"Egy új korszak jelenidejű színésznője" – köztünk él Törőcsik Mari

Nekrológ

Rajongott érte Pilinszky meg Truffaut, s természetesen a magyar közönség több nemzedéke. Semmi kétség, Törőcsik Mari az első halála után ezt a másodikat is túl fogja élni.

Már az életében legendává vált, s most a friss és oly általános megrendülés közepette hol színészkirálynőként, hol meg a színpadok utolsó nagyasszonya gyanánt búcsúztatják. Noha Törőcsik Mari más volt: a magyar film- és színházművészet korszakváltásának emblematikus alakja, aki éppenséggel úgy vált nagy színésznővé, hogy közben őt már nem kísértette meg a dívatragika, a prózai primadonna, a nagyasszony színpadi és nyilvánosságbeli szerepe.

*

A pályafutása könnyen és gyorsan indult. A pályafutása nehezen és lassan indult. Törőcsik Marival kapcsolatban paradox módon mindkét mondat megalapozottan leírható. Bizonnyal az első megállapítás a kézenfekvőbb, hiszen a pélyi lány még alig múlt húszéves, amikor főiskolásként a magyar film megújulásának középpontjában találta magát. Az 1955-ben leforgatott Körhinta röpítette a magasba: a Fábri-film, amely itthon kivirított a megelőző évek agitkáinak bornírt közegéből, s amely szerencsés pillanatban kiérkezve Cannes-ban is felfedezésnek tetszett. Törőcsiket itthon és kint, a nagyvilágban is megjegyezték: hamvas fiatalságát, állandó boldogságszomjról tanúskodó tekintetét és vonásait, az őstehetség mesterkéletlen nyerseségét. S ha kezdetben első pillantásra még felsejlett is benne valamicske a pozitív népi naiva típusából, Törőcsik, a filmszínésznő hamar maga mögött hagyta a skatulyákat. A vadócos-csitris humor (Kölyök - 1959) és az áldozati megtiportság (Édes Anna - 1958) szélső pontjai között már akkor teljes biztonsággal mozgott a korszak magyar filmjeiben, amikor színpadi színésznőként még igencsak kérdéses volt a rangja a szakma és a közönség szemében egyaránt.

Merthogy a Nemzeti Színházban 1958-tól számítva majd' egy évtizeden át nem sikerült úgy istenigazából áttörnie, s így amikor a hatvanas évek elején egy Kellér Dezső-kabarészám a távoli jövőben működő Törőcsik Mari Színészotthont említette, az a maga korában szinte abszurd humornak hatott. A színésznőnek oda kellett hagynia az üdvöske hálás-hálátlan státuszát, és sokak bizalmára is szüksége volt ahhoz, hogy elismert színpadi színésznővé válhasson. Így mindenekelőtt a modernebb utakat és egyszersmind

a saját rendezői megújulását kereső Major Tamásnak, valamint az ő köpönyegéből előbújó Iglódi Istvánnak volt köszönhető az, hogy felfedezték Törőcsikben egy új korszak mindenestől jelenidejű színésznőjét.

 

A rendezői színház keretei között kiteljesedő, komoly szerepekben stílushatárokon és önnön korlátjain is bátran túlmerészkedő, vígjátéki vagy épp bretliszerepekben a mórikáló harsányságot és a fanyar ízeket, a szívhangokat és a lélek eleganciáját robbanóeleggyé vegyítő színésznőt. Aki látványosan idegenkedik a színészkirálynői beállástól, s akár őszintén el is sírja magát idegességében egy versmondás elő- és utófeszültségei közepette.

Sok kolléganőjével ellentétben Törőcsik Mari nemcsak méltósággal, de egyúttal sikeresen is öregedett. Ahogy külsejének hamvassága enyészni kezdett a korral, csak még izgalmasabb jelenséggé vált, s ezt nem csupán itthon észlelték. A harmadik férje, Maár Gyula által rendezett 1976-os Déryné hol vagy? meghozta számára Cannes-ban a legjobb színésznőnek járó díjat, s Törőcsik egyebekben is a magyar színművészet legismertebb arcává lett – keleti és nyugati hozzáértő rajongók garmadájával. Itthon pedig kialakult körülötte a gyakori filmes és színházi alkotótársak jól azonosítható csoportja: Garas Dezső, Schwajda György és Taub János, s Maár mellett Mészáros Márta csakúgy, mint Makk Károly. Ennek olyan, különféle stílusú és hangütésű, de egyként Törőcsikre alapozott alkotások voltak a bizonyságai, mint a Szerelem (1971), a szolnoki Száz év magány, vagy épp a Hoppá (1993).

T?r?csik Mari hal?la - Megeml?kez?s a Nemzeti Sz?nh?z el?

 
Megemlékezők Törőcsik Mari Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznő portréinál a Nemzeti Színház előtt 2021. április 16-án. A magyar színjátszás felejthetetlen alakja, a nemzet színésze és a nemzet művésze ezen a napon, életének 86. évében, hosszas betegség után hunyt el
Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd  

Mint a magyar színháztörténet több korábbi nagy színésznője, úgy ő is rendszereken átívelő közszeretetnek és elismertségnek örvendett, akivel mindenféle pártállású országlárok szívesen fotózkodtak. De a rendszerváltást követő évek széltében oly zavaros helyzete még őt is képes volt kínos és méltatlan helyzetbe sodorni: emlékezzünk csak a Művész Színház rövid életű kísérletének viharos végnapjaira a kilencvenes évek közepén! Ám e kudarcot kiheverve Törőcsik újra rátalált a maga igazi helyére, színpadon és filmen (Hosszú alkony – 1997) csakúgy, mint a közönség és egyszersmind a bulvársajtó szívében.

Színészi pályafutása még az életének kis híján véget vető 2008-as kóma után is tovább folytatódott, jóllehet ebben az utolsó bő évtizedben Törőcsik privát szereplései már érezhetően hangsúlyosabbakká váltak, s színpadi megjelenéseit is elsősorban az eleven legenda légköre forrósította át. Mert ha nagyasszonnyá nem is vált, de azért az utolsó mohikán méltán körülrajongott szerepét készséggel betöltötte. S miközben az ezzel járó dédelgető figyelem láthatóan a számára is jólesett, az elsősorban mégis közszükségletet elégített ki. Mert legyen bár a Nemzeti Színházban, vagy velemi parasztházában - jó volt tudni, hogy derűsen dacolva a halállal és kacéran viselve a maga színháztörténeti jelentékenységét még köztünk él Törőcsik Mari, akit a legkevésbé sem a hivatalos elismerés tett a nemzet színészévé.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.