Gyász

Temetői járat

Búcsú Térey Jánostól

Nekrológ

A villamosbarát szót nem érti az értelmező szótár, pedig ugyanarra a rugóra jár, mint a kertbarát, a sportbarát.

De míg azok elfogadott, sokszor nagyra becsült szenvedélyek, a villamosbarát inkább gyanús. Sokan villamosbolondnak mondanák, ami érthető is, ha magunk elé képzeljük azokat a megszállottakat, akik menetrendekbe révedve, kocsiszínek körül ólálkodva sorolják a pályaszámokat a hozzájuk rendelt évszámokkal együtt. Akik nem tudtak kigyógyulni a gyerekbetegségből, mert nem fogott rajtuk a leghatásosabb szérum, a valóságos tömegközlekedés.

Ahogy minden mást, a villamosbarátságot is megpróbálhatjuk felemelni, de nagy szárnyalá­sokra nem számíthatunk. Persze a régi térképek és fényképek láttán a téma iránt érzéketleneknek is megdobbanhat a szívük – a mindent átható nosztalgia, ahogy mindenhova, úgy a felsővezetékre is fészkelhet –, de ez a legritkább esetben tart a valóságos menetidőnél tovább, ér messzebb a végállomásnál. Noha irodalmunkban egymásba érnek a villamosok, Kosztolányitól Mándyn át Nádasig több kocsiszínre valót gyűjthetnénk össze, ám ilyenkor szó sincs „barátságról”. Náluk a villamos attól evidens, mert nincs nála jellegzetesebb mozgó pesti kulissza, hőseik nem utazhatnak például városnéző busszal.

Térey János az egyetlen, aki nemcsak felszállt, utazott, utaz­tatott, de megvizsgálta, körüljárta is ezeket a villamosokat; aki nemcsak tudta, hogy mit jelent villamosbarátnak lenni, de arra is képes volt, hogy egy egészen más polcra helyezze a sokak számára megmagyarázhatatlan monomániát.

Ez lehet az oka, hogy amikor pár éve megláttam egy képet a Fortepanon, egyből ő jutott az eszembe. A fotó 1950 táján készülhetett, a helyszín a napsütötte Debrecen. A kereszteződésben rendőr áll, mögötte a villamos és további egyenruhások, a jármű oldalán a felirat: „Szájápolás=Egészség”, így a verőfénynek is lett némi többletjelentése.

„Köszönöm. Fantasztikus” – válaszolta, miután elküldtem neki a képet, hogy aztán a 2015-ös karácsonyi Narancsban bővebben is kifejtse. „Debrecen akkor vidéki középhatalom volt a hét vonalával. Harminc motoros és tíz pótkocsi bonyolította a forgalmat a két világháború között. A képünkön látható felsővezeték-rendszer pedig pókhálóként fonja be a debreceni eget. Az 1975. június 23-án utoljára fölszámolt egyvágányú viszonylat éppen a Béke útjai 4-es volt: Megyei Tanács–Vágóhíd, már a neve is szép” – írta le azt, amit egy villamosbarát sem írhatott volna precízebben – a szövegben a pályaszámokról, az oldalablakok számáról, az ikerkocsikról sem feledkezett meg –, mégis amikor olvastam, úgy éreztem, hogy többet tudok meg a régi Debrecenről, mintha belelapoznék egy történelemkönyvbe. Ha volt ebben titok, legfeljebb annyi volt, hogy János képes volt arra, hogy – annyi sok más mellett – a villamosbarát attribútumokat, a számmágiát, a menetrendi adatokat, a megállóhelyeket is úgy fűzze a szövegeibe, verseibe, hogy azoknak már a puszta léte drámai hatást váltson ki. A Tizenöt éve Zugló című versében így: „E tér a dudvával benőtt sínekkel / Szakasztott, mint a módjával borotvált / Szeméremdomb: tüzes kedvében itt járt / A 44-es villamos”, a Szabályos körcikkben pedig így: „A cikkely / szélén csörömpölt a Csapó utcai 6-os / temetői járat, e sorok írója már nem vehette / igénybe”.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?