Gyász

Temetői járat

Búcsú Térey Jánostól

Nekrológ

A villamosbarát szót nem érti az értelmező szótár, pedig ugyanarra a rugóra jár, mint a kertbarát, a sportbarát.

De míg azok elfogadott, sokszor nagyra becsült szenvedélyek, a villamosbarát inkább gyanús. Sokan villamosbolondnak mondanák, ami érthető is, ha magunk elé képzeljük azokat a megszállottakat, akik menetrendekbe révedve, kocsiszínek körül ólálkodva sorolják a pályaszámokat a hozzájuk rendelt évszámokkal együtt. Akik nem tudtak kigyógyulni a gyerekbetegségből, mert nem fogott rajtuk a leghatásosabb szérum, a valóságos tömegközlekedés.

Ahogy minden mást, a villamosbarátságot is megpróbálhatjuk felemelni, de nagy szárnyalá­sokra nem számíthatunk. Persze a régi térképek és fényképek láttán a téma iránt érzéketleneknek is megdobbanhat a szívük – a mindent átható nosztalgia, ahogy mindenhova, úgy a felsővezetékre is fészkelhet –, de ez a legritkább esetben tart a valóságos menetidőnél tovább, ér messzebb a végállomásnál. Noha irodalmunkban egymásba érnek a villamosok, Kosztolányitól Mándyn át Nádasig több kocsiszínre valót gyűjthetnénk össze, ám ilyenkor szó sincs „barátságról”. Náluk a villamos attól evidens, mert nincs nála jellegzetesebb mozgó pesti kulissza, hőseik nem utazhatnak például városnéző busszal.

Térey János az egyetlen, aki nemcsak felszállt, utazott, utaz­tatott, de megvizsgálta, körüljárta is ezeket a villamosokat; aki nemcsak tudta, hogy mit jelent villamosbarátnak lenni, de arra is képes volt, hogy egy egészen más polcra helyezze a sokak számára megmagyarázhatatlan monomániát.

Ez lehet az oka, hogy amikor pár éve megláttam egy képet a Fortepanon, egyből ő jutott az eszembe. A fotó 1950 táján készülhetett, a helyszín a napsütötte Debrecen. A kereszteződésben rendőr áll, mögötte a villamos és további egyenruhások, a jármű oldalán a felirat: „Szájápolás=Egészség”, így a verőfénynek is lett némi többletjelentése.

„Köszönöm. Fantasztikus” – válaszolta, miután elküldtem neki a képet, hogy aztán a 2015-ös karácsonyi Narancsban bővebben is kifejtse. „Debrecen akkor vidéki középhatalom volt a hét vonalával. Harminc motoros és tíz pótkocsi bonyolította a forgalmat a két világháború között. A képünkön látható felsővezeték-rendszer pedig pókhálóként fonja be a debreceni eget. Az 1975. június 23-án utoljára fölszámolt egyvágányú viszonylat éppen a Béke útjai 4-es volt: Megyei Tanács–Vágóhíd, már a neve is szép” – írta le azt, amit egy villamosbarát sem írhatott volna precízebben – a szövegben a pályaszámokról, az oldalablakok számáról, az ikerkocsikról sem feledkezett meg –, mégis amikor olvastam, úgy éreztem, hogy többet tudok meg a régi Debrecenről, mintha belelapoznék egy történelemkönyvbe. Ha volt ebben titok, legfeljebb annyi volt, hogy János képes volt arra, hogy – annyi sok más mellett – a villamosbarát attribútumokat, a számmágiát, a menetrendi adatokat, a megállóhelyeket is úgy fűzze a szövegeibe, verseibe, hogy azoknak már a puszta léte drámai hatást váltson ki. A Tizenöt éve Zugló című versében így: „E tér a dudvával benőtt sínekkel / Szakasztott, mint a módjával borotvált / Szeméremdomb: tüzes kedvében itt járt / A 44-es villamos”, a Szabályos körcikkben pedig így: „A cikkely / szélén csörömpölt a Csapó utcai 6-os / temetői járat, e sorok írója már nem vehette / igénybe”.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.