Nekrológ

Lojzi

Dornbach Alajos (1936–2021)

  • Pető Iván
  • 2021. június 9.

Nekrológ

Mindenki Lojzinak nevezte, szólította. Először a 70-es évek közepén, az Attila úti, Bethlen-udvar melletti játszótéren beszélgettünk. Egyidős (1973-ban született) fiainkat vittük oda. Idővel kiderült, a szimpatikus apuka ügy­véd, ráadásul az akkori normák szerint menőnek számít, eléggé ismert ember. Meglepett, mert semmi ügyvédes nem volt benne. Nála kedvesebb, jó szándékúbb, nyíltabb embert nem sokat ismertem, a dörzsöltségnek, rafinériának nemcsak a játszótéren, de később sem láttam nyomát.

Gyorsan kitűnt, számtalan közös ismerősünk van, ennek alapján hamar világossá vált, hogy a rendszerről, politikai viszonyokról hasonlókat gondolunk, de rájöttünk, középiskolásként Egerben, a Foglár utcában ugyanabban az épületben voltunk kollégisták, igaz, ő nálam tíz évvel korábban, amikor még egyházi kézben volt. Kiderült az is, (Zachár) Zsófival, a feleségével nem sokkal korábban, 1972-ben házasodtak össze. A fiúk után lányaink is egy évben (1975-ben) születtek. Bár ők is, mi is elköltöztünk a játszótér közeléből, a kapcsolat maradt; Lojzi, aki nagy túrázó, nem mellékesen tájékozódási futó és síelő volt, vitte például a saját gyerekeivel az én gyerekeimet is kirándulni. És persze működött a felnőtt kapcsolat is. Lojziék, amikor hosszú évek után saját lakásba költöztek, az én akkori ismeretségi körömhöz képest, de abszolút mércével is a legjobb polgári ízléssel, bútorokkal, képekkel berendezett lakásban éltek. A vendégeskedés náluk olyan volt, mintha konszolidált, polgári Magyarországon élnénk. Zsófi jóvoltából nemcsak az alkalomhoz illő sütemények és más finomságok kerültek elő, de a politikai témákon túl a legtöbb szó a kultúráról, elsősorban irodalomról, zenéről esett. Sok, a rendszert nem éppen szerető, ismert emberrel lehetett náluk találkozni. Felidézve a múltat, Lojzi úgy jelenik meg emlékeimben, mint aki az ilyen összejöveteleken szívesen anekdotázott, mesélt érdekes történeteket, részben a praxisából, nem kiadva ügyfeleit. Akkor valószínűleg nem fogalmaztam meg magamnak, de utólag az maradt meg: bár Budapest értelmiségi elitje fordult meg náluk, illetve velük jártak össze, Lojziban mindig volt valami a földön járó, jó kedélyű vidéki ügyvédből.

Orsz?ggy?l?s

 
1994
Fotó: MTI/Kegyes András

Sok-sok évig az ő elbeszéléséből tudtam róla egyre többet, a rendszerváltástól hivatalos életrajzaiból is. Az apai nagyszülők németül még jól beszélő katolikus sváb parasztok voltak, akik öt gyermeküket szűkös anyagi lehetőségeik ellenére taníttatták. Lojzi édesapja kántortanító, majd az államosítások után Heves és Borsod megyei falvakban általános iskolai tanító volt. 1964-től közel harminc évig a Margit körúti ferences templomban kántorkodott. Fia elmondása szerint elkötelezett szociáldemokrataságát és hívő katolicizmusát gond nélkül össze tudta egyeztetni. Lojzi kevésbé kötődött egyházához, a bevett formula szerint a maga módján volt hívő katolikus. Az anyai felmenők Heves megyei falusi iparosok, vízimolnárok voltak, a nagyszülők szerény anyagi körülményeik ellenére itt is taníttatták mind a hat gyermeküket. Lojzi édesanyja négy gimnáziumot végzett. A gyermekeknél már evidencia volt az egyetem, Lojzi bátyja mérnök, húga spanyol szakos műfordító, egyetemi tanár lett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.