Meghalt a Groundhog Day rendezője

  • - kg -
  • 2014. február 25.

Narancsszem

Nem sokkal a nagy mormotanap (punxsutawneyi idő szerint: február 2.) után elhunyt a nagy mormotanapok legnagyobb szaktekintélye, Harold Ramis filmrendező.
Ghostbusters II: Ramis és Dan Aykroyd

Ghostbusters II: Ramis és Dan Aykroyd

 

A jó vígjátékrendező ritka, mint a fehér holló, s hogy egyik állatos hasonlatból (végül is az Animal House írójáról van szó) essünk a másikba: a jó vígjátékrendezők hullanak, mint a legyek mostanában. Nemrég Nora Ephrontól vettünk búcsút (fő művét, a Harry és Sallyt „csak” írta, A szerelem hálójábant már rendezte is), most meg Harold Ramis ad munkát a nekrológírónak.

Tettünk egy ígéretet, hogy csak egyszer, és tényleg csak egyszer írjuk le, hogy kismester – van ebben a kismesterezésben valami sznob lenézés, amikor úgy dicsérünk, hogy közben le is szóljuk az elhunytat, diszkréten idézőjelezve az életművet. Ez már csak azért sem fair (bár gyakori eljárásmód), mert Bergman biztos nem tudott volna olyan (vagy bármilyen) vígjátékot összeütni, mint amilyen a máig nagy népszerűségnek örvendő Idétlen időkig (mindközönségesen Groundhog Day) és Antonioninak sem ment volna a Szellemirtók (Ghostbusters) – utóbbiba Ramis forgatókönyvíróként dolgozott be.

Groundhog Day: Ramis Bill Murray-t rendezi

Groundhog Day: Ramis Bill Murray-t rendezi

 

Harold Ramis vígjátékrendezőként nagy mester volt, aki nagymesterkedése mellett kismillió dolgot csinált, sihederként például a Playboy poénügyi szerkesztője volt (istenem, hogy milyen szakmák vannak-voltak!), és egyike volt azoknak, akik pályafutásuk során majdnem megrendezték a Tökfilkók szövetségét, John Kennedy Toole sokat idézett, s sokszor majdnem megfilmesített regényét.

Ramis sokat tett a mormoták és a szellemirtók, a pánikbeteg maffiózók és Bill Murray jó híréért, de a jóságos doktor bácsit is remekül adta. A Lesz ez még így se című kedves limonádéban ráadásul két doktor bácsi is szerepelt: az egyik Ramis volt, a másik Ramis hasonmása, a szintén rendező Lawrence Kasdan.

Ramis, De Niro, Crystal, Brooklyn Bridge

Ramis, De Niro, Crystal, Brooklyn Bridge

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.