Gyász

Temetői járat

Búcsú Térey Jánostól

Nekrológ

A villamosbarát szót nem érti az értelmező szótár, pedig ugyanarra a rugóra jár, mint a kertbarát, a sportbarát.

De míg azok elfogadott, sokszor nagyra becsült szenvedélyek, a villamosbarát inkább gyanús. Sokan villamosbolondnak mondanák, ami érthető is, ha magunk elé képzeljük azokat a megszállottakat, akik menetrendekbe révedve, kocsiszínek körül ólálkodva sorolják a pályaszámokat a hozzájuk rendelt évszámokkal együtt. Akik nem tudtak kigyógyulni a gyerekbetegségből, mert nem fogott rajtuk a leghatásosabb szérum, a valóságos tömegközlekedés.

Ahogy minden mást, a villamosbarátságot is megpróbálhatjuk felemelni, de nagy szárnyalá­sokra nem számíthatunk. Persze a régi térképek és fényképek láttán a téma iránt érzéketleneknek is megdobbanhat a szívük – a mindent átható nosztalgia, ahogy mindenhova, úgy a felsővezetékre is fészkelhet –, de ez a legritkább esetben tart a valóságos menetidőnél tovább, ér messzebb a végállomásnál. Noha irodalmunkban egymásba érnek a villamosok, Kosztolányitól Mándyn át Nádasig több kocsiszínre valót gyűjthetnénk össze, ám ilyenkor szó sincs „barátságról”. Náluk a villamos attól evidens, mert nincs nála jellegzetesebb mozgó pesti kulissza, hőseik nem utazhatnak például városnéző busszal.

Térey János az egyetlen, aki nemcsak felszállt, utazott, utaz­tatott, de megvizsgálta, körüljárta is ezeket a villamosokat; aki nemcsak tudta, hogy mit jelent villamosbarátnak lenni, de arra is képes volt, hogy egy egészen más polcra helyezze a sokak számára megmagyarázhatatlan monomániát.

Ez lehet az oka, hogy amikor pár éve megláttam egy képet a Fortepanon, egyből ő jutott az eszembe. A fotó 1950 táján készülhetett, a helyszín a napsütötte Debrecen. A kereszteződésben rendőr áll, mögötte a villamos és további egyenruhások, a jármű oldalán a felirat: „Szájápolás=Egészség”, így a verőfénynek is lett némi többletjelentése.

„Köszönöm. Fantasztikus” – válaszolta, miután elküldtem neki a képet, hogy aztán a 2015-ös karácsonyi Narancsban bővebben is kifejtse. „Debrecen akkor vidéki középhatalom volt a hét vonalával. Harminc motoros és tíz pótkocsi bonyolította a forgalmat a két világháború között. A képünkön látható felsővezeték-rendszer pedig pókhálóként fonja be a debreceni eget. Az 1975. június 23-án utoljára fölszámolt egyvágányú viszonylat éppen a Béke útjai 4-es volt: Megyei Tanács–Vágóhíd, már a neve is szép” – írta le azt, amit egy villamosbarát sem írhatott volna precízebben – a szövegben a pályaszámokról, az oldalablakok számáról, az ikerkocsikról sem feledkezett meg –, mégis amikor olvastam, úgy éreztem, hogy többet tudok meg a régi Debrecenről, mintha belelapoznék egy történelemkönyvbe. Ha volt ebben titok, legfeljebb annyi volt, hogy János képes volt arra, hogy – annyi sok más mellett – a villamosbarát attribútumokat, a számmágiát, a menetrendi adatokat, a megállóhelyeket is úgy fűzze a szövegeibe, verseibe, hogy azoknak már a puszta léte drámai hatást váltson ki. A Tizenöt éve Zugló című versében így: „E tér a dudvával benőtt sínekkel / Szakasztott, mint a módjával borotvált / Szeméremdomb: tüzes kedvében itt járt / A 44-es villamos”, a Szabályos körcikkben pedig így: „A cikkely / szélén csörömpölt a Csapó utcai 6-os / temetői járat, e sorok írója már nem vehette / igénybe”.

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.