"Egy új korszak jelenidejű színésznője" – köztünk él Törőcsik Mari

Nekrológ

Rajongott érte Pilinszky meg Truffaut, s természetesen a magyar közönség több nemzedéke. Semmi kétség, Törőcsik Mari az első halála után ezt a másodikat is túl fogja élni.

Már az életében legendává vált, s most a friss és oly általános megrendülés közepette hol színészkirálynőként, hol meg a színpadok utolsó nagyasszonya gyanánt búcsúztatják. Noha Törőcsik Mari más volt: a magyar film- és színházművészet korszakváltásának emblematikus alakja, aki éppenséggel úgy vált nagy színésznővé, hogy közben őt már nem kísértette meg a dívatragika, a prózai primadonna, a nagyasszony színpadi és nyilvánosságbeli szerepe.

*

A pályafutása könnyen és gyorsan indult. A pályafutása nehezen és lassan indult. Törőcsik Marival kapcsolatban paradox módon mindkét mondat megalapozottan leírható. Bizonnyal az első megállapítás a kézenfekvőbb, hiszen a pélyi lány még alig múlt húszéves, amikor főiskolásként a magyar film megújulásának középpontjában találta magát. Az 1955-ben leforgatott Körhinta röpítette a magasba: a Fábri-film, amely itthon kivirított a megelőző évek agitkáinak bornírt közegéből, s amely szerencsés pillanatban kiérkezve Cannes-ban is felfedezésnek tetszett. Törőcsiket itthon és kint, a nagyvilágban is megjegyezték: hamvas fiatalságát, állandó boldogságszomjról tanúskodó tekintetét és vonásait, az őstehetség mesterkéletlen nyerseségét. S ha kezdetben első pillantásra még felsejlett is benne valamicske a pozitív népi naiva típusából, Törőcsik, a filmszínésznő hamar maga mögött hagyta a skatulyákat. A vadócos-csitris humor (Kölyök - 1959) és az áldozati megtiportság (Édes Anna - 1958) szélső pontjai között már akkor teljes biztonsággal mozgott a korszak magyar filmjeiben, amikor színpadi színésznőként még igencsak kérdéses volt a rangja a szakma és a közönség szemében egyaránt.

Merthogy a Nemzeti Színházban 1958-tól számítva majd' egy évtizeden át nem sikerült úgy istenigazából áttörnie, s így amikor a hatvanas évek elején egy Kellér Dezső-kabarészám a távoli jövőben működő Törőcsik Mari Színészotthont említette, az a maga korában szinte abszurd humornak hatott. A színésznőnek oda kellett hagynia az üdvöske hálás-hálátlan státuszát, és sokak bizalmára is szüksége volt ahhoz, hogy elismert színpadi színésznővé válhasson. Így mindenekelőtt a modernebb utakat és egyszersmind

a saját rendezői megújulását kereső Major Tamásnak, valamint az ő köpönyegéből előbújó Iglódi Istvánnak volt köszönhető az, hogy felfedezték Törőcsikben egy új korszak mindenestől jelenidejű színésznőjét.

 

A rendezői színház keretei között kiteljesedő, komoly szerepekben stílushatárokon és önnön korlátjain is bátran túlmerészkedő, vígjátéki vagy épp bretliszerepekben a mórikáló harsányságot és a fanyar ízeket, a szívhangokat és a lélek eleganciáját robbanóeleggyé vegyítő színésznőt. Aki látványosan idegenkedik a színészkirálynői beállástól, s akár őszintén el is sírja magát idegességében egy versmondás elő- és utófeszültségei közepette.

Sok kolléganőjével ellentétben Törőcsik Mari nemcsak méltósággal, de egyúttal sikeresen is öregedett. Ahogy külsejének hamvassága enyészni kezdett a korral, csak még izgalmasabb jelenséggé vált, s ezt nem csupán itthon észlelték. A harmadik férje, Maár Gyula által rendezett 1976-os Déryné hol vagy? meghozta számára Cannes-ban a legjobb színésznőnek járó díjat, s Törőcsik egyebekben is a magyar színművészet legismertebb arcává lett – keleti és nyugati hozzáértő rajongók garmadájával. Itthon pedig kialakult körülötte a gyakori filmes és színházi alkotótársak jól azonosítható csoportja: Garas Dezső, Schwajda György és Taub János, s Maár mellett Mészáros Márta csakúgy, mint Makk Károly. Ennek olyan, különféle stílusú és hangütésű, de egyként Törőcsikre alapozott alkotások voltak a bizonyságai, mint a Szerelem (1971), a szolnoki Száz év magány, vagy épp a Hoppá (1993).

T?r?csik Mari hal?la - Megeml?kez?s a Nemzeti Sz?nh?z el?

 
Megemlékezők Törőcsik Mari Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznő portréinál a Nemzeti Színház előtt 2021. április 16-án. A magyar színjátszás felejthetetlen alakja, a nemzet színésze és a nemzet művésze ezen a napon, életének 86. évében, hosszas betegség után hunyt el
Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd  

Mint a magyar színháztörténet több korábbi nagy színésznője, úgy ő is rendszereken átívelő közszeretetnek és elismertségnek örvendett, akivel mindenféle pártállású országlárok szívesen fotózkodtak. De a rendszerváltást követő évek széltében oly zavaros helyzete még őt is képes volt kínos és méltatlan helyzetbe sodorni: emlékezzünk csak a Művész Színház rövid életű kísérletének viharos végnapjaira a kilencvenes évek közepén! Ám e kudarcot kiheverve Törőcsik újra rátalált a maga igazi helyére, színpadon és filmen (Hosszú alkony – 1997) csakúgy, mint a közönség és egyszersmind a bulvársajtó szívében.

Színészi pályafutása még az életének kis híján véget vető 2008-as kóma után is tovább folytatódott, jóllehet ebben az utolsó bő évtizedben Törőcsik privát szereplései már érezhetően hangsúlyosabbakká váltak, s színpadi megjelenéseit is elsősorban az eleven legenda légköre forrósította át. Mert ha nagyasszonnyá nem is vált, de azért az utolsó mohikán méltán körülrajongott szerepét készséggel betöltötte. S miközben az ezzel járó dédelgető figyelem láthatóan a számára is jólesett, az elsősorban mégis közszükségletet elégített ki. Mert legyen bár a Nemzeti Színházban, vagy velemi parasztházában - jó volt tudni, hogy derűsen dacolva a halállal és kacéran viselve a maga színháztörténeti jelentékenységét még köztünk él Törőcsik Mari, akit a legkevésbé sem a hivatalos elismerés tett a nemzet színészévé.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.