A Műcsarnok halott – Gyászszertartás a Hősök terén

Nekrológ

Rövid gyászszertartás keretében búcsúztak a Műcsarnok lépcsőjén ma délelőtt. Az intézményről október 7-én a parlamenti többség kimondta, hogy térítésmentesen a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) tulajdonába kerül.

Tegnap, „a magyar kultúra fekete hétfőjén” hivatalossá vált: a Műcsarnok – a Pesti Vigadóval és váratlan fordulattal a XII. kerületi Hild-palotával együtt – a Fekete György-féle MMA tulajdonát képezi. Már tavaly decemberben benyújtották az indítványt, és március óta zárószavazásra várt az erről szóló törvényjavaslat, amely értelmében értékes közvagyonhoz – lényegében a nemzeti vagyon kiemelt részét képező ingatlanhoz – jutott a Makovecz Imre által 1992-ben alapított, az MTA művészeti akadémiájának „jobboldali ellenakadémiájaként” definiált civil szervezet.

Úgy tudjuk, hogy a Műcsarnok tulajdonjoga március 1-jétől ugyan a művészeti akadémiáé lesz, de a kortárs kiállítóhelyet üzemeltető nonprofit kft. tulajdonosa és fenntartója továbbra is az Emberi Erőforrások Minisztériuma marad – feladatellátásának művészeti és tartalmi kérdéseiben egyetértési jogot biztosítva az MMA elnökének. Ez az, amit azonban most nem rendez pontosan a törvény.

false


Több alkalommal, demonstratív performanszok szervezésével hívták fel a kortárs művészet különböző csoportjai a figyelmet arra, milyen fontos és súlyos döntéseket helyeztek a kormány képviselői kilátásba. A mai szertartás csupán a záróaktus volt.

A 117 évet „élt” Műcsarnok – ahogy az a gyászjelentésben (is) olvasható – a magyar millennium évében épült fel, a Nemzeti Együttműködés Rendszerében pedig le. Szakmai tevékenységét az MMA végképp felszámolta. „A Műcsarnok haláláért felelősség terheli mindazokat, akik az MMA-t beiktatták az alkotmányba, akik a magyar kortárs művészet egyik legfontosabb kiállítóhelyét hitbizományként odaadták neki. Valamint mindazokat, akik e javaslatokat a parlamentben megszavazták.”

„Gyors reakcióként, jelképes akciónak szántuk a mai búcsút – mondta el kérdésünkre az esemény egyik szervezője, Nemes Csaba képzőművész. – Az MMA létezésének alaptörvénybe foglalása nemcsak egy formai dolog, hanem valójában azt jelenti, hogy a kultúra egészét megpróbálják ellenőrizni. Kiderült, hogy az MMA megkapja a Műcsarnokot is, és bár a Pesti Vigadó épülete is hozzájuk került, az más szempontból érdekes. A Műcsarnok viszont, amióta létezik – a rendszerváltás óta mindenképp – kiemelten hangsúlyos helyszíne a kortárs képzőművészetnek, így egészen irreális, hogy egy olyan szervezet, amely alapvetően politikai és ideológiai alapon szerveződik, és épp ezért kirekesztő más művészekkel és a kultúrát képviselőkkel szemben, ez az intézmény tulajdonképpen állami tulajdont kap. Két fontos dolgot kell megemlíteni: semmilyen módon nem egyeztettek a művészeti szakmával, hogy ilyen mértékű strukturális átalakítást tesz a kormány, illetve az épület mióta létrejött, mindig is az állam tulajdona volt, vagyis ez praktikusan azt jelenti, hogy mindenkié volt, ez most egy szervezet alá került, amely azt is jelenti, hogy innentől kezdve az ott folyó szakmai munkát is felügyelik, illetve befolyásolják” – mondta el a Narancsnak Nemes Csaba.

false

A mai búcsúszertartás résztvevői a Műcsarnok lépcsőjén, széles, fekete drapériát tartottak maguk elé, kezükben héliummal töltött fekete lufik voltak, gyászoltak. Ezt követően a drapériát leterítették a Műcsarnokba vezető lépcsőre, és ezen a gyászszőnyegen lépdelve bementek a díszes előcsarnokba, ahol Jovánovics György felolvasta a gyászjelentést. A verbális búcsú után az egybegyűltek egyszerre engedték el a lufikat, amelyek a plafonon maradtak.

Az eseményről készült videót itt tekintheti meg.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.