"Olvasói levelek" - Maga itt a tánctanár? - A tapasztalat ereje

  • .
  • 2009. április 2.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. március 12. Kedves MaNcs, Mérő László legutóbbi cikkében egy matematikai feladványt írt le, azt állítva róla, hogy szinte elmagyarázhatatlan olyan embernek, aki nem teszteli önmagán sokszor közvetlenül a játékot. Nos, nem tartom magam matematikai zseninek, mégis egy végtelenül egyszerű magyarázatom van a feladványhoz, ami talán azokat is meggyőzi, akik elsőre kételkednek abban, hogy érdemes változtatni a játékvezető által kinyitott üres ablak után.
Ezennel megosztom ezt Mérő úrral, ha igényt tart rá.

Ha háromból kell kiválasztani egy jó ablakot, akkor 66 százalék eséllyel üres ablakot választunk. Ha ezek után megkapjuk az esélyt, hogy cseréljünk egy másik ablakra, akkor kötelességünk arra váltani, mert jókora az esélyünk, hogy egy üres ablakról mondhatunk le, egy jó eséllyel nyereményt tartalmazó ablak javára.

Mindazonáltal továbbra is meg vagyok győződve róla, hogy Mérő úr messze okosabb nálam, és a cikkben leírt üzenete, vagyis a gondolatmenetek elmagyarázhatóságának nehézségéről szóló intelmei így is átjöttek. Erős a gyanúm, hogy a fenti példáról is csak azért állította, hogy nehéz elmagyarázni, hogy ezzel helyzetbe hozhassa a Bayes-tételt, és az önfejűség kontra megvilágosodás témáját.

Maradok rajongójuk,

Juhász Péter

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.