Olvasói levél

"A történelmi felelősség alól nem lehet felmenteni"

Magyar Narancs, 2012. május 17.

  • 2012. június 30.

Olvasói levelek

Már ti is? Már nálatok is? Egy kérdésben, valamint egy válaszban: Horthy, mint aki megmentette a budapesti zsidóságot! Kétszer is visszaköszön ez a mém az interjúban. A magyar nyelv nagyon gazdag szinonimákban, tehát ha valaki pontosan szeretne megfogalmazni egy esemény bekövetkezte által beálló állapotot, akkor arra a lehetőségek gazdag tárháza áll rendelkezésre.

Ami bekövetkezett az, hogy a kormányzó július 6-án - végre - utasította a kormányt (Sztójay) a deportálások leállítására. Ugyan már egy kicsit előbb is megtette ezt, a június 26-i Koronatanácson, de ezt olyan halkan és erőtlenül, hogy talán még önmaga sem hallotta meg, hát nem is hajtottak végre belőle semmit. Tehát 6-án Horthy abbahagyta, felfüggesztette, megállította, nem folytatta... és még mennyit mondjak? - azt a folyamatot, amelyet egyszerűen mondva ő kezdett el. És ez bizony nem egyenlő a megmentés folyamatával. Az állapot: megmenekülés! A deportálások leállítása azzal volt egyenlő, hogy nem csendőrszuronyozták be a mindenüktől megfosztott embereket a marhavagonokba, hogy azután Birkenau gázkamráiban az életüktől is elbúcsúzzanak. Ezeket az embereket nem deportálták, azaz nem lettek a német-magyar halálkoprodukció áldozatai. Ez kétségtelenül nem következett be, de a nem bekövetkezése egy folyamat utolsó stációjának - a folyamat elindítója által - még nem megmentése a stáción végigmenőknek. A megmenekülés nem egyenlő azzal, mintha ezt Horthy erre irányuló szándékos cselekedete következményeként megmentésnek tekinthetnénk. Amint a történészek nagyon jól tudják, számtalan oka volt a leállításnak, amely okok egyszerre kb. erre az időre nyomtak akkora súlyt, hogy Horthy lépett. Ám ezen okok között mint pihe volt jelen a zsidókkal való bánásmód. Volt itt tekintet a szövetségesek budapesti bombázásaira, a lengyel front helyzetére, a partraszállásra, XII. Pius, Roosevelt és a canterburyi érsek szavaira stb... és talán az Auschwitz-jegyzőkönyvre. De nem a megmentésre! Olyannyira, hogy július 7. után Kistarcsáról és Sárvárról sikerült még kb. 3000 embert a halálba vagonoztatni. Márciustól, a budapesti zsidóknak naponta (!) kellett elszenvedniük a belügyminisztérium által kiadott embertelen rendeleteket, amelyek napról napra, ahogy újabbak és újabbak jöttek, úgy szorították ki a zsidókat az élet minden területéről, majd az állásukból, majd az ingatlanjaikból, majd a vagyonukból és mindenükből. Már akinek ez még megadatott, hiszen az életerős férfiak ekkor már vagy a Donnál meghaltak, vagy éppen valamilyen munkaszolgálatban ennek közeli bekövetkezésére számíthattak. Ezeket a kiszorító rendelkezéseket, amelyek a halálra ítélés előtti pillanatok jellemzői voltak, a deportálások leállítása után is életben tartották, hatályban voltak, érvényesítették azokat. Az új Lakatos-kormány ebben semmiben sem különbözött az előző Sztójay-kormánytól. Az októberi, nyilasoknak való hatalomátadás következményei pedig - finoman szólva - szintén nem a megmentés szóval jellemezhetők. Ám július 9-én Budapestre érkezik egy 32 éves, svéd, nagyon gazdag fiatalember. Miért is?

Maradok baráti üdvözlettel,

Gray István

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.