Koronavírus-fertőzésben elhunyt Lövei Csaba nyíregyházi ellenzéki képviselő

Nekrológ

Koronavírus-fertőzésben hétfőre virradóra elhunyt Lövei Csaba tanár, nyíregyházi önkormányzati képviselő, a Szövetségben Nyíregyházáért ellenzéki frakció tagja. A politikust a nyíregyházi Jósa András kórházban kezelték.

A hírt a szabolcsihir.hu tette közzé. Lövei Csaba 1988-ban a Nyíregyházi Egyetem jogelődjén, a Bessenyei György Tanárképző Főiskolán szerezte diplomáját. Pályája során dolgozott általános iskolai tanárként, kollégiumi nevelőtanárként, pénzügyi-biztosítási területen és politikai kampányok szervezőjeként. A politikába a rendszerváltás idején kapcsolódott be, az SZDSZ megyei szervezője volt. Utóbb az Együtt-PM régiós koordinátoraként tevékenykedett, majd 2014-ben az Együtt-PM-jelöltjeként listáról lett a nyíregyházi közgyűlés tagja. 2019-ben egyéni körzetben nyert. A Mindenki Magyarországa, LMP, Függetlenek Egyesülete, JOBBIK, MSZP, Párbeszéd, Momentum, DK közös jelöltjeként jutott a nyíregyházi közgyűlésbe a 2019-es önkormányzati választáson, megelőzve a Fidesz városi elnökét.

Nemrég jelentette be: indul az idei ellenzéki előválasztáson a Mindenki Magyarországa Mozgalom szíveiben. Lövei megalkuvást nem ismerő politizálása miatt gyakori szereplő volt a sajtóban, így a Narancs.hu is többször beszámolt ténykedéséről. Legutóbb arról, hogy méregdrága új stadiont akar építeni a szabolcsi megyeszékhelyen a kormány.

 
Lövei Csaba
Forrás: Lövei Csaba Facebook

Lövei Csaba 58 éves volt, három egyetemista gyermek édesapja. Lövei a szó legjobb értelmében az ellenzéki politizálás egyik legjobb és legkövetkezetesebb képviselője volt, nemcsak vidéken, hanem az egész országban. Nem kötött alkut a Fidesszel, minden fontos ügyben nagy hangsúllyal, de tárgyilagosan szólalt meg. Szavának súlya volt. Ami most nagyon fog hiányozni.

Ő már a második a nyíregyházi képviselő-testületben, aki koronavírus-fertőzésben vesztette életét. Tavaly ősszel Adorján Gusztáv, a Fidesz-KDNP frakcióvezetője hunyt el

Pártja, a Párbeszéd a következő szavakkal búcsúzott tőle a Facebookon: "Lövei Csaba mélyen hitt a tiszta közéletben. És nemcsak beszélt róla, hanem tett is érte: tucatnyi alkalommal leplezett le korrupciós ügyeket. Felkészült volt, tettre kész, egyenes, és páratlan bátorsággal küzdött a korrupció ellen. (...) Lövei Csabát a Párbeszéd saját halottjának tekinti."

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.