Szolidaritás az Indextől távozó kollégákkal

  • Magyar Narancs
  • 2020. július 24.

Narancsblog

Az utóbbi napok történései csapást jelentenek nemcsak a megélhetésüket elvesztő kollégákra, hanem a magyar online sajtóra, egészében a magyar független újságírásra és a magyar sajtószabadságra nézve is. Szolgálati közlemény.

Több mint 50 ember vonult ma a felmondási papírjaival az Index szerkesztőségében Bodolai László ügyvéd, a lapot kiadó Magyar Fejlődésért Alapítvány elnökének irodájába. Bodolai néhány éve még a lap függetlenségének zálogaként került jelenlegi pozíciójába, az utóbbi napokban azonban egy sor érthetetlen és indokolatlan, külső befolyást feltételező, és a szerkesztőség integritását sértő döntést hozva megingatta a bizalmat a szerkesztőség függetlenségében.

Az Index szerkesztősége világosan fogalmazott, amikor kikötötte, hogy mit tekint a függetlenség feltételének: hogy se a tartalomba, se a szerkesztőség összetételébe ne történjen külső beavatkozás. Ez utóbbi sérült Dull Szabolcs főszerkesztő menesztésével.

A szerkesztőség integritásának megsértését érző, és emiatt távozó kollégák jelzése egyértelmű: az Index függetlensége veszélybe került, és nem láttak módot annak visszaszerzésére.

Az Index története gyakorlatilag a magyar online újságíráséval egyidős, a lap úttörő szerepet játszott abban, hogy a magyar online sajtó elfogadottá, sőt, hivatkozási alappá vált. Egy olyan lap megszűnése – rosszabb esetben átfordítása – került most kilátásba, amely a független, kritikus magyar sajtó egyik alapintézménye volt azzal együtt is, hogy fennmaradása és függetlensége az elmúlt években többször is megkérdőjeleződött.

Az utóbbi napok történései csapást jelentenek nemcsak a megélhetésüket elvesztő kollégákra, hanem a magyar online sajtóra, egészében a magyar független újságírásra, és a magyar sajtószabadságra nézve is.

Szolidaritást vállalunk az Indextől távozó kollégákkal és kiállunk mellettük, valamint reméljük, hogy megtalálják a módját annak, hogy a továbbiakban is együtt és szabadon folytassák.

A Magyar Narancs szerkesztősége

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.