljünk ezúttal azokról, akik nem kósalajosi, gulyásgergelyi vagy mészároslőrinci szinten részei a rezsimnek. Azokról a különböző rendű és rangú állami tisztviselőkről, akik bár működtetői a NER-nek, de rezsimbéli helyük a tápláléklánc alsó regisztereiben van kijelölve. Akik eleinte talán meggyőződésből, talán az anyagi előnyök miatt, talán szorító egzisztenciális okok miatt ragadtak a NER-ben. Akiknek, mivel közülük a többség nem elkerített lakóparki erődítményekben, a külvilágot majd’ teljesen kizárva éli az életét, a való világban egyre inkább a szégyen az osztályrésze a NER-tagság miatt. Ők mit mondanak a nem a NER-től függő környezetüknek? Akár már manapság is, de főleg a nem is oly távoli jövőben? Mit felelnek a barátaiknak, rokonaiknak, ha azok a lezüllesztett, vegetáló oktatásról, egészségügyről, a tönkretett, a nagyvilági jóhírét vesztett országról kérdezik?

Hogy hisznek? Hogy félnek? Hogy becsapták őket?

Az előző pártállam (1948-1989) végperiódusában, a nyolcvanas évek második felében volt kedvelt az alábbi vicc: Mi kell a belépéshez a kommunista pártban? Hát két pártbéli ajánló. És mi kell ahhoz, hogy kiléphess végre a kommunista pártból? Két párton kívüli ajánló.

A fekete lepel ezért nemcsak a saját országa elől bujdosó miniszterelnöknek és klánjának a jelképe, hanem – mondjuk mi, javíthatatlan optimisták – azoké is, aki a legszívesebben dezertálnának a NER-ből; és azt remélik, hogy ha addig is rejtve maradnak, könnyebben találnak majd ehhez ajánlókat a való Magyarországból.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.