"Olvasói levelek" - Fogadatlan prókátorok

  • .
  • 2009. augusztus 13.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. július 23. "A Magyar Helsinki Bizottság figyelemmel kíséri a nemzetközi emberi jogi dokumentumokban biztosított emberi jogok magyarországi érvényesülését, és a közvélemény tájékoztatása mellett jogi segítséget nyújt mindazoknak, akik a bizottság tevékenységi körébe tartozó jogsérelemmel fordulnak hozzá.
Erőfeszítéseket teszünk, hogy a hazai jogszabályokban következetesen érvényesüljenek az emberi jogi normák. Működési területünkön elősegítjük a jogi oktatást és továbbképzést Magyarországon és a régióban."

Nem a hatóságok ellen dolgozunk, hanem a jogsértések orvoslása érdekében.

Emellett a bizottság a gárda 2009. július 4-én a budapesti Erzsébet téren feloszlatott tüntetésével kapcsolatban több alkalommal is nyilatkozott a sajtónak, s a Jobbik Magyarországért által hat nappal később megtartott, a gárda újjáalakulását kimondó Kossuth téri demonstrációra is reagálva két alkalommal nyilvánossá tette álláspontját honlapján (2009. július 10. és 13.). A bizottság véleménye világos volt és ma is az: ezeket a tüntetéseket fel kellett (volna) oszlatni, s hangsúlyosan merül fel az egyesülési joggal visszaélés, továbbá a törvény vagy hatósági rendelkezés elleni izgatás bűncselekmények megalapozott gyanúja is. A Magyar Gárda keretében jogszerűen demonstráció nem tartható, a mozgalom jogszerűen újra nem alakulhat. Aki a feloszlatott szervezetet szimbolizáló egyenruhában, demonstratív módon veszi semmibe egy jogállam bíróságának jogerős ítéletét, annak ezért a jogi felelősséget is vállalni kell.

A jogvédő szervezetek felelős munkája tehát szemben azzal, amit a cikk állít, nem üres jogászkodás. Nem hisszük, hogy - a szólásszabadság korlátainak tekintetében régóta fennálló, de Mihancsik Zsófia által tudomásul nemigen vett nézetkülönbségektől függetlenül - akad ma Magyarországon olyan nagy múltú, tisztességes jogvédő szervezet, amely rasszista, neonáci, kirekesztő vagy holokauszttagadó, tudatosan uszító fröcsögés, vagy végtelenül ostoba handabanda mellett felemelné a szavát. Valljuk, hogy a jog minden egyes megengedett eszközével, ahol csak lehetséges, a gyűlöletbeszédet korlátozni kell, ahol pedig a jogi keretrendszer vagy annak alkalmazása elégtelen, ott szükség esetén szigorítással kell a káros társadalmi jelenségekre válaszolni.

A "holmi elvek és jogrendszer-beli elégtelenségek" hangoztatása ugyanis nem önmagáért való, üres jogi csűrés-csavarás. Egyetlen szerveződés létezik, amely akár a fizikai kényszer eszközével is fel tud lépni a gyűlöletkeltés és az ebből fakadó bűncselekmények ellen - ez pedig maga a jogállam. Önmagára is kötelező játékszabályait Magyarországon az Alkotmány és törvényei határozzák meg. Ezért egy jogvédő szervezetnek elsődleges kötelessége, hogy e játékszabályok, azaz az alaptörvényben lefektetett elvek mentén kontrollt gyakoroljon az állam jogsértései és mulasztásai felett. Nem akárhogy, nem kénye-kedve szerint, nem az aktuális felbuzdulásoknak és óhajoknak megfelelően, nem a néplélek, a pár ember által megálmodott demokráciaeszmény alapján, nem az ad hoc (bármely részről - hol joggal, hol alaptalanul) börtönt követelő fellángolásokat kiszolgálva, hanem mindezt egy, és csakis egyetlenegy vezérfonal mentén, amely nem más, mint a jog.

A Mihancsik Zsófia által - helyesen - dicsért bíró a híradások szerint ítéletének szóbeli indokolásában azt mondta: "Egy demokratikus társadalomban a közösség számára hasznosnak ítélhető cél sem valósítható meg a demokrácia értékrendjét sértő eszközökkel." Ugyanez a cikk által felvetett problémára is igaz: a morálisan helyes cél érdekében sem lehet a jogszabályokat rendeltetésükkel ellentétesen alkalmazni. Amint az amerikai Thomas Paine már 1776-ban megírta: "Ahogy az abszolút kormányzatokban a király a törvény, úgy a szabad országokban a törvénynek KELL a királynak lennie; más uralkodó nem lehet." Nem hinnénk, hogy nem demokrata, aki ezt számon kéri a közhatalmat gyakorló szerveken.

E ponton óhatatlanul felmerül az a kérdés, hogy Mihancsik Zsófia haragja miért elsősorban a jogvédőkre zúdul, miért tulajdonít nekik - a cikk arányai és címe alapján - az állami szervekénél is fontosabb szerepet a helyzet elfajulásában. Miért nem foglalkozik kicsit azzal is, miként tette a bíróság a polgári jog személyiségvédelmi eszközét a gyűlöletbeszéd elleni küzdelemben alkalmazhatatlanná az ifjabb Hegedűs Lóránt elleni perben; miért szüntette meg a nyomozó hatóság, illetve az ügyészség azt az eljárást, amelyet több jogvédő szervezet indított amiatt, hogy a Magyar Gárda feloszlatása tárgyában tartott tárgyalásra képviselőiket nem engedték be a gárdisták? Vagy írhatna a TASZ által a 2008-as melegfelvonulás szétverésére az interneten buzdító személyek ellen kezdeményezett eljárással való pingpongozásról; netán arról, hogy miért csiki-csukizik a gárda egyenruhájának viselését első körben garázdaságnak nevező Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium most akként, hogy újabb közleménye szerint az uniformis büszkén hordható akár tüntetéseken is.

A jogvédők kötelessége szót emelni akkor is, amikor a hatóságok oldaláról túlkapásokat tapasztalnak (akármilyen - elítélendő vagy helyeslendő - cél érdekében történik is ez), és akkor is, amikor úgy ítélik meg, hogy e hatóságok nem biztosítanak megfelelő védelmet az egyéneknek az alapjogaikat mások részéről ért fenyegetések ellen (lásd a fenti feljelentéseket). Ugyanakkor a jogvédők soha nem lesznek képesek olyan módon befolyásolni az egyes jogszabályok alkalmazását, vagy a jogrendszerből való "kitagadását", mint azok a szervek (így például az ügyészség és a rendőrség), amelyekről Mihancsik Zsófia szinte együttérzéssel ír a cikkben.

Persze senki sem tévedhetetlen, sem mi, sem a cikkíró, de még a 2006 szeptemberében kudarcot valló, s a 2009. július 11-én a Szabadság téren toporgó rendőrség, vagy a néha fölöslegesen habozó ügyészség és a bíróságok sem. Sőt az unalmas politikai belharcok által önmagát megbénító jogalkotó, s a félreérthető módon vagy késve állást foglaló közjogi személyiségek (ide értve a sokszor indokolatlanul kommunistázó és/vagy nácizó pártpolitikusokat) sem azok.

Hogy hol végződik a szabad véleménynyilvánítás, és hol kezdődik az uszító gyűlöletbeszéd, hogy mi a hagyományőrző egyesület és a félnáci masírozó csapat közötti különbség, hogy bármiért tüntethetünk-e a köztársaság Parlamentje előtt, vagy a szólásszabadságba nem fér bele a kirekesztő szavakat skandáló tömeg szembeszegülése a bíróság ítéletével, hogy lehet-e egy egyetemre bízni, ki oktathat a keretein belül, nos, mindezeken szerencsére szabad, sőt kell is az egyes embereknek lelkiismeretük szerint vitatkozni.

Egy megosztott és megzavarodott társadalomban azonban különösen fontos, hogy a jog belső logikáját tiszteletben tartsuk olyankor is, amikor a meggyőződésünkkel ellentétes eredményre vezet, és ne a rendeltetésellenes alkalmazására, hanem a megváltoztatására tegyünk erőfeszítéseket. Ha ezt a jogalkotó, a jogalkalmazó, vagy akármelyik állampolgár elnézően semmibe veszi, s nem a jogrendszerbe vetett bizalom alapján, jobbító szándékkal kritizálunk, hanem felháborodásunkban sutba vágjuk elveinket, nos, abból a világon semmi jó nem fog kisülni.

Magyar Helsinki Bizottság

(A Társaság a Szabadságjogokért reagálását és a cikkíró Mihancsik Zsófia válaszát a következő számban közöljük - a szerk.)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.