Ó kapitány, kapitányom! – Robin Williams halott

  • - kg -
  • 2014. augusztus 12.

Narancsszem

Az olyan nappal, ami kedvenc komikusunk halálhírével indul, nincs mit kezdeni. Egy dolgot érdemes csak: összeszedni, miért is szerettük annyira. Első nekifutásra 6 filmet találtunk – de ennél persze sokkal több van.

Holt költők társasága

false

Akit épp akkor ért el a film, amikor a legjobban utálta a magyartanárt; aki úgy látta meg Robin Williamst az osztályterembe lépni, hogy a nap minden percében lázadt volna – nos, annak a jó esetben gimnazista korú kölöknek a Holt költők társasága volt (és maradt is, utólag biztos jócskán megszépülve) A Nagy Lázadó Film. Oh Captain, My Captain!

Jó reggelt, Vietnam!

false

„Vietnamban nincsen drogprobléma. Nincs hát, jut mindenkinek." És még hány agyonidézett poénnal lettünk gazdagabbak Williams vietnami rádiósa jóvoltából! Ahogy a csillapíthatatlanul pörgő, fékezhetetlen nyelvű dj megőrjítette a cenzúrát legkedvesebb szavuknak tartó főnökeit (tiszta MTI-hangulat!), az semmivel sem volt szürreálisabb, mint Marlon Brando a vietnami dzsungel mélyén. Csak az egyiken röhögni kellett, a másik láttán meg tök komoly képpel művészetet kiáltani. És hát röhögni mennyivel jobb, főleg, ha rögtön utána az It’s a Wonderful World következik.

A halászkirály legendája

false

Egy film (azon kevesek egyike, amiket Terry Gilliam nem csak elkezdett, de be is fejezett), amiben minden összejött. Robin Williams mint a Szent Grált üldöző New York-i hajléktalan. Jeff Bridges mint Jeff Bridges. Amanda Plummer mint a Grand Central Station-ön megtáncoltatott, kicsit sem szürke egérke. A pornótékás Mercedes Ruehl, aki mindenki helyett megkapta az Oscart. Williams divatot is teremtett: teliholdnál meztelenkedni a Central Parkban – A halászkirály legendája óta nem bűn, hanem filmes idézet.

Moszkva a Hudson partján

false

’84-es a film, Paul Mazursky (nemrég lépett le ő is) rendezésében Williams (még nem sztár, de már majdnem) a moszkvai cirkusz szaxofonosát játssza, aki egy New York-i vendégjáték alkalmával marad örökre a Nagy Almában. Nem tartozik a világ filmművészetének legnagyobb klasszikusai közé, de mint minden jobb Mazursky-filmben, ebbe is becsúszik egy kis valóságszag, és Williams hibátlanul – magához képest nagyon is visszafogottan – hozza a szép új világban talajt vesztett emberkét. Idézhető poén (1) innen is van:

- You FBI?

- No.

- KGB?

- No. G-A-Y.

Meghalsz újra

false

Kenneth Branagh első próbálkozása, hogy amerikaibb legyen az amerikaiaknál, ez a kellemes emlékű, Hitchcock-utánérzés volt. Ami viszont nem utánérzés, hanem ténylegesen ijesztő volt, az Williams feltűnése egy annyira kis szerepben, hogy ki sem írták a plakátra. Bekattant pszichiáterként kellett tikkelnie kettőt – de ezzel a két tikkel jól ellopta az egész filmet Branagh és díszes kompániája elől.

Álmatlanság

false


Williams második legrémisztőbb szerepét (harmadik hely: Sötétkamra, negyedik hely: Patch Adams) az épp csúcstámadás előtt álló Christopher Nolan fagyos hangulatú thrillerében játszotta a fogmosást is túljátszó Al Pacino partnereként. Történelmietlen, tudjuk, de mégis: ha Tim Burton megrendezi harmadik Batmanjét, és Williams eljátssza a Riddler szerepét, ez a sorrend is biztosan másként alakul.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.