olvasói levelek

  • 2003. november 27.

Olvasói levelek

A Dee Jay rádió óriásplakátja engem is irritál, de én elsősorban nem az "öncélú ízléstelenségét" kifogásolom. A plakát sokkal inkább egy tünet, egy újabb "gyöngyszem" azon plakátok és vizuális gegek sorában, amelyekben a magyar copywriterek a reklámtörténet ismert gegjeit sajátítják ki gátlástalanul. A szóban forgó Dee Jay rádió-plakát például egy ismert 1970-es Charles Saatchi-plakát orcátlan koppintása. 1970-ben Charles azóta lorddá avanzsált bátyjával, Maurice-szal megalapította a Saatchi and Saatchi ügynökséget, melynek neve egyébként Nagy-Britanniában a thatcherizmussal forrt össze, miután a "Vasladyt" két választási győzelemhez segítették. Ekkoriban Charles még nem a brit művészettörténetet próbálta alakítani, hanem szorgos copywriterként dolgozott. Az ügynökség hírnevét éppen az a Charles Saatchi által jegyzett plakát alapozta meg, amely 1970-ben a Brit Egészségvédelmi Tanács megbízásából készült, és a férfiak szerepére hívta fel a figyelmet a fogamzásgátlás területén. Az állapotos pasit ábrázoló kép felirata hevenyészett fordításban: "Jobban vigyáznál, ha te lennél az, aki teherbe esik?"

Magyar Narancs, 2003. október 30.

Kedves Legát Tibor!

A Dee Jay rádió óriásplakátja engem is irritál, de én elsősorban nem az "öncélú ízléstelenségét" kifogásolom. A plakát sokkal inkább egy tünet, egy újabb "gyöngyszem" azon plakátok és vizuális gegek sorában, amelyekben a magyar copywriterek a reklámtörténet ismert gegjeit sajátítják ki gátlástalanul. A szóban forgó Dee Jay rádió-plakát például egy ismert 1970-es Charles Saatchi-plakát orcátlan koppintása. 1970-ben Charles azóta lorddá avanzsált bátyjával, Maurice-szal megalapította a Saatchi and Saatchi ügynökséget, melynek neve egyébként Nagy-Britanniában a thatcherizmussal forrt össze, miután a "Vasladyt" két választási győzelemhez segítették. Ekkoriban Charles még nem a brit művészettörténetet próbálta alakítani, hanem szorgos copywriterként dolgozott. Az ügynökség hírnevét éppen az a Charles Saatchi által jegyzett plakát alapozta meg, amely 1970-ben a Brit Egészségvédelmi Tanács megbízásából készült, és a férfiak szerepére hívta fel a figyelmet a fogamzásgátlás területén. Az állapotos pasit ábrázoló kép felirata hevenyészett fordításban: "Jobban vigyáznál, ha te lennél az, aki teherbe esik?"

Ebben az esetben a talán sokkoló kép igazán helyénvaló és lényegre törő, a Dee Jay-kampány esetében ugyanakkor valóban csak "öncélú ízléstelenség". A magyar copywriterek megtanulták a leckét, ami a reklámtörténetet illeti, de hogy is állunk a szerzői jogokkal? A magyar fogyasztó meg amúgy is kezdő a pályán, mondhatni újszülött, akinek minden vicc új, és a használt vizuális gegek is megteszik. Ez jár nekünk, meg a gyuri-turi és a ruti-butik, levetett ruhák és használt ötletek.

Csizmadia Alexa

Maga itt a tánctanár?

Magyar Narancs, 2003. november 13.

Érdeklődéssel olvastam Mérő László Maga itt a tánctanár? című cikkét. Ennek kapcsán három, általam fontosnak tartott megjegyzésem lenne.

1. Idézek a cikkből: "Az agykontroll apostolai olyan szellemi állapotot ígérnek, amely másoknak csak sokéves kemény meditációs gyakorlatok árán jön össze, ha egyáltalán." Az agykontroll valójában mást ígér: a stressz-szintünket csökkentő, egyszerű relaxációs módszert, ami valóban meglepően gyorsan elsajátítható; s hatékony, mentális, problémamegoldó technikákat. Mi az eredménye? Néhány éve tudományos fölmérést végeztünk, melynek során 1008 olyan magyar ember írta meg névtelenül a tapasztalatát, akik átlagosan két és fél éve végezték el négynapos kurzusunkat. Kiderült, hogy azóta átlagosan 55,1 százalékkal ritkábban szorultak orvosi kezelésre, 62 százalékkal kevesebb gyógyszert kellett bevenniük, általános egészségi állapotuk szubjektív értékelésük szerint 57-ről 84, energiaszintjük 50-ről 85, hangulatuk pedig 48-ról 88 százalékosra javult. A változások statisztikailag minden esetben nagyon erősen szignifikánsnak bizonyultak.

2. A hit negatív hatású tényező is lehet. Ez esetben önkorlátozó hiedelemnek nevezzük. Ha mélyen hiszem, hogy valódi fejlődés csak hosszú és fáradságos munka eredménye lehet, akkor számomra úgy is lesz, holott a tudomány szolgáltat ellenpéldákat. Egy egyszerű mentális technikával például 5 perc alatt meg lehet szüntetni számos félelmet, érzelmileg közömbössé lehet tenni rendkívül traumatikus emlékeket.

3. Ha meg akarja tudni, hogy mi valójában az agykontroll, akkor Mérő Lászlót - akit igen nagyra becsülök - tisztelettel meghívom bármelyik kurzusomra.

dr. Domján László

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.