A legtúlértékeltebb blog

  • narancsszem
  • 2014. május 29.

Narancsszem

Rohan az idő, már egyéves a Narancsszem! Ennek örömére összegyűjtöttük a hírhedt filmes blog ténykedésének eddigi csúcs- és mélypontjait.

A legsikeresebb poszt
false

Mi vonzza legjobban az olvasót? Nincs ennél izgalmasabb kérdés. A szép szavak, a provokáció, Bruce Lee, a botrány vagy az alulöltözött színésznők? Nos, egyik sem! Egyéves működése során a Narancsszem toronymagasan a legtöbb kattintást A 10 legsokkolóbb nemierőszak-jelenetet bemutató posztjával érte el. A tanulságok levonását az olvasókra hagynánk, és inkább gyorsan megjegyezzük, hogy híveink és ellenségeink ugyanakkor velünk együtt élnek-halnak a tévésorozatokért, és kölykeiket védelmező anyatigrisekként képesek küzdeni kedvenceik becsületéért, amiért tiszta szívből jár nekik az elismerés. A második legolvasottabb poszt A kegyetlenül túlértékelt tévésorozatoké volt.

A legcsúfosabb bukás

false

Nagyon szorítottunk a filmtörténet 10 legjobb hófödte filmjének, mert a havasi gyopár kulturálisan valahogy nem fekszik minálunk, szóval, féltünk, hogy csak a legszűkebb hórajongók klikkjeire számíthatunk, de mint kiderült, rosszkor, rossz helyen aggódtunk. A nosztalgiát, azt nem sikerült sehogy se megszólítanunk a Titkos, véres vetítések pereccel című blogbejegyzésünkkel. Annyira elcsüggedtünk, hogy percekig fontolgattuk: átnyergelünk a magyar nótára. Hát nektek a perec-cigiszünet-filmszakadás smafu? Hát hol éltetek, amikor titkos pornót nyomtak a pártfunkciknak? És amikor a Ben Hur tucatszor szakadt? És az elhúzható tető? Vessetek a nachostálak közé!

A legbotrányosabb poszt

false

Egy petíció, egy ügyvédi válasz, a számottevő magyar sajtó egészében olvasható hírek és publicisztikák, valamint egy vitaest után mi más is lehetne, mint a Nem gyerekjáték – A filmtörténet 10 halálos Lolitája. Apró viharnak számított a magyar nyilvánosságban, de azért csak ez volt a rendszerváltás utáni filmes újságírás legnagyobb botránya.

A legrosszabb poszt
false

Jó, jó, lehet, hogy némileg túllőttünk a célon, sőt a jó-jót, a lehetet és a némileget akár el is hagyhatjuk. Halottról ugye jót vagy semmit, tartja az egyébként teljesen haszontalan mondás (10 legtúlértékeltebb mondás – valaki?), de nem is ez a baj ezzel a poszttal (Néhai túlértékeltek), hanem hogy saját kedvenceinkkel akartunk kekeckedni, az „érted haragszom, nem ellened” (na, még egy túlértékelt mondás) alapállás jegyében. Ezúton is szeretnénk megkövetni Marlon „I could have been a contender” Brando, Jimmy „szúrós szemmel nézek” Dean, Marlene „Lola Lola” Dietrich, Audrey „cuki vagyok” Hepburn, Heath „idő előtt eltávozott” Ledger, Jávor „Uz Bence” Pál, Karády „a magyar Kapócs Zsóka” Katalin, Marilyn „felfelé fújt fehér szoknya” Monroe, Paul „salátareklám” Newman és Humphrey „kora Steven Seagalja” Bogart szellemeit. Szeretünk benneteket!

A legmesésebb poszt

false

Az attitűd, mely elutasítja a megfelelési kényszert, azzal teremt kényes helyzetet, hogy elengedhetetlenül megköveteli az elvárások ismeretét. Vagy legalábbis az elvárások ismeretébe vetett mélységes hitet. Ez látszólag egyszerű feltétel, mert ha azt mondjuk, hogy a True Detective túlértékelt sorozat, e közlés feltehetően fakaszt ellenérzéseket – ennél mélyebbre az efféle összeállítások aligha mehetnek az elvárások feltérképezésében. Leginkább ezért volt üdítő megcsinálni a Narancsszem 12-t, a legjobb magyar filmek listáját: nem lehetett közben tutira menni. Sem a korábbi 12-k elutasításában, hisz azok alapozták meg hozzáállásunkat, sem az efféle összeállítások figyelembevételében. Egyszóval magunkra voltunk utalva. Több szóval: az esküvőről a vacsora előtt leléptek a vendégek, s csak mi maradtunk a dúsan terített asztalok között meg a menyasszony.

Gratulálunk magunknak, és eredményekben hasonlóképpen gazdag második évet kívánunk,

aláírva, miként eddig is mindig,

Greff András, Köves Gábor, Turcsányi Sándor

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.