Durvább, mint a heroin – A legeslegjobb tévésorozatok

  • narancsszem
  • 2014. május 23.

Narancsszem

Rengetegen követelték, úgyhogy tessék, íme: a Narancsszem egyszer és mindenkorra megmondja, melyek a legszuperebb sorozatok. Lesznek meglepetések, és a ráadás sem hiányozhat.

A gigászok: Deadwood, Drót, Maffiózók
Deadwood

Deadwood

 

Nincs sok tétje olyan listákat írni, amelyeknek a helyezettjeit mindenki fújja már azelőtt, hogy rákattintott volna a cikket kínáló linkre. Bizonyos címeket csak ezért lehagyni a világ legnagyszerűbb dolgait egybegereblyéző lajstromokról ellenben szimplán csak a bűnös pozőrség, az ütni való jópofáskodás netovábbja (s egyúttal e netovább non plus ultrája) volna. Mi értelme lenne kihagyni az Anna Kareninát a világ legjobb nagyregényei közül? Ennyivel még tisztességesen provokálni sem lehet, ami pedig közismerten olyan nekünk, mint a víz, a jégkrém vagy az oxigén. De közelítsünk a filmhez: komolyan venne-e bárki is egy film noir-sort A gonosz érintése említése nélkül? Vagy ha nem lenne ott A Birodalom visszavág – mindenhol? Úgyhogy ki is osztjuk mindjárt az elején a Narancsszem Gonosz Karenina Visszavág nagydíját, amelyen hárman is osztozhatnak!

A Deadwood a legnagyszerűbb mozizsáner, a sorozat bemutatásakor már rég halottnak hitt western betetőzése, ami egyúttal új szintre is emelte (még inkább új mélységekbe taszította) választott műfaját, vagyis forradalmi volt, ráadásul Al Swearengen alakjában megadta a westernnek azt, ami a gengszterfilmek számára Don Corleone volt: az örök császárt, az Istent, akinek akkora az árnyéka, hogy egy egész csordányi elefánt elhűsölhet benne évtizedekig. A Drót az újrealista forgatókönyvírás ezerfordulós diadalaként a lassú építkezés, a hihetetlen élettapasztalaton és fantázián alapuló ezernyi lebilincselő környezeti, nyelvi és viselkedéstani részlet karneválját kínálta felejthetetlen fekete bűnözők és alkoholista ír-amerikai tahók főszereplésével négy teljesen hibátlan és egy elfogadható évadon keresztül. A Maffiózók pedig korunk első számú családregénye – még akkor is, ha ma sokak szerint Jonathan Franzen Szabadság című írásművét illetné ez a cím. Nekik csak annyit üzennénk, hogy a könyvekkel szemben a sorozatok mindig nyernek – azokat ugyanis csak nézni kell, olvasni egyáltalán nem muszáj.

24

false

Az mondjuk rohadt ciki, hogy tegnap a kilencedik évadban Jack Bauer megint térden lőtt valakit, de nem volt ez mindig így, s az sem véletlen nyilván, hogy már a kilencedik évadnál járunk. Ám az ezredfordulón elindult ez a sorozat, és olyat hozott a piacra, amit addig nem éreztünk: a fénysebességet is messze túlszárnyaló lendületet, magát az esszenciális dinamikát. Egy nap – kis csalással real time-ban lenyomott – története órákra bontva, mely nap alatt meg akarják ölni az USA elnökét meg a főhős feleségét, meg mindenkit, aki kicsit is szembejön, belekeverve a dologba a világ még friss, vérző balkáni sebét, nos, ez tényleg nem volt semmi. Hogy a világ valódi mozgóképes izgalmait immár vagy tíz esztendeje nem a mozi adja, hanem a televíziós sorozatok, abban nyilvánvaló és döntő szerepe volt a 24-nek. S tetszik a pofája, nem tetszik a pofája Kiefer Sutherlandnek, akiről óriási tévedés volt az hinni, hogy csupán a nagy papa kicsi fiacskája. S így van ez még akkor is, ha manapság egy-egy térdlövés után inkább úgy vagyunk vele, hogy szegény Jack!

Az elit alakulat
false

Aki szereti a háborús filmeket, de nem látta azokat a részeket Az elit alakulatban, amikor az amerikai katonák a Bastogne körüli erdőkben két fagyhalál és három nyakon lövés között zúzzák a németeket, vagy amikor a takaros holland falusi házak között, kis utcáról kis utcára araszolva foglalnak vissza területeket, nos, az vegye úgy, hogy egy tábornok lenézésével pecsételtük be neki az alkalmatlanságot jelző bélyeget. Az elit alakulat minden ízzel és szaggal együtt hozta be a második világháborús hadszínterek atmoszféráját a hálószobánkba, és sokat elmond a sorozat minőségéről, hogy ennél átélhetőbben az elmúlt évtizedek során csak Terrence Malick volt képes megmutatni a háborút (Az őrület határánban), ő pedig még az ellenségei szerint is korunk egyik legutolsó vizionárius zsenije.

The Killing

false

Már megint a skandinávokkal kell kezdeni, mint minden alkalommal, amikor valami krimiszerűt kell dicsérnünk. Ja, megint a skandik, akik nem szégyellik magukat, s nemcsak a világ második legjobb detektívpárosát alkották meg (A híd főszereplői személyében), de az elsőt is. Jó, ehhez azért az amerikaiaktól is kaptak segítséget, akik látva a dán eredeti (a Forbrydelsen) sikerét, gyorsan hozzáláttak az amerikai feldolgozáshoz. Így született meg a Linden–Holder nyomozópáros a nagyon amerikai Mireille Enos és – mi sem természetesebb – a nagyon svéd Joel Kinnaman remek összjátékával. A sötétnél is sötétebb hangulatú sorozat háttértörténete is tartogatott thrillerfordulatokat; jól jelzi a rajongói epekedést, hogy általános közfelháborodást keltett, amikor az első évad végén elfelejtettek választ adni a „Ki tette?” kérdésre, s jól jelzi a csatornák tökölődését, hogy idestova kétszer keltették a sorozat halálhírét, de így is sikerült eljutni a negyedik évadig.

Louie

false

Most vágtunk bele a negyedik évadba, s Bálint Eszter máris megjelent a sorozatban, de ha egyetlen magyar szál sem lenne (ha mondjuk Louis C.K. nem a Székely család sarja lenne, hanem koreai gyökerekkel bírna), akkor is minden elismerésünk az egyszeri New York-i stand upos upjait és downjait (de inkább az utóbbiakat) megörökítő sorozatnak. Senki sem szeretné, ha a tükörbe nézve egy Louie kinézetű (és sorsú) fickó nézne vissza rá, miközben – és ebben (is) rejlik a sorozat zsenialitása – egy kicsit mindannyian Louie-k vagyunk. Még akkor is, ha tudjuk, hogy Louis C.K. a valóságban a világ legnagyobb komikussztárja, tehát távolról sem az a hétvégi apukába oltott lúzer, aki a színpadon a szarástól a pedofilokon át Jézusig nem ismert tabut.

South Park
false


Az elementáris hülyeség rajzfilmes tobzódásában persze a Simpson család, a Futurama vagy a Family Guy is sokszor listára kívánkozó teljesítményt nyújtott, a South Park viszont gyorsabb, aktuálisabb, okosabb (vagy épp bunkóbb!), vadabb és kegyetlenebb volt mindegyiknél. De nem is kell a múlt idő: bár ezt senki sem gondolta volna 1997-ben, még ma is érdemes nézni, a gyengébb epizódokat is, mert a South Park vérbeli, kezét folyton a kor ütőerén tartó kabaré, ami minden évszakban oda rúg, ahol igazán fáj, és azoknak rúg oda, akik a legjobban megérdemlik.

Treme

false

Nyilvánvalóan a legeslegjobb sorozat a televíziózás kezdete óta, himnusz a nap alatt a helyét követelő emberről. A kerék alá tett katicabogár erkölcsi diadalának zenés krónikája. New Orleansban járunk a brutalitásával az egész világot megdöbbentő Katrina hurrikán nyomában, s azzal kell szembesülnünk, hogy a világ sokkal többre nem is képes, mint egyik döbbenetéből a másikba esni, ha történik valahol valami. De szerencsére ott az állam, s ott vannak a szervei, amelyek viszont nagy erőkkel képesek hátráltatni a helyi erőket a régi életük visszaszerzéséért folytatott, láthatóan kilátástalan harcukban. David Simon és Eric Overmyer sorozata sűrű szövetű mondandója mellett is tökéletes szórakozás, hibátlan arányérzékkel megalkotott nagy mű, amelyben még a folklórnak is a cselekményt előrevivő dramaturgiai funkciója van. Ja, és tele van a Drót szereplőivel, s nem mellesleg azt is bizonyítja, hogy Steve Zahn nem egy koszos körmű komikus, hanem jelentős színierő.

Veronica Mars

false

A pokol vidám, szórakoztató és tulajdonképpen nem is meleg, ha szabad téren rendezik, Kalifornia vakító ege alatt. De attól, hogy vidám, hogy szórakoztató vagy éppenséggel határeset az éghajlata, nos, attól még kétségkívül pokol lenne. Pokol is, csak mert fiatalok népesítik be, nem a pokolsága a feltűnő, hanem a lenge öltözete és a laza testtartása – pokol álruhában, a közepén Miss Marple gyerekkorú másolatával Barbie baba kiszerelésben: szőke és idegesítő, nem tudod, hogy vele vagy, vagy ellene, s nem tudják a szereplők sem. Egy középiskolás (majd egyetemi) széria a nagyok között mindenképpen kakukktojás, de érthető, hisz műfaja dacára mégis ez a film megy a legmesszebbre a pokolról tett paradigmaváltó megjegyzéseivel. A Veronica Mars olyan cool, hogy elolvad.

Vészhelyzet
false

Iszonyatosan fontos sorozat, amely lenyűgözően hosszan, 15 évad 331 epizódján át létezett – ám ettől még nem kapna helyet ezen a listán. Az összes kórházas sorozat közül ez volt magasan a legjobb – még így is csak a kispadra férne fel. De a Vészhelyzet egyúttal az epizodikus szériák óriáshalmazában is a legügyesebben kapta el az arányokat a magánéleti viharok és a szakmai fájdalmak, a vér és a humor, az ártatlanság és a vaskos fordulatok adagolásában. A focicsapatnyi csodálatos karakter Green dokitól Abby Lockhartig már csak a ráadás volt. Akárcsak a technikai tökély – nyugodtan elő lehet kaparni bármelyik epizódot a dinoszauruszok korából, 1994-ből, nagyon meg fogunk lepődni a kamerakezelés gyilkos hatásosságán. Igazi közösségi élmény volt ráadásul itthon is, egy ország egyesült a chicagói kórház csodálatában, tényleg mindenki látta, és mindenki valami igazán jót látott, úgyhogy amikor életünk végén elmerengünk majd a sorozatokra pazarolt sok száz napunkon, akkor legalább a Vészhelyzet miatt nyugodt lehet a lelkiismeretünk.

The Village

false

A brit sorozatok külön nívót jelentenek, hiába van ezen a listán sokkal több amerikai, hiába halunk be naponta akár a skandináv sorozatoktól, a britek a legjobbak, dixi. S ez látszik épp a legnagyobb gurításuknak: az első világháborútól indulván hatrészes fejezetekben feldolgozni egy koszos szigetországi falu életét, illő naturalizmussal. Mértéktartóan megírt forgatókönyv, semmi túlzás, mégis tengernyi emberi szenvedés és a világ legjobban iskolázott színészei az első évadban, a zseniális John Simm vezetésével. Csodálatos fényképezés, feszült dramaturgia, hétköznapi történet, amilyet az öregapád hallhatott volna az öregapjától, ha lettek volna megfelelő szavak hozzá a hétköznapok készleteiben. Ez a sorozat megtalálja e szavakat, s a hozzájuk passzoló képeket, s mondja, amit mi nem tudunk, s apáink, öregapáink sem tudtak.

+1 az 1990 előtti ősidőből:

Berlin, Alexanderplatz

false

Vigyázat, csak erős idegzetűeknek! Hogy miért is? Megmondja a sorozat felújított változatának bemutatásakor megszólaltatott filmtörténész: „Különösen erős egyéniség kell ahhoz, hogy valaki beleélje magát egy olyan történetbe, ami másról sem szól, mint a főhős lehető legteljesebb sárba tiprásáról. A másik, ami segíthette az azonosulást és együttérzést, ha valaki ugyanezeken keresztülment. Lehet, hogy Biberkopf átlagember, de ami történik vele, az nagyon is szélsőséges. A regényben csak képes valamennyire megállni a lábán, de a filmben ennek már semmi nyoma.” Hát igen, végignézni, különösen egy ülésben végignézni Fassbinder 13+2 órás (13 rész+epilógus) sorozatmonstrumát embert próbáló vállalkozás. Az lehetett a németeknek, amikor 1980-ban arcukba kapták saját múltjuk és jelenük Biberkopfba oltott történetét (mentek is a tiltakozó telefonok), és az ma is mindenkinek, mert Biberkopf fassbinderi változata (azért a Döblin-regény se kutya): örök. És hát ki akarna jó szántából ezzel a nagyon is ismerős szörnyűséggel szembesülni?!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.