Olvasói levél

Férfias játékok

Magyar Narancs, 2012. július 5.

  • 2012. augusztus 26.

Olvasói levelek

Élvezettel olvastam Kassai Zsigmond a szélsőjobb, a homofóbia, a sport és az államban való csalódás komplex összefüggéseiről szóló publicisztikáját, mert kifejezetten üdítő volt egy magyar közéleti lap hasábjain olyan cikket olvasni, amely a gender studies (társadalmi nemek tanulmánya) itthon még kevéssé ismert területével (masculinity/men's studies) foglalkozik. Mint a téma egyik hazai szociológus kutatója, néhány apró megjegyzéssel szeretném Kassai cikkét kiegészíteni.

Nem áll módomban cáfolni a szerző azon kijelentését, miszerint egyes szociológiai kutatások szerint a szélsőjobboldali mozgalmak első soraiban "harcoló" keménymag tagjai az átlagosnál rosszabb anyagi helyzetű, alacsonyabban iskolázott, rosszabb szociális körülmények között élő egyének (férfiak). Fel kell azonban hívni a figyelmet arra, hogy ezek a csoportok rendkívül zártak és nehezen megközelíthetők, vagyis kérdés, hogy akiket klasszikus szociológiai adatfelvételi módokon elérnek a kutatók, mennyiben képesek reprezentálni a csoport egészét. Ez már csak azért is fontos, mert ha a vizsgáltak körét kiterjesztjük azokra, akik egy most vasárnapi választáson a Jobbikra adnák a voksukat, akkor több országos, a főbb szocio-demográfiai változókra reprezentatív kutatásból is az derül ki, hogy sokkal inkább egyfajta státusinkonzisztencia jellemző a Jobbik-szavazókra. Vagyis objektív mércék alapján közepes vagy jó státusjellemzőkkel rendelkezők (például magasabb iskolai végzettségűek vagy közepes, jó anyagi helyzetűek), de a jelenlegi helyzetükkel elégedetlenek azok, akik hajlamosabbak a Jobbikra szavazni. Ez a fajta csalódottság könnyen összekapcsolódik a Kassai által is említett lehetőséggel, amikor a szélsőséges mozgalmakban részt vevő férfiak maszkulinitásuk csorbulásaként élik meg társadalmi pozíciójukat vagy az abban bekövetkező, szubjektíve érzékelt változást.

Még fontosabb azonban felhívni arra a figyelmet, hogy tulajdonképpen mi ellen is tiltakoznak a szélsőségesek, amikor a Pride vagy a Eurogames ellen intéznek néha szó szerinti kirohanást. Könnyen belátható, hogy a tiltakozóknak nem kizárólag a homoszexuálisokkal van problémájuk, hanem egyben azzal az értékrenddel vagy jelzőkkel is, amit a tiltakozók a fejükben ezekhez az eseményekhez kötnek. Mint ahogyan arra Hadley Renkin, a CEU egyik oktatója egy kiváló tanulmányában rámutat, a melegfelvonulás és hasonló események a (radikális) jobboldal szótárában a liberalizmus, individualizmus, tolerancia, Nyugat-pártiság, EU, antinacionalizmus stb. szócikkekkel egy sorban, szinte szinonimaként szerepelnek. A tiltakozás tehát egy komplex csomag ellen szól, ami szintén könnyen kapcsolható a maszkulinitás alakításához: a "Nem leszünk gyarmat!" szlogenje és ennek erőteljesebb változatai (pl. EU-s zászlóégetés) egyben azt is üzenik, hogy senki nem fog minket alárendelt (feminin) pozícióba kényszeríteni, hanem felvesszük a kesztyűt a hódító, elnyomó, kolonizáló (maszkulin) EU-val/"Nyugattal" szemben. Michael Kimmel, aki a Kassai Zsigmond által hivatkozott Raewyn Connell mellett a masculinity studies másik világhírű kutatója, mindezt a globális és a lokális maszkulinitások összecsapásaként értelmezi.

Gregor Anikó

szociológus

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.