Nekünk szépek – Ne ítélj első látásra!

  • narancsszem
  • 2014. július 31.

Narancsszem

A filmtörténet a tökéletes, tehát unalmas szépségek története is. De szerencsére voltak és vannak nagy kivételek. 10 fantasztikus példával bizonyítunk.

Maria Antonietta Beluzzi
false

És ha úgy mondom, hogy a trafikosnő az Amarcordból? Akkor már vágja mindenki. Aki nem látta az Amarcordot, az soha életében nem gondolt a szexualitásról semmit, feltehetően nem is gyakorolta magát benne. Aki látta az Amarcordot, az viszont mindent tud, annak nem tudunk semmi újat mondani… legfeljebb akkor, ha esetleg abban a tévhitben tengette eddig nyomorúságos életét, hogy Vegye-vigye jobb csaj volt, mint a trafikosnő. A trafikosnő a világ legjobb csaja, kár, hogy ma már nincsenek ilyen trafikosnők, s ez csak egy dolog miatt lehet így: azért, mert Orbán Viktor nem látta az Amarcordot.

Sandra Bernhard

false

„Apám proktológus volt, anyám absztrakt festő. Ez nagyjából mindent elmond a világnézetemről.” Sandra Bernhard le sem tagadhatná, hogy stand-uposként  kezdte, úgy is folytatta, de időközben a popkultúra legfelsőbb bugyraiban – Hollywood és játékfilmek – is megmártózott. Martin Scorsese benne találta meg a tökéletes zaklatót (A komédia királya), Madonna pedig a tökéletes barátnőt. A pletykák szerint Bernhard oly közel került Madonnához, hogy az még az egyébként nem túl szívbajos Warren Beattyt, Madonna hajdani pasiját is féltékennyé tette.

Gwendoline Christie

false


A Trónok harcában Tarthi Brienne-t alakító brit művésznő a sorozatban férfiasabb még a szakállas Vadaknál is, nem kis részben azért, mert akkora, mint egy hegy, de ez távolról sem jelenti azt, hogy ne bírna jelentékeny vonzerővel. Nem csak a valyriai acélból készített, szemöldökgerenda-szerű kard áll rendkívül jól neki, hanem a lovagi páncélzat is, úgyhogy ha mi vándoroltunk volna vele olyan hosszadalmasan, mint tette azt Jaime Lannister, akkor mi is megállás nélkül provokáltuk volna szegény nőt, hogy felforraljuk valahogy a jéghideg vérét, és végre-valahára istenesen nekünk támadjon.

Glenn Close

false

A nyolcvanas évek végén férfiak tömegei szisszentek fel egy emberként, amikor Glenn Close bosszúálló szeretőként életcéljává tette, hogy pokollá tegye Michael Douglas életét. Főtt nyúl az idő tájt nem nagyon került a családi asztalokra – aki látta a filmet, tudja, miért. A Stephen Frears-rendezte Veszedelmes viszonyokban a színésznő, ha lehet, még veszélyesebb volt a szerelemben, a 101 kiskutya Szörnyellájaként pedig a Dalmata-tulajdonosoknak okozott rémálmokat. De nem csak a foga fehérjét villogtatta; láttuk lágyabb mosolyát is, például Szabó István filmjében, a Találkozás Vénusszalban.

Rossy de Palma

false

Úgy néz ki, mint egy Picasso-festmény, és ebben a két lábon járó Picasso-festményben, melyen egy költőien gigantikus orr viszi a prímet, olyan férfiak találtak rá múzsájukra, mint Pedro Almodóvar és Jean-Paul Gaultier. Egyiküket sem kell a szomszédba szalasztani egy kis extravaganciáért, és hát Rossy de Palma maga az extravagancia reklámarca. Aki fénykorában, az Almodóvar-filmek (Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén, Kötözz meg és ölelj!, Kika) idején látta őt élőben cannes-i bulikirálynőként, a mai napig párás tekintettel gondol vissza a látványra.

Andrea Ferreol

false

Meg kell zabálni, nemde? Nyilván egy hétig ennénk, de betelni soha nem bírnánk vele. Lennénk bár A nagy zabálás életunt konesszőrei, vagy a Berlint, khm, felszabadító Vörös Hadsereg Lina Greff megerőszakolására kirendelt alakulata a Bádogdobból. De sorolhatnánk reggelig, s esküszünk, reggel sem hagynánk abba, ahol a művésznő megjelent, megjelent pontosan egy métermázsa szexualitás is. Tulajdonképpen neki kellett volna eljátszania Tutajost, nos, közismert filmszakmai okokból. Máig szívesen bütykölnénk vele.

Lois Griffin

false

Ő lehetne az illusztráció a MILF szócikke mellett. Lois negyvenes, háromgyermekes, szentségi házasságban élő családanya, aki kissé beleszürkült háztartásbeli szerepébe, de a szemében még most is ott van a huncutság, és ha olykor bedobja magát a Family Guyban, akkor a környezete hirtelen nehezebben kap levegőt. Kiszámíthatatlan típus, lesből és kivédhetetlenül támad – aligha véletlen, hogy az ügyes kezű rajongók pornósítási próbálkozásain ezerszer többet szerepel a kor dögunalmas, hús-vér, babaarcú hősnőinél.

Courtney Love

false

Hogy lehet ezt udvariasan mondani? Courtney Love (amennyire ez megítélhető: a valós személy éppúgy, mint a Larry Flintben vagy az Ember a Holdonban ragyogó csillag) pont olyan, mint a hangja, ami első körben sztárrá tette: van benne valami mélyen keresetlen. Vagy mosdatlan? Idáig azért nem mennénk el, de a ribanchang kétségtelenül ribanchang, és Courtney nem az a nő, aki kedvelné az ellentmondásokat a külseje és a tónusa között. Ezen a terepen viszont igazi cárnő, akinek a legnagyobb rock- és filmsztárok sem tudtak sohasem ellenállni – de nem is csodálkozott ezen senki egy percig sem.

Marianne Sägebrecht
false

Ha volt valami ezen a kerek világon, ami izgalmasabbnak tűnt a nyolcvanas évek végén, mint a rendszerváltás egyre erősebben fújdogáló előszele, nos, az maga a kerek világ volt: Marianne kereksége, tonnái. Nyolcvanhétben és nyolcvannyolcban volt egy-egy filmje, a Bagdad Café és a Cukorbébi, az előbbiben mísz német háziasszonyt ad, akire épp Las Vegas felé a kocsiban jön rá, hogy milyen rohadtul elege van a házasságából (ebben a filmben láthattuk mellesleg a fiatal CCH Poundert is, aki nyilván valami adminisztrációs hiba vagy a diktatúra cenzúrája miatt maradt le erről a listáról). Mármost ki ne tekintene már egy 130 kilós nyugatnémet háziasszonyt szexuális vágyai netovábbjának? Na ugye! A Cukorbébiben meg egyenesen egy hullamosót adott, részletezzük, mit is gondoltunk felőle? Még annál is vadabbakat! S az élet minket igazolt, a rendszerváltást meg lehet nézni, hogy sikerült, de Marianne tavaly még Holle anyót adott, hát, vele is tudnánk mit kezdeni.

Lili Taylor

false

Ki ne ismerné a csúnya, de aranyszívű pincérlány toposzát? Lili Taylor, a független filmek üdvöskéje (Parker Posey korai kiadása) ebből a szerepkörből indította pályafutását. Mielőtt még Altman, Kusturica, Waters és a Sírhant művek szereposztói lecsaptak volna rá, eljátszotta a Dogfight (magyarul: Kié a csúnyább?) főszerepét; a csúnya, de aranyszívű pincérlányt, akit azért csíp fel River Phoenix, mert fogadást kötött a haverokkal: aki a legrondább lánnyal állít be a vietnami bevonulás előtti buliba, az nyer. Később, elsősorban a Sírhant művek révén Lili Taylor belépett a nem csúnya, de aranyszívű karakterszínészek táborába.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.