Orbánnak a kordon nem elég, óriási fekete lepellel is kizárja a külvilágot

  • narancs.hu
  • 2019. február 10.

Narancsblog

A fekete mától nem csak a gyász szimbóluma.

Orbán Viktor ma tartja évértékelő beszédét a Várkert Bazárban. A helyszínt nemcsak kordonnal kerítették körbe, hanem a kordonra vastag fekete leplet is feszítettek, hogy kívülről semmi ne látsszék.

A fekete mától nem csak a gyász szimbóluma. Jelképe annak az egyszerre akarnok, erőszakos és rettegő politikának is, amely a saját maga által teremtett, ám mind jobban zsugorodó alternatív világát védi az őt körülvevő valóságtól. A lepel a vezető és hívei akolmelegét óvja, mert biztonságban immár csakis egymás között érzik magukat; a vezetőbe vetett hitüket és mindenekelőtt a vezér önmagába vetett hitét óvja, mert ez a hit nemcsak a forrása, de egyetlen magyarázata is a hatalmuknak. Egyáltalán, a létezésüknek. Márpedig minden egyes “odaátról”, a létező magyar valóságból érkező kérdés csak megkérdőjelezi e bizonyosságot. A legrosszabb esetben kételyt támaszthat a hívekben, márpedig aki kétkedni kezd, az előbb-utóbb maga is kérdez. Ez a rendszer addig tart, amíg valaki belülről is föl nem teszi a kérdést, hogy hát “nem meztelen-e a királyunk? Tényleg ennyire hülyék vagyunk-e mi, hogy ennyi éven érzéketlenek voltunk a szemfényvesztésre?”

Jelképe továbbá a szégyennek is.

A NER hívei akkor nyugodtak, ha paraván mögött intézhetik a dolgaikat. És ezek szerint nemcsak tolvajlásaikat, hanem “ünnepeiket” is. De beszéljünk ezúttal azokról, akik nem kósalajosi, gulyásgergelyi vagy mészároslőrinci szinten részei a rezsimnek. Azokról a különböző rendű és rangú állami tisztviselőkről, akik bár működtetői a NER-nek, de rezsimbéli helyük a tápláléklánc alsó regisztereiben van kijelölve. Akik eleinte talán meggyőződésből, talán az anyagi előnyök miatt, talán szorító egzisztenciális okok miatt ragadtak a NER-ben. Akiknek, mivel közülük a többség nem elkerített lakóparki erődítményekben, a külvilágot majd’ teljesen kizárva éli az életét, a való világban egyre inkább a szégyen az osztályrésze a NER-tagság miatt. Ők mit mondanak a nem a NER-től függő környezetüknek? Akár már manapság is, de főleg a nem is oly távoli jövőben? Mit felelnek a barátaiknak, rokonaiknak, ha azok a lezüllesztett, vegetáló oktatásról, egészségügyről, a tönkretett, a nagyvilági jóhírét vesztett országról kérdezik?

Hogy hisznek? Hogy félnek? Hogy becsapták őket?

Az előző pártállam (1948-1989) végperiódusában, a nyolcvanas évek második felében volt kedvelt az alábbi vicc: Mi kell a belépéshez a kommunista pártban? Hát két pártbéli ajánló. És mi kell ahhoz, hogy kiléphess végre a kommunista pártból? Két párton kívüli ajánló.

A fekete lepel ezért nemcsak a saját országa elől bujdosó miniszterelnöknek és klánjának a jelképe, hanem – mondjuk mi, javíthatatlan optimisták – azoké is, aki a legszívesebben dezertálnának a NER-ből; és azt remélik, hogy ha addig is rejtve maradnak, könnyebben találnak majd ehhez ajánlókat a való Magyarországból.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.