A legtúlértékeltebb blog

  • narancsszem
  • 2014. május 29.

Narancsszem

Rohan az idő, már egyéves a Narancsszem! Ennek örömére összegyűjtöttük a hírhedt filmes blog ténykedésének eddigi csúcs- és mélypontjait.

A legsikeresebb poszt
false

Mi vonzza legjobban az olvasót? Nincs ennél izgalmasabb kérdés. A szép szavak, a provokáció, Bruce Lee, a botrány vagy az alulöltözött színésznők? Nos, egyik sem! Egyéves működése során a Narancsszem toronymagasan a legtöbb kattintást A 10 legsokkolóbb nemierőszak-jelenetet bemutató posztjával érte el. A tanulságok levonását az olvasókra hagynánk, és inkább gyorsan megjegyezzük, hogy híveink és ellenségeink ugyanakkor velünk együtt élnek-halnak a tévésorozatokért, és kölykeiket védelmező anyatigrisekként képesek küzdeni kedvenceik becsületéért, amiért tiszta szívből jár nekik az elismerés. A második legolvasottabb poszt A kegyetlenül túlértékelt tévésorozatoké volt.

A legcsúfosabb bukás

false

Nagyon szorítottunk a filmtörténet 10 legjobb hófödte filmjének, mert a havasi gyopár kulturálisan valahogy nem fekszik minálunk, szóval, féltünk, hogy csak a legszűkebb hórajongók klikkjeire számíthatunk, de mint kiderült, rosszkor, rossz helyen aggódtunk. A nosztalgiát, azt nem sikerült sehogy se megszólítanunk a Titkos, véres vetítések pereccel című blogbejegyzésünkkel. Annyira elcsüggedtünk, hogy percekig fontolgattuk: átnyergelünk a magyar nótára. Hát nektek a perec-cigiszünet-filmszakadás smafu? Hát hol éltetek, amikor titkos pornót nyomtak a pártfunkciknak? És amikor a Ben Hur tucatszor szakadt? És az elhúzható tető? Vessetek a nachostálak közé!

A legbotrányosabb poszt

false

Egy petíció, egy ügyvédi válasz, a számottevő magyar sajtó egészében olvasható hírek és publicisztikák, valamint egy vitaest után mi más is lehetne, mint a Nem gyerekjáték – A filmtörténet 10 halálos Lolitája. Apró viharnak számított a magyar nyilvánosságban, de azért csak ez volt a rendszerváltás utáni filmes újságírás legnagyobb botránya.

A legrosszabb poszt
false

Jó, jó, lehet, hogy némileg túllőttünk a célon, sőt a jó-jót, a lehetet és a némileget akár el is hagyhatjuk. Halottról ugye jót vagy semmit, tartja az egyébként teljesen haszontalan mondás (10 legtúlértékeltebb mondás – valaki?), de nem is ez a baj ezzel a poszttal (Néhai túlértékeltek), hanem hogy saját kedvenceinkkel akartunk kekeckedni, az „érted haragszom, nem ellened” (na, még egy túlértékelt mondás) alapállás jegyében. Ezúton is szeretnénk megkövetni Marlon „I could have been a contender” Brando, Jimmy „szúrós szemmel nézek” Dean, Marlene „Lola Lola” Dietrich, Audrey „cuki vagyok” Hepburn, Heath „idő előtt eltávozott” Ledger, Jávor „Uz Bence” Pál, Karády „a magyar Kapócs Zsóka” Katalin, Marilyn „felfelé fújt fehér szoknya” Monroe, Paul „salátareklám” Newman és Humphrey „kora Steven Seagalja” Bogart szellemeit. Szeretünk benneteket!

A legmesésebb poszt

false

Az attitűd, mely elutasítja a megfelelési kényszert, azzal teremt kényes helyzetet, hogy elengedhetetlenül megköveteli az elvárások ismeretét. Vagy legalábbis az elvárások ismeretébe vetett mélységes hitet. Ez látszólag egyszerű feltétel, mert ha azt mondjuk, hogy a True Detective túlértékelt sorozat, e közlés feltehetően fakaszt ellenérzéseket – ennél mélyebbre az efféle összeállítások aligha mehetnek az elvárások feltérképezésében. Leginkább ezért volt üdítő megcsinálni a Narancsszem 12-t, a legjobb magyar filmek listáját: nem lehetett közben tutira menni. Sem a korábbi 12-k elutasításában, hisz azok alapozták meg hozzáállásunkat, sem az efféle összeállítások figyelembevételében. Egyszóval magunkra voltunk utalva. Több szóval: az esküvőről a vacsora előtt leléptek a vendégek, s csak mi maradtunk a dúsan terített asztalok között meg a menyasszony.

Gratulálunk magunknak, és eredményekben hasonlóképpen gazdag második évet kívánunk,

aláírva, miként eddig is mindig,

Greff András, Köves Gábor, Turcsányi Sándor

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.