Nekünk szépek – Ne ítélj első látásra!

  • narancsszem
  • 2014. július 31.

Narancsszem

A filmtörténet a tökéletes, tehát unalmas szépségek története is. De szerencsére voltak és vannak nagy kivételek. 10 fantasztikus példával bizonyítunk.

Maria Antonietta Beluzzi
false

És ha úgy mondom, hogy a trafikosnő az Amarcordból? Akkor már vágja mindenki. Aki nem látta az Amarcordot, az soha életében nem gondolt a szexualitásról semmit, feltehetően nem is gyakorolta magát benne. Aki látta az Amarcordot, az viszont mindent tud, annak nem tudunk semmi újat mondani… legfeljebb akkor, ha esetleg abban a tévhitben tengette eddig nyomorúságos életét, hogy Vegye-vigye jobb csaj volt, mint a trafikosnő. A trafikosnő a világ legjobb csaja, kár, hogy ma már nincsenek ilyen trafikosnők, s ez csak egy dolog miatt lehet így: azért, mert Orbán Viktor nem látta az Amarcordot.

Sandra Bernhard

false

„Apám proktológus volt, anyám absztrakt festő. Ez nagyjából mindent elmond a világnézetemről.” Sandra Bernhard le sem tagadhatná, hogy stand-uposként  kezdte, úgy is folytatta, de időközben a popkultúra legfelsőbb bugyraiban – Hollywood és játékfilmek – is megmártózott. Martin Scorsese benne találta meg a tökéletes zaklatót (A komédia királya), Madonna pedig a tökéletes barátnőt. A pletykák szerint Bernhard oly közel került Madonnához, hogy az még az egyébként nem túl szívbajos Warren Beattyt, Madonna hajdani pasiját is féltékennyé tette.

Gwendoline Christie

false


A Trónok harcában Tarthi Brienne-t alakító brit művésznő a sorozatban férfiasabb még a szakállas Vadaknál is, nem kis részben azért, mert akkora, mint egy hegy, de ez távolról sem jelenti azt, hogy ne bírna jelentékeny vonzerővel. Nem csak a valyriai acélból készített, szemöldökgerenda-szerű kard áll rendkívül jól neki, hanem a lovagi páncélzat is, úgyhogy ha mi vándoroltunk volna vele olyan hosszadalmasan, mint tette azt Jaime Lannister, akkor mi is megállás nélkül provokáltuk volna szegény nőt, hogy felforraljuk valahogy a jéghideg vérét, és végre-valahára istenesen nekünk támadjon.

Glenn Close

false

A nyolcvanas évek végén férfiak tömegei szisszentek fel egy emberként, amikor Glenn Close bosszúálló szeretőként életcéljává tette, hogy pokollá tegye Michael Douglas életét. Főtt nyúl az idő tájt nem nagyon került a családi asztalokra – aki látta a filmet, tudja, miért. A Stephen Frears-rendezte Veszedelmes viszonyokban a színésznő, ha lehet, még veszélyesebb volt a szerelemben, a 101 kiskutya Szörnyellájaként pedig a Dalmata-tulajdonosoknak okozott rémálmokat. De nem csak a foga fehérjét villogtatta; láttuk lágyabb mosolyát is, például Szabó István filmjében, a Találkozás Vénusszalban.

Rossy de Palma

false

Úgy néz ki, mint egy Picasso-festmény, és ebben a két lábon járó Picasso-festményben, melyen egy költőien gigantikus orr viszi a prímet, olyan férfiak találtak rá múzsájukra, mint Pedro Almodóvar és Jean-Paul Gaultier. Egyiküket sem kell a szomszédba szalasztani egy kis extravaganciáért, és hát Rossy de Palma maga az extravagancia reklámarca. Aki fénykorában, az Almodóvar-filmek (Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén, Kötözz meg és ölelj!, Kika) idején látta őt élőben cannes-i bulikirálynőként, a mai napig párás tekintettel gondol vissza a látványra.

Andrea Ferreol

false

Meg kell zabálni, nemde? Nyilván egy hétig ennénk, de betelni soha nem bírnánk vele. Lennénk bár A nagy zabálás életunt konesszőrei, vagy a Berlint, khm, felszabadító Vörös Hadsereg Lina Greff megerőszakolására kirendelt alakulata a Bádogdobból. De sorolhatnánk reggelig, s esküszünk, reggel sem hagynánk abba, ahol a művésznő megjelent, megjelent pontosan egy métermázsa szexualitás is. Tulajdonképpen neki kellett volna eljátszania Tutajost, nos, közismert filmszakmai okokból. Máig szívesen bütykölnénk vele.

Lois Griffin

false

Ő lehetne az illusztráció a MILF szócikke mellett. Lois negyvenes, háromgyermekes, szentségi házasságban élő családanya, aki kissé beleszürkült háztartásbeli szerepébe, de a szemében még most is ott van a huncutság, és ha olykor bedobja magát a Family Guyban, akkor a környezete hirtelen nehezebben kap levegőt. Kiszámíthatatlan típus, lesből és kivédhetetlenül támad – aligha véletlen, hogy az ügyes kezű rajongók pornósítási próbálkozásain ezerszer többet szerepel a kor dögunalmas, hús-vér, babaarcú hősnőinél.

Courtney Love

false

Hogy lehet ezt udvariasan mondani? Courtney Love (amennyire ez megítélhető: a valós személy éppúgy, mint a Larry Flintben vagy az Ember a Holdonban ragyogó csillag) pont olyan, mint a hangja, ami első körben sztárrá tette: van benne valami mélyen keresetlen. Vagy mosdatlan? Idáig azért nem mennénk el, de a ribanchang kétségtelenül ribanchang, és Courtney nem az a nő, aki kedvelné az ellentmondásokat a külseje és a tónusa között. Ezen a terepen viszont igazi cárnő, akinek a legnagyobb rock- és filmsztárok sem tudtak sohasem ellenállni – de nem is csodálkozott ezen senki egy percig sem.

Marianne Sägebrecht
false

Ha volt valami ezen a kerek világon, ami izgalmasabbnak tűnt a nyolcvanas évek végén, mint a rendszerváltás egyre erősebben fújdogáló előszele, nos, az maga a kerek világ volt: Marianne kereksége, tonnái. Nyolcvanhétben és nyolcvannyolcban volt egy-egy filmje, a Bagdad Café és a Cukorbébi, az előbbiben mísz német háziasszonyt ad, akire épp Las Vegas felé a kocsiban jön rá, hogy milyen rohadtul elege van a házasságából (ebben a filmben láthattuk mellesleg a fiatal CCH Poundert is, aki nyilván valami adminisztrációs hiba vagy a diktatúra cenzúrája miatt maradt le erről a listáról). Mármost ki ne tekintene már egy 130 kilós nyugatnémet háziasszonyt szexuális vágyai netovábbjának? Na ugye! A Cukorbébiben meg egyenesen egy hullamosót adott, részletezzük, mit is gondoltunk felőle? Még annál is vadabbakat! S az élet minket igazolt, a rendszerváltást meg lehet nézni, hogy sikerült, de Marianne tavaly még Holle anyót adott, hát, vele is tudnánk mit kezdeni.

Lili Taylor

false

Ki ne ismerné a csúnya, de aranyszívű pincérlány toposzát? Lili Taylor, a független filmek üdvöskéje (Parker Posey korai kiadása) ebből a szerepkörből indította pályafutását. Mielőtt még Altman, Kusturica, Waters és a Sírhant művek szereposztói lecsaptak volna rá, eljátszotta a Dogfight (magyarul: Kié a csúnyább?) főszerepét; a csúnya, de aranyszívű pincérlányt, akit azért csíp fel River Phoenix, mert fogadást kötött a haverokkal: aki a legrondább lánnyal állít be a vietnami bevonulás előtti buliba, az nyer. Később, elsősorban a Sírhant művek révén Lili Taylor belépett a nem csúnya, de aranyszívű karakterszínészek táborába.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.