Meghalt a Groundhog Day rendezője

  • - kg -
  • 2014. február 25.

Narancsszem

Nem sokkal a nagy mormotanap (punxsutawneyi idő szerint: február 2.) után elhunyt a nagy mormotanapok legnagyobb szaktekintélye, Harold Ramis filmrendező.
Ghostbusters II: Ramis és Dan Aykroyd

Ghostbusters II: Ramis és Dan Aykroyd

 

A jó vígjátékrendező ritka, mint a fehér holló, s hogy egyik állatos hasonlatból (végül is az Animal House írójáról van szó) essünk a másikba: a jó vígjátékrendezők hullanak, mint a legyek mostanában. Nemrég Nora Ephrontól vettünk búcsút (fő művét, a Harry és Sallyt „csak” írta, A szerelem hálójábant már rendezte is), most meg Harold Ramis ad munkát a nekrológírónak.

Tettünk egy ígéretet, hogy csak egyszer, és tényleg csak egyszer írjuk le, hogy kismester – van ebben a kismesterezésben valami sznob lenézés, amikor úgy dicsérünk, hogy közben le is szóljuk az elhunytat, diszkréten idézőjelezve az életművet. Ez már csak azért sem fair (bár gyakori eljárásmód), mert Bergman biztos nem tudott volna olyan (vagy bármilyen) vígjátékot összeütni, mint amilyen a máig nagy népszerűségnek örvendő Idétlen időkig (mindközönségesen Groundhog Day) és Antonioninak sem ment volna a Szellemirtók (Ghostbusters) – utóbbiba Ramis forgatókönyvíróként dolgozott be.

Groundhog Day: Ramis Bill Murray-t rendezi

Groundhog Day: Ramis Bill Murray-t rendezi

 

Harold Ramis vígjátékrendezőként nagy mester volt, aki nagymesterkedése mellett kismillió dolgot csinált, sihederként például a Playboy poénügyi szerkesztője volt (istenem, hogy milyen szakmák vannak-voltak!), és egyike volt azoknak, akik pályafutásuk során majdnem megrendezték a Tökfilkók szövetségét, John Kennedy Toole sokat idézett, s sokszor majdnem megfilmesített regényét.

Ramis sokat tett a mormoták és a szellemirtók, a pánikbeteg maffiózók és Bill Murray jó híréért, de a jóságos doktor bácsit is remekül adta. A Lesz ez még így se című kedves limonádéban ráadásul két doktor bácsi is szerepelt: az egyik Ramis volt, a másik Ramis hasonmása, a szintén rendező Lawrence Kasdan.

Ramis, De Niro, Crystal, Brooklyn Bridge

Ramis, De Niro, Crystal, Brooklyn Bridge

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.