Nekrológ

Elrejtett arc

Baranyay András (1938–2016)

Nekrológ

Ha a művészre gondolok, egyetlen kép jut az eszembe.

Egy kép a képben kép, egy fakeret, amelyben egy oválisan kivágott paszpartu (egy tondó) mögött egy rózsaszínre színezett fotó található. A képen a kissé hajlottan ülő művész háta (gyűrött kabátja) és már-már kopaszodó feje látszik; a semmibe néz és elfordul a nézőtől. A kicsiny méretű, alig tenyérnyi Önarckép 1977-ben készült, és egyfajta sűrítményként hordozza Baranyay művészetének és (amennyire kikövetkeztethető abból, hogy nem ambicionálta a kiállításokat, nem politizált, nem vállalt közéleti szerepet) életének legjellemzőbb vonását; a visszavonulást, avagy a rejtőzködést.

Baranyay a hatvanas évek közepén-végén induló ún. iparterves generáció tagja – ilyen minőségében gyakran került a neoavantgárd vagy a pop-art dobozkájába. Ezt fanyar iróniával fogadta. Nem beszélve arról, hogy „fotóalapú” munkái miatt a fényképészek közé is sorolták. Bernáth Aurél tanítványa volt; innen ered az a megközelítés, amely Baranyayt a nagy festészeti hagyományhoz kapcsolja. A „fotószerű hűségre törekvő litográfiákat és rajzokat” a hetvenes évek elején litográfiaszerű fotókra felváltó művész kedvelt témáit (a töredékesen megjelenő kezeket, a „roncsolt” arcmásokat) gyakran az 1944-es és 1956-os élményeivel hozzák kapcsolatba (a visszaemlékezések szerint sokszor beszélt az utcákon látott, szerteszét heverő, elveszett végtagokról), magát a mediális váltást pedig a koncept elterjedésével. E váltásnak azonban inkább gyakorlati oka volt; Baranyay restaurátorként dolgozott, és „mivel a restaurálás munkafázisait folyamatosan dokumentálni kell, a fényképezést is meg kellett” tanulnia. Gyakran említik vele kapcsolatban Kierkegaard-t („a világ is így fog elpusztulni”), és a Vagy-vagy kötet fel is bukkan egyik 1980-as csendéletén. Mindegyik interpretáció valamelyest lefed az életműből, csak éppen képtelen kezelni a művész egyedi kézjegyét és látásmódját. Ezeken az értelmezéseken csak némiképp árnyalt az a 2008-ban előbányászott anyag, amelynek nagy része pont a mediális váltást követő kísérleti fázisokat mutatta – szépen példázva egyúttal, hogy a művészettörténészek nagy bánatára egy életműben ritkán létezik egyenes út vagy fejlődés a stílusok vagy korszakok között. Ráadásul – éppen a narratív értelmezések, a jelentéstulajdonítás elkerülése miatt – Baranyay szinte alig adott címet a műveinek.

„Ezek a jelenségek nem fényképek” – írja Tandori Dezső a művészről szóló kismonográfiájában (van annak valami bája, hogy a jó értelemben vett legszószátyárabb író/költő jegyzi a minimalista eszközökkel dolgozó művészről írt munkát). S valóban, jóval többek annál. A műtermi, gondosan beállított „jelenetről” készült, előhívott és felnagyított fénykép Baranyay szerint nem dokumentálja a „valóságot”, a pillanat esetleges hitelességét, sokkal inkább elfedi azt – ezért színezi meg utólag (akár a régi fotográfusok) a munkát, és ezért rajzol finom ceruzavonalakat, sfumatós rajzhálót az eredeti felvételre. Minden munka önmagára utal (nem dokumentál és nem ábrázol), egyben nyitott is. Nyitott, hisz valamilyen szomorú (vagy inkább bölcs és filozofikus) belátás tükröződik bennük, a múlt, az elmúlás diadala a pillanat, a jelen fölött. Ott van mindez a kéz-fragmentumos „sorozatokban” vagy a (számomra legfontosabb) „önarcképekben”. Baranyay a hatvanas évek közepén készített utoljára olyan portréfotót, amelyen felismerhető az arca. Másokról azért készített „portrékat”: az öt képből álló, 1973-as Major János-arcképen a felismerhető fragmentumok arc-tájképpé válása, illetve a „minden egész darabokban” tétel képivé tétele érdekelte, a Tandori-portréban pedig a gyűröttség, a felület és a látvány problémája. Az önarcképek csakúgy, mint másik fontos témája, az egymásra rakódó, montírozódó kezek, ugyanazon képi nyelv és filozófia lenyomatai. A műveken a kimozduló, elmosódó arcvonások, a besatírozott arcrészletek, az arc kivonása (háttal ülő „portrék”) vagy elrejtése – mindez mérhetetlen „kilátástalanságot és véglegességet” sugall. Az önvizsgálat tökéletes végigvitelét, a „senkik vagyunk” belátását.

Baranyay nem volt senki; nevét a szakma ismeri. A „nézegetésből”, töprengésből létrejövő munkák készítése mellett tanított a kisképzőben és a Képzőművészeti Egyetemen; remélhetőleg itt is mély nyomott hagyott. Utolsó, retrospektív kiállítása 1998-ban volt, s bár szerepelt nemrég az Alföldi-gyűjtemény kiállításán is, az nem mondható, hogy túl lenne sztárolva; például nem készült róla nagymonográfia. Az életmű „megtisztítása” immár a jelen vagy a jövő művészettörténész-nemzedékének feladata. Nem lesz könnyű, hisz életében sem instruálta az ítészeket. De a munkák megmaradtak – csak Baranyay sétált ki véglegesen a képből.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.