Vicces átfedések és döbbenetes különbségek Szőcs Géza és Hajós András heves magyarázkodása között

  • narancs.hu
  • 2016. október 16.

Narancsblog

Az Andy-tévé csillaga és a miniszterelnök költője meg az ő bizonyítványuk.

Dús hétvégénk volt, két – szerfelett terjedelmes – magyarázkodást is végighallgathattunk. Az egyiket Hajós András adta elő Friderikusz Sándor indexes interjújának néhány mondata miatt, a másikat pedig Szőcs Géza, akinek azért fáj a bántás, mert a német PEN központ lemondta a magyar PEN központ 90 éves fennállásának megünneplésére küldött meghívást. E lemondás egy 2300 leütésnyi terjedelmű levélben esett, Szőcs válasza ötször ilyen hosszú, 11 ezer karakternél adtuk fel a számolgatást.

Tehát ez lenne az átfedés, a pár mondatos – inzultusnak tekintett – közlésekre tirádákkal válaszoltak az érintettek. Semmi különös, láttunk már csomószor ilyet, éppenséggel általánosításokat is lehetne levonni belőlük, de mindkét szóban forgó esetben felesleges lenne, hisz válaszaik szószátyár voltuk dacára oly beszédesek, hogy szükségtelenné teszik a terjedelmükből adódó következtetések levonását. S itt érkeztünk el a különbözőségekhez.

Hajós nem tagad ugyanis.

Mindketten visszatámadnak, de Hajós a beismerésből, Szőcs a megátalkodott tagadásból. Friderikusz kábé azt állítja, az a baj a Hajóssal, hogy Andy Vajna kormányzati segedelemmel elcapcarázott tévéjében húzza az igát, s ezzel legitimizálja az Orbán-rendszert. A német PEN meg azt, hogy Szőcs Orbán közvetlen tanácsadójaként egyenest felelőssé is tehető siralmas közállapotainkért.

Erre Hajós azt mondja, ja, az Andy-tévében zúzom (mondjuk, ezt nem is lenne oly könnyű letagadni), de milyen sok pénzt keresek, s a világ folyásán meg szemernyit sem gravíroz éppenséggel, hogy én hol űzöm az ipart. E véleményt s a belőle kiabáló önfelmentést persze egy óvodás is különösebb gondolkodás nélkül cáfolná, de ez a cikk nem erről szól, hanem a kiállásról. S két kiállás egyenességét méri össze, merő műélvezetből.

Szőcs azt mondja, hogy Magyarországon minden rohadt frankó, s az írók ezen szövetkezése, tudniillik a PEN, nem politizál, mert olyan veszettül független, hogy az rangján aluli lenne. Nos, Magyarországon nincsen minden rendben – legfeljebb Szőcs Gézának (bár ezt sem hisszük, de az ő lelki békéje tényleg nem érdekel minket).

A lényeg ugyanis e különbözőség és azonosság harmóniájában lakik, s csak másodlagos-harmadlagos a szereplők igaza vagy nem igaza. Ugyanis két teljesen tipikus megnyilatkozásról van szó, amelyek ’89 előtti – de inkább ’85 előtti – emlékeket idéznek.

Az egyik: mér’ vagy párttag, egykomám? Pézér’, öreg. Ha én nem lennék itt, hidd el, más lenne. Még mindig jobb, hogy én vagyok itt, mint ha valami vonalas tahó lenne. Na, ugye!

A másik: Magyarországon demokrácia van, szocializmus, az emberek egyenlők, a fejlődés töretlen. Nyugaton kizsákmányolás van, elnyomás, s különben is, a vesztükbe rohannak.

Hajós annyit még megengedhet magának, hogy beismerje, pénzért teszi, amit tesz. Szőcsnek már a beismerés luxusa sem adatik meg. Szabadabb volt Ceauşescu börtönében, mint Orbán ölelésében.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.